De Zwarte Agenda:te koop in elke boekenwinkel
Ook te bestellen in onze webshop
Sprookjeswedstrijd Schrijverspunt
van 1-8-2018 t/m 15-10-2018
Gezocht: nieuwe columns voor Schrijverspunt!
Gezocht: columnisten, bloggers en verhalenschrijvers
Kijk bij extra schrijfmogelijkheden
Je boek te koop in alle boekwinkels
Voor € 7.50 per maand
Schrijverspunt geeft samen met jou je boek uit!
Ontvang een royalty, geen eigen kosten!
Voor schrijvers door schrijvers
Publiceren

In deze rubriek vind je informatie over het publiceren van je werk en het uitgeven van een boek.

Of je manuscript wordt uitgegeven door een uitgeverij, of dat je het uitgeven zelf (in eigen beheer) gaat doen - er komt veel bij kijken en het hele proces vergt een zekere planning en coördinatie. Maar wat is er nu precies nodig om je manuscript te publiceren? Onderstaande artikelen geven je informatie over het aanvragen van het ISBN, het creëren van een barcode, het coverontwerp, de productie van je boek als e-boek en meer.   

De verkoop van je boek gaat niet vanzelf. Als auteur zul je er de nodige tijd, aandacht en energie in moeten steken om je boek onder zo breed mogelijke aandacht te brengen. Blader door de onderstaande artikelen en laat je inspireren door de tips, ideeën en de do’s and don’ts. 

Zelf een informatief en lezenswaardig artikel toevoegen voor deze rubriek? Dat stellen we op prijs en dat is mogelijk door eerst in te loggen en dan te klikken op EEN ARTIKEL TOEVOEGEN in het menu. 

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Rating StarRating StarRating StarRating StarRating Star
 
Flaptekst
FlaptekstSchrijvers besteden er weken, maanden soms zelfs jaren aan om een mooi manuscript te schrijven. En dan is het opeens klaar. Het kindje is geboren. Maar is het dan klaar? Nee natuurlijk. Je wilt je kindje ook graag zien opgroeien, gelukkig laten worden en een mooi leven laten leiden.

 

Voor de meeste schrijvers is het tweede hoogtepunt dan ook het uitgeven van het manuscript. Door een uitgever, of in eigen beheer. Tot zover nog logisch en begrijpelijk. Als je geluk hebt vind je een goede uitgever die je boek wil uitgeven en zorgt deze dat jouw kindje een mooie opvoeding krijgt.
 
Een mooie opmaak, een goede promotie - de meeste schrijvers moeten zelf die taken voor hun rekening nemen. Omdat het niet anders kan of omdat ze er bewust voor kiezen.
 
Bij Schrijverspunt valt er een hoop te lezen over dit proces, maar een van de aspecten die daarbij ook nadrukkelijk om aandacht vraagt is de flaptekst. Velen denken het manuscript is klaar en verder hoeft er niet meer geschreven te worden om het een succesvol boek te laten worden. Niets is minder waar! Samen met de cover en de titel is de flaptekst  (omslagtekst ) een van de belangrijkste redenen waarom iemand een boek koopt. Bedenk maar eens hoe je zelf een boek koopt. Je loopt in een boekwinkel en afgezien van genrekeuze en feitelijke promotie kies je een boek omdat in eerste instantie het uiterlijk van het boek je aanspreekt. Behalve natuurlijk als je op zoek bent naar een specifieke schrijver. Maar dat geluk heeft een debuterende of minder bekende schrijver niet. Je loopt dus in die boekwinkel of je surft online en dan valt je oog op een aansprekende buitenkant. Je pakt het en bekijkt het en dan lees je de flaptekst. Op grond van die flaptekst maak je vervolgens de keuze of je het boek wilt lezen. Spreekt het je aan, wil je er meer van lezen? Ja? Kopen!
 
Helaas is de praktijk van minder bekende schrijvers anders. Te vaak ontbreekt een pakkende cover van goede kwaliteit en met de flaptekst is het naar onze mening helemaal bar gesteld. Meestal een paar zinnetjes over wat de schrijver belangrijk vindt. Een schrijver is toch ook eigenlijk iemand die zou moeten begrijpen hoe hij of zij anderen door gebruik te maken van woorden mee kan nemen in de wereld van de schrijver. Maak die flaptekst dan ook zo. Zorg dat de lezer, na het lezen van een flaptekst, een goed beeld heeft wat hij mag verwachten als hij het boek gaat lezen. Zorg dat een flaptekst prikkelt of een uitnodiging vormt om het boek te lezen. Niet met reclametermen maar gewoon een goede samenvatting of een beknopte weergave van de essentie.
 
Het stopt dus niet met de geboorte van je kindje. Kleed het aan en maak duidelijk dat het een mooi kindje is. Moeilijk om te doen? Zoek dan hulp of laat anderen ook kritisch je flaptekst lezen en vraag wat voor reactie dat lezen oproept.

‘De flaptekst vormt het bestaansrecht van elk boek. U weet, ik ben verzot op flapteksten. Van de meeste boeken lees ik alleen de flaptekst. Langs die weg heb ik veel literatuur leren kennen. Als er geen flapteksten bestonden, zou ik helemaal een verdwaalde zijn in het woud der beschaving.’
Gerrit Komrij, Reputaties. In: Vrij Nederland, 12 augustus 2006.
 
Dit artikel delen?
Pinit Fg En Rect Red 20
sprookjeswedstrijd

Wil je ons ook ontmoeten op de sociale media?

Teksten en afbeeldingen van deze website mogen alleen met schriftelijke toestemming gebruikt worden. © Schrijverspunt 2018