Artikelen
Webshop categorieën
Webshop producten
Commentaar
PLG_SEARCH_PAGEBUILDERCKSEARCH
Leden
Zoeken - Inhoud
Gezocht: nieuwe columns voor Schrijverspunt!
Kijk bij Schrijfactiviteiten
Wintertijd
Fijne feestdagen
Ook meedoen aan onze wensactie in december?
Maak kans op een boekenpakket!
Publiceren

Of je manuscript wordt uitgegeven door een uitgeverij, of dat je het uitgeven zelf (in eigen beheer) gaat doen - er komt veel bij kijken en het hele proces vergt een zekere planning en coördinatie. Maar wat is er nu precies nodig om je manuscript te publiceren? De artikelen geven je informatie over het aanvragen van het ISBN, het creëren van een barcode, het coverontwerp, de productie van je boek als e-boek en meer.   

Ook de verkoop van je boek gaat niet vanzelf. Als auteur zul je er de nodige tijd, aandacht en energie in moeten steken om je boek bekendheid te geven. Blader door de onderstaande artikelen en laat je inspireren door de tips, ideeën en de do’s and don’ts. 

Zelf een informatief en lezenswaardig artikel toevoegen voor deze rubriek? Dat stellen we op prijs en dat is mogelijk door eerst in te loggen en dan te klikken op EEN ARTIKEL TOEVOEGEN in je persoonlijk menu

PersberichtJe boek is klaar en nu wil je dat feit wereldkundig maken. Je zit achter je pc met maar één missie: het schrijven van een persbericht. Je staart naar een kale, witte Wordpagina. Zo makkelijk als de woorden over je scherm vlogen bij het schrijven van je boek, zo moeizaam gaat het nu... Hoe begin je? Wat wil je eigenlijk vertellen? In dit artikel vind je een aantal concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt!

Prullenbak
Van alle persberichten die aan kranten, magazines en bladen worden verzonden, verdwijnt ongeveer 80% direct in de prullenbak. Dat wil je niet, dus de vraag is: hoe voorkom je dat? Waaraan moet jouw persbericht voldoen, wil het door een redactie als 'interessant' worden aangemerkt?

Nieuwswaarde maakt de journalist blij
Allereerst moet een persbericht een bepaalde nieuwswaarde hebben. De nieuwswaarde 'Ik heb een boek uitgebracht' is niet voldoende - tenzij je een bekende Nederlander bent, dan kom je er wel mee weg. De gemiddelde mens moet in de regel toch met iets meer komen. Het wordt interessant als je aan bovenstaand nieuwsfeit een 'evenement' kunt toevoegen. Bijvoorbeeld dat jij op een bepaalde dag, vanaf een bepaalde tijd in Boekhandel X aanwezig bent om te signeren en/of voor te lezen uit eigen werk. Dan maak je er een belevenis van en daarmee vergroot je de nieuwswaarde!

Pakkende kop verleidt de lezer
Een absolute 'must' voor een persbericht is een pakkende kop. De kop moet de lezer verleiden jouw hele persbericht te lezen.

Tip: schrijf eerst het persbericht zelf. Pas als die tekst helemaal naar je zin is, ga je nadenken over een pakkende kop.

W5H1 – de succesformule
Een persbericht valt met de deur in huis. In de eerste alinea gooi je al je kaarten direct op tafel. Je geeft daarin antwoord op de volgende vragen: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe?
Daarna mag je beginnen met je verhaal en deel je wat achtergrondinformatie met de lezer. Maar...

... houd het kort!
Je wilt niet dat een redactie jouw persbericht inkort. Dus houd het kort! Als veilige richtlijn kun je circa 250 tot 300 woorden aanhouden. Wees duidelijk en gebruik korte zinnen. Schrijf in de derde persoon en houd het persbericht levendig door er citaten (van jezelf!) in te verwerken. Aan het eind van het persbericht vertel je waar de lezer jouw boek kan bestellen en noem je het ISB-nummer. Hier neem je ook een verwijzing op naar jouw website en/of die van je uitgever.

Noot voor de redactie
Los van het persbericht plaats je tenslotte nog een 'noot voor de redactie'. Daar vertel je tot wie zij zich kunnen wenden voor meer informatie en vermeld je alle benodigde contactgegevens.

Genoeg inspiratie opgedaan?
Aan de slag dan maar. En kom je er niet uit, dan kun je het schrijven van een persbericht altijd nog uitbesteden!


Door: Simone van Drie, Tekst aan Zet

Dit artikel delen?
Pinit Fg En Rect Red 20

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Rating StarRating StarRating StarRating StarRating Star
 
Teksten en afbeeldingen van deze website mogen alleen met schriftelijke toestemming gebruikt worden. © Schrijverspunt 2019
https://www.lekkerboek.nl/