Skip to main content

Voor uitgevers en auteurs die zelf een boek  willen uitgeven


Als uitgever, maar vaak ook als auteur, heb je bewust de keuze gemaakt om een boek in eigen beheer uit te geven. Het belangrijkste kenmerk van uitgeven in eigen beheer is dat jij de opdrachtgever bent. Het uitgeven van je boek in eigen beheer vraagt een duidelijke inspanning maar geeft ook veel voldoening. Voordeel is dat je jouw boek ook echt  helemaal op de door jou gewenste manier kunt uitgeven.gedrukteboekmenu Het is tenslotte jouw boek en jij bent de uitgever! Daarnaast is de winst, bij verkoop van je boek, ook volledig voor jezelf. De gemaakte kosten verdien je op die manier dan ook het snelst terug.

Bij het uitgeven in eigen beheer kun je de keuze maken om je boek in een keer in een bepaalde oplage te laten drukken of een boek alleen te laten drukken als er behoefte is (Printing on Demand). In het eerste geval is het noodzakelijk een betrouwbare inschatting te maken van het juiste aantal boeken wat je nodig denkt te hebben, o.a. voor de verkoop. Een investering is noodzakelijk maar de drukkosten per boek liggen wat lager dan bij P.O.D., zodat het winstpercentage per verkocht boek iets hoger is. In het tweede geval hoef je niet te investeren en het boek heeft een goede kwaliteit, maar de kostprijs per boek ligt soms iets hoger. Daarnaast kun je een boek natuurlijk ook als e-boek en/of luisterboek uitgeven.

Geef je zelf een boek of meerdere boeken uit dan wil je deze natuurlijk ook graag verkopen. Elke uitgever/auteur heeft er belang bij dat zijn of haar boek op zo veel mogelijk verkooppunten te koop is. Aansluiting bij het CB is dan onontbeerlijk om een boek te kunnen verkopen via de meer dan 2000 boekhandels in Nederland en België. Je boek is dan niet alleen bij Bol.com beschikbaar voor verkoop, maar natuurlijk ook bij alle lokale boekwinkels en bv Ako, Bruna, Cosmox, etc.
Voor de gemiddelde zelf uitgevende auteur en kleine uitgever vormen de hoge aansluitkosten bij het CB (ook CB compact is duurder als het wellicht lijkt!) een stevige drempel en vrijwel niet op te brengen. Maar met die kosten ben je er nog niet. Bij een zelfstandige aansluiting heb je verder ook nog eens te maken met de logistieke en administratieve handelingen en kosten van het CB. Het beheer hiervan is voor de gemiddelde leek bijna niet te doen. Dus maar niet doen? Onzin natuurlijk.

Schrijverspunt Clusteruitgeverij zorgt voor een probleemloos alternatief.


Deelname aan Schrijverspunt Clusteruitgeverij is uitermate aantrekkelijk voor uitgevers en auteurs die in eigen beheer uitgeven! Wij zorgen dat je boek voor verkoop beschikbaar is bij alle bij het CB aangesloten boekwinkels. Daarnaast beheren we voor jou de ingewikkelde administratieve- en logistieke handelingen en kosten van het CB. Je behoudt zelf de volledige uitgeef- en auteursrechten en bent vrij in de keuze van o.a. druk, verkoopprijs, opmaak en promotie van het boek onder een zelf te bepalen uitgeversnaam. Desgewenst kunnen we je op vrijwel elk onderdeel ondersteunen en kun je gebruik maken van onze verdere mogelijkheden. Door deelnemer te worden van Schrijverspunt Clusteruitgeverij kun je een of meerdere boeken op verschillende manieren (druk, POD, e-boek, luisterboek) zelfstandig uitgeven. Dat allemaal zonder jarenlange contracten en tegen een erg laag tarief alleen voor deelnemers.

De werkwijze is eenvoudig:

Door je, online, aan te melden als deelnemer van Schrijverspunt Clusteruitgeverij krijg je toegang tot het besloten gedeelte en heb je een eigen deelnemerspagina. Op de deelnemerspagina is informatie te vinden over de promotie van boeken, je actuele verkoopresultaten, handleidingen etc. Ook kun je via de deelnemerspagina online een nieuwe titel aanmelden of desgewenst gebruik maken van onze verdere dienstverlening.

Als deelnemer van Schrijverspunt Clusteruitgeverij betaal je slechts de titelkosten per maand. Verder zijn er geen kosten!

Belangstelling?

Om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden is aanmelding als deelnemer van Schrijverspunt Clusteruitgeverij noodzakelijk. Aanmelding als deelnemer is hier online mogelijk. Voor aanmelding brengen we, eenmalig, € 27.50 (incl. BTW) in rekening. Het deelnemerschap stopt wanneer jij dat wilt of indien voortzetting niet zinvol is.

om je aan te melden als
Deelnemer Clusteruitgeverij
Behoefte aan meer informatie?

Afhankelijk van je concrete behoefte is er al de nodige informatie op deze website te vinden. Zijn er desondanks nog vragen? Stuur ons gerust een e-mail.

De basis mogelijkheden:
voor het uitgeven van een
Gedrukt boek
voor het uitgeven van een
Printing on demand boek
voor het uitgeven van een
E-boek
Ben je uitgever en geef je meer dan 5 titels uit? Dan zijn onze tarieven nog aantrekkelijker. Kijk/klik hieronder voor de mogelijkheden, maar neem gerust contact met ons op voor verdere afstemming.
voor
Uitgevers
(meer dan 5 titels!)
  • Hits: 1687