Schrijverspunt geeft samen met jou je boek uit!
Ontvang een royalty, geen eigen kosten!
Wees welkom...
Rijmen en dichten
Doe mee aan onze wensactie in december
Maak kans op een boekenpakket!
Gezocht: nieuwe columns voor Schrijverspunt!
Gezocht: columnisten, bloggers en verhalenschrijvers
Kijk bij extra schrijfmogelijkheden
Publiceren

Of je manuscript wordt uitgegeven door een uitgeverij, of dat je het uitgeven zelf (in eigen beheer) gaat doen - er komt veel bij kijken en het hele proces vergt een zekere planning en coördinatie. Maar wat is er nu precies nodig om je manuscript te publiceren? De artikelen geven je informatie over het aanvragen van het ISBN, het creëren van een barcode, het coverontwerp, de productie van je boek als e-boek en meer.   

Ook de verkoop van je boek gaat niet vanzelf. Als auteur zul je er de nodige tijd, aandacht en energie in moeten steken om je boek bekendheid te geven. Blader door de onderstaande artikelen en laat je inspireren door de tips, ideeën en de do’s and don’ts. 

Zelf een informatief en lezenswaardig artikel toevoegen voor deze rubriek? Dat stellen we op prijs en dat is mogelijk door eerst in te loggen en dan te klikken op EEN ARTIKEL TOEVOEGEN in je persoonlijk menu

95% van de auteurs verkoopt niet meer dan 250 exemplaren van zijn boek. En per jaar verschijnen er 20.000 titels. Het is dan ook een hele uitdaging om op te vallen onder al die concurrerende boeken. Maar…. met de komst van internet is het heel goed te doen om met de ABC- formule je eigen fans te vinden en te organiseren.

De ABC  FormuleWil je meer boeken verkopen en een succes maken van je boek, kun je het volgende doen om je auteursplatform te bouwen met de ABC-formule.

( Een auteursplatform is een verzameling van mensen en organisaties (offline en online) die of je boek gaan kopen als het verschijnt, of aandacht aan je boek gaan besteden zodat anderen het gaan kopen.)  

Wil je een stevig platform bouwen, dan zijn dit de stappen die je kunt zetten.


  1. Accepteren dat een succes van je boek maken vooral afhangt van je eigen inspanningen. Als je een uitgever hebt, dan doet hij natuurlijk ook iets voor je boek. Een persbericht de wereld insturen rond het verschijnen van je boek en als je een uitgever hebt die echt voor jouw boek wil gaan, dan doet je uitgever nog meer. Maar uitgevers hebben een beperkt budget en beperkte tijd. Dus hangt het voor een groot stuk van je eigen inspanningen af.
  2. Boekpromotie gaan zien als iets leuks en nuttigs
    Veel auteurs zien boekpromotie als schaamteloze zelfpromotie. Maar boekpromotie kun je ook anders zien. Je promoot iets dat je met hart en ziel geschreven hebt omdat je iets te melden hebt. Jouw boek draagt bij aan een betere en mooiere wereld, waarschijnlijk. En dat is wat deze wereld nodig heeft. Dus hoe meer mensen van je boek af weten, hoe beter het is.
  3. De grenzeloze mogelijkheden van internet omarmen. Langzaam verplaatst boekpromotie zich naar internet. Er zijn veel auteurs die uitsluitend dankzij internet succes hebben met hun boek. Zonder internet geen boeksucces.
  4. Een stappenplan maken om je boekpromotie vorm te geven
    Boekpromotie is niet ingewikkeld. Je hebt een goed plan nodig dat gebaseerd is op een strategie. En een strategie is feitelijk niets meer of minder dan een stappenplan waarbij de volgende stap een logisch vervolg is op de voorgaande stap.
  5. Klein beginnen met boekpromotie is ook al een grote stap
    Je hoeft geen volleerde internetmarketeer te zijn om je boeken goed te verkopen. Je enthousiasme, je liefde voor je boek en wat noodzakelijke randvoorwaarden zijn voldoende.
Die noodzakelijke randvoorwaarden zijn:

Een website, een nieuwsbrief, twee of drie social media accounts en een goede weggever voor op je website, zodat je een vliegende start kunt maken met de ABC- formule.

De A is van Aanhaken
Je website heb je nodig om bezoeker naar toe te lokken omdat je website de plek is waar ze bij je aan kunnen haken. Dat doen ze door zich op te geven voor je nieuwsbrief. In ruil voor hun emailadres geef jij hen een stuk uit je boek. Dan kunnen ze ook direct met je schrijfstijl en je onderwerp kennismaken.Je auteursplatform bestaat niet alleen uit potentiele lezers. Het bestaat ook uit mensen die andere mensen kunnen bewegen om jouw boek te kopen: Influencers. In de online wereld zijn dat bloggers en vloggers. In de offline wereld zijn dat journalisten recensenten.
Dus het is zaak om het internet op te gaan en te ontdekken welke belangrijke bloggers en vloggers zich druk maken rond het thema van jouw boek. De B is van Binden
Als potentiele lezers zich hebben gemeld op je website, dan is het zaak dat je de relatie die je met hen gaat opbouwen blijft voeden.
Dat doe je daar regelmatig iets van je te laten horen in je nieuwsbrief. Je kunt schrijven over de vorderingen rond je boek, over je schrijfdilemma’s of over je belevenissen rond je boek zelf: uitgeefperikelen, omslag, achterflaptekst en alles wat verder met je boek te maken heeft.De C is van Cashen
In een boek zit veel tijd, geld en energie. Dan is het fijn als je ook iets terugverdient aan je boek. Of liever gezegd: dat je er een stukje inkomen aan overhoudt. Of opdrachten. Dat doe je door je boek te verkopen aan de mensen die zich ingeschreven hebben op je emaillijst.

Als je boek verschijnt, dan zitten de inschrijvers op je lijst als het goed is op je boek te wachten. Als je tenminste aandacht voor hen hebt gehad en hen met enige regelmaat een update over de stand van zaken rond je boek hebt gestuurd.
Dit artikel delen?
Pinit Fg En Rect Red 20
Teksten en afbeeldingen van deze website mogen alleen met schriftelijke toestemming gebruikt worden. © Schrijverspunt 2018
https://www.lekkerboek.nl/