Skip to main content

Schrijverspunt zorgt voor publicatie van jouw boek

Uitgever Schrijverspunt zorgt voor publicatie van jouw boek

Naast clusteruitgeverij is Schrijverspunt ook uitgever. Onze missie is om (nog) onbekende auteurs een kans te geven. We vinden namelijk élk voltooid manuscript een prestatie en ieder manuscript is het waard om gelezen te worden.

Uitgeverij Schrijverspunt accepteert alle genres. Of je nu een kinderboek, een roman, een verhalenbundel of over een informatief onderwerp geschreven hebt, wij nemen het in behandeling. Je manuscript wordt beoordeeld op o.a. lezingswaardigheid en verkoopmogelijkheden. Ook kijken wij naar het taalkundige element en een juist gebruik van interpunctie, dus zorg ervoor dat je manuscript geen slordigheden zoals type- en taalfouten bevat.

Als wij enthousiast zijn over je manuscript, nemen wij via email contact met je op om de voorwaarden voor uitgave te bespreken. We zien het uitgeven van je manuscript als een samenwerkingsverband en het is voor ons belangrijk dat beide partijen zich daar prettig bij voelen. Dus enkel in gezamenlijk overleg wordt besloten om het manuscript in boekvorm uit te gaan geven.

SCHRIJVERSPUNT GEEFT JE BOEK UIT, EN DAN?

Schrijverspunt zorgt voor de volledige productie van het boek en je boek komt te koop via online boekwinkels als Bol.com, Bruna.nl, Ako, Standaard boekhandel etc. Maar ook bij de boekhandel om de hoek kan je boek besteld worden.

De auteursrechten blijven bij jou. Daar kan niemand aankomen, dus ook wij niet. We leggen je verder niets op. Schrijverspunt houdt niet van jarenlange contracten of verplichtingen zoals het aanleveren van mailadressen of aankoop van bepaalde hoeveelheden van je boek.
We garanderen dat je boek volledig gratis en zonder aanvullende eisen uitgegeven gaat worden en het eerste exemplaar word je kosteloos toegestuurd.

Als auteur van Schrijverspunt heb je toegang tot het besloten gedeelte van de website. Hier vind je veel tips en adviezen die je kunnen helpen bij de promotie van je boek en zodra je boek verschenen is, kun je er de verkoopresultaten volgen.

'VOOR SCHRIJVERS, DOOR SCHRIJVERS'

Dat is al jaren het motto van Schrijverspunt en we maken dat graag waar. Al vele auteurs gingen je voor. Ook jij kunt horen bij die groep auteurs die hun droom om uitgegeven te zijn hebben waargemaakt. Dus zet die stap en stuur je manuscript naar ons op.

Dan kan via de button ‘Klik hier om je manuscript te laten beoordelen’ onderaan deze pagina.

Voor aanvullende informatie, klik op een van onderstaande balken.

1. VOORWAARDEN INSTUREN
  • Het ingezonden manuscript mag op geen enkele wijze, in welke vorm dan ook, eerder zijn gepubliceerd
  • Het ingezonden manuscript mag niet in strijd zijn met de wetgeving en ook accepteren we geen discriminerende teksten
  • We garanderen dat je manuscript enkel voor beoordeling zal worden gebruikt.

Laten we duidelijk zijn: we geven niet elk ingezonden manuscript uit!

Zijn we enthousiast, maar nog niet helemaal tevreden, dan geven we je advies voor mogelijke verbeteringen, waarna je het manuscript opnieuw ter beoordeling kunt insturen.

Als we je manuscript niet voor uitgave accepteren, krijg je daarover van ons bericht met een korte uitleg van de reden. Dat is echter geen leesrapport!

Zelfs bij afwijzing is er nog niets aan de hand, want dan biedt Schrijverspunt Clusteruitgeverij je uitstekende alternatieven om je boek in eigen beheer toch uit te kunnen geven.

2. PROCEDURE
  1. Om in aanmerking te komen voor de mogelijkheid om je manuscript door Schrijverspunt te laten uitgeven, kun je ons (een gedeelte van) je manuscript toesturen, zodat we kunnen beoordelen of het inhoudelijk en taalkundig van voldoende kwaliteit is. Ook bekijken we de verkoopmogelijkheden.
    Je inzending hoeft niet de definitieve versie te zijn. Die kans krijg je later in het proces.
    Na inzending ontvang je een bevestiging via mail met o.a. de beoordelingstermijn. Zorg voor een zo foutloos mogelijk manuscript. Als het veel taal- en/of typefouten bevat - ook al is het een werkversie - wordt het op voorhand al afgewezen.
  2. Indien we je manuscript geschikt voor uitgave vinden, ontvang je via email een samenwerkingsvoorstel, waarin alle afspraken duidelijk zijn opgenomen. Dit is de periode waarin we gaan bekijken of Schrijverspunt de juiste uitgever is voor jou.
    Je vaste contactpersoon kan al je vragen beantwoorden en is tevens de persoon die het volledige uitgeefproces coördineert en begeleidt.
    Als beide partijen de samenwerking ziet zitten, gaan we over tot het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst. Dit contract regelt de overdracht van de uitgeefrechten van jou naar ons. De auteursrechten blijven altijd van jou.
  3. Wij zijn kritisch op onze uitgaven en van jou verwachten we dezelfde instelling. Daarom krijg je na het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst ruim de tijd om het manuscript na te (laten) kijken op typ-, taal- en spelfouten, maar ook op een juist gebruik van alinea’s, leestekens en syntax van dialogen en dialoogzinnen.
    Zodra je tevreden bent, lever je het definitieve manuscript bij ons in en wordt de verschijningsdatum van het boek ingepland. Dit ligt ongeveer 6 tot 8 weken na ontvangst van het manuscript.
  4. Voor de cover vragen we je een passende, rechtenvrije afbeelding voor de cover (de omslag van het boek) uit te zoeken. Jij weet immers als geen ander welk beeld de sfeer en de strekking van het verhaal het beste uitdrukt.
    Bij het coverontwerp houden wij rekening met jouw wensen en je kunt desgewenst een eigen ontwerp aanleveren.
  5. Wij zorgen dat je boek een ISBN krijgt en de barcode ervan komt op de achterzijde van het boek te staan.
  6. Het binnenwerk van je boek wordt door ons professioneel opgemaakt in een geschikt lettertype en in een passend papierformaat.
  7. Wanneer binnenwerk en cover gereed zijn, laten we een proefdruk maken. Zijn we daarover tevreden, dan ontvang je via de post het eerste exemplaar van je boek. Dat is altijd een spannend, bijzonder moment.
    Tegen die tijd is je boek al op de website van (online) boekhandel als Bol.com, Bruna.nl etc. te vinden en kan de (voor)verkoop beginnen!
  8. Wij sturen na verschijningsdatum twee exemplaren van je boek naar NBD Biblion, het overkoepelende orgaan van de Nederlandse bibliotheken. Ook sturen wij een exemplaar van je boek naar de Koninklijke Bibliotheek voor opname in het Nationale archief.

En dat allemaal zonder zelf te investeren of kosten te maken!

3. TOELICHTING OP DE PROCEDURE
  • Wij vertrouwen erop dat je actief bijdraagt aan de promotie van je boek. Wij ondersteunen je middels het geven van advies en via berichten op onze sociale media-kanalen en via onze website.
    Op het besloten gedeelte van onze website staan veel tips en adviezen die je kunnen helpen bij de promotie van je boek. Deze pagina’s zijn enkel toegankelijk voor auteurs van Schrijverspunt.
  • De samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten voor één jaar en is daarna maandelijks door beide partijen opzegbaar.
  • Je hebt de mogelijkheid om tegen een aantrekkelijke auteurskorting boeken voor eigen verspreiding te bestellen. Aankoop ervan stellen wij niet verplicht!
    De boeken zijn jouw eigendom. Je kunt ze weggeven of verkopen tegen de vastgestelde boekenprijs aan familie, vrienden, kennissen etc. Bij verkoop is de winst dan volledig voor jou!
  • Je ontvangt per verkocht boek royalty over de netto boekenprijs excl. btw. Tot 1.000 verkochte exemplaren krijg je 10% royalty, daarboven is het 15%.
    De afrekening ervan ontvang je eens per jaar, in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar.
  • Het hele jaar door kun je op weekdagen de verkoopresultaten volgen via de auteurspagina op onze website. In dit besloten gedeelte kun je aanvullende informatie vinden en ook zijn via deze pagina de betaalde opties voor aanvullende, promotionele mogelijkheden beschikbaar. Uiteraard staan we daarnaast altijd klaar voor persoonlijk advies of voor het beantwoorden van vragen.
  • Wij melden je boek aan bij CB-Logistics (voorheen Centraal Boekhuis), waardoor je boek onder de gebruikelijke handelscondities te koop komt bij alle (online) boekhandelaren in Nederland en België. Ook regelen wij alle logistieke en administratieve zaken die bij boekverkoop komen kijken.
  • Je boek wordt duurzaam uitgegeven via Printing On Demand. POD betekent dat het boek pas geprint wordt zodra het besteld is. De levertijd van POD-service is 24 tot 48 uur en dit is gelijk aan de levertijd van boeken die via een oplage zijn gedrukt.
  • De standaarduitvoering is paperback, garenloos gebrocheerd (de bladen worden in de rug verlijmd). Het binnenwerk is geheel zwart/wit en wordt gedrukt op een duurzame papiersoort. De stevige softcover is full colour en voorzien van een beschermende, transparante laminaatlaag.
  • Na inlevering van het definitieve manuscript kunnen verbeteringen en/of aanpassingen niet meer kosteloos doorgevoerd worden.
  • We bieden geen manuscriptbegeleiding.
  • We geven je manuscript niet standaard ook als e-boek en luisterboek uit, maar het is wel beschikbaar als betaalde optie. Als we je boek ook als e-boek en/of luisterboek uitgeven ontvang je 15% royalty over de netto prijs excl. btw.

Het motto van Schrijverspunt is al jarenlang 'Voor schrijvers door schrijvers' en dat maken we waar. Vele schrijvers gingen je al voor.