Tips voor je manuscript

Boeken over schrijven

Informatie voor het schrijven van een manuscript, verhaal, etc. Elke schrijver, heeft zijn of haar ervaringen met het schrijven. Opgebouwd door uren en uren zwoegend pogingen gedaan te hebben om de ideale tekst te formuleren. Wat zou het mooi zijn als anderen hun voordeel kunnen doen met jouw ervaringen en omgekeerd natuurlijk. Hier vind je tips voor jouw manuscript of verhaal. 

Het uitwerken van personages

Heel belangrijk, maar vaak ondergeschoven kindjes in een tekst: de hoofdrolspelers. Sterke personages kunnen een zwak verhaal overeind houden, andersom kan dat niet. 
Soms zie je goed geschreven verhalen met hoofdrolspelers die nauwelijks karaktereigenschappen hebben. Dat is erg jammer. Hoe beter je ze beschrijft, hoe levendiger en geloofwaardiger ze worden. Het hoeft niet clichématig te zijn. De ruige motorrijder mag ook best bang zijn, of de saaie boekhouder mag ook wedstrijden parachutespringen doen, als je het maar goed uitwerkt.

Als je hier moeite mee hebt, zijn er verschillende manieren om wat beter naar je hoofdrolspeler te kijken. Niet alleen de spelers zelf, maar ook hun samenhang is van belang. Is de ene sterk en de andere slim, zijn ze beide sterk en niet slim… Of is de ene goed en de andere slecht, misschien hebben ze zelfs wel trekjes van beide?

Hier over nadenken zorgt voor sterkere personages. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor.
De onderstaande vragenlijst is een manier om je hoofdrolspelers beter te leren kennen.
PERSOON
  • Wat draagt de figuur voor kleding?
  • Hoe oud is je figuur?
  • Wat is het gemiddelde temperament van je figuur? (Boos, timide, angstig, vriendelijk, asociaal, intimiderend, overheersend)
  • Hoe ziet je figuur er lichamelijk uit? (aantrekkelijk, sterk, oud, rimpelig, jong, getraind, bierbuik, gebit, haren, ogen)
  • Hoe woont je figuur? (Flat, landhuis, kasteel, grot)
  • Waar heeft je figuur angst voor?
  • Heeft je figuur een partner? (Waarom wel of niet?)
  • Is je figuur rijk of arm?
  • Is je figuur godsdienstig?
  • Wat is zijn/haar nationaliteit?
  • Heeft de figuur speciale vaardigheden?
OMGEVING
  • Hoe is de relatie met andere figuren? (Verliefd, haat, vrienden,  vage kennis, familie)
  • Hebben de figuren een verleden met elkaar en heeft dat invloed op hun relaties?
  • Hoe zou een vreemde je figuur beschrijven?
  • Zou je je figuur vertrouwen?
  • Wat doet je figuur voor werk of hobby’s?
  • Hoe reageert je figuur op moeilijke situaties?
  • Hoe reageren de andere spelers op je figuur?

Zorg er voor dat karakters voldoende van elkaar verschillen. Karakters kunnen ook veranderen in de loop van een verhaal. Slechte mensen kunnen goed worden, of andersom. In de literatuur worden er drie soorten karakters beschreven:

Rond karakter

Een personage dat je door en door lijkt te kennen als je het boek uit hebt. Je kent dan zijn goede en slechte kanten, gewoonten, opvattingen en gevoelens. Het is een complexe persoonlijkheid en komt het dichtste bij een echt mens.

Vlak karakter

De auteur geeft hoogstens enkele globale karaktertrekken. Veel gebruikt voor bijfiguren.

Typetje

De belangrijkste karaktertrek wordt opgeblazen zodat deze de hele persoon overheerst. Denk aan de gemene schurk of de boze heks. Wordt meestal gebruikt in verhalen voor kinderen of in karikaturen. Vaak worden bestaande clichés bevestigd of versterkt door typetjes. Deze typetjes zijn erg voorspelbaar in hun doen en laten, zeer in tegenstelling tot ronde karakters. 

Een andere indeling is de verdeling naar rol. Hier wordt onderscheiden:

Hoofdpersoon of protagonist

De plot concentreert zich rond dit personage.

Antagonist

De tegenpool van de protagonist. Hij (of zij) doet alles om de doelen van de protagonist tegen te werken.  Afhankelijk van het verhaal kan goed en kwaad gewisseld worden tussen deze twee conflicterende krachten. (In veel verhalen is de antagonist de schurk, maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn).

Bijfiguren

Zij geven het verhaal kleur en zorgen er mede voor dat het verhaal blijft lopen.

Onzichtbaar personage

Het personage komt nooit rechtstreeks in het verhaal voor, de lezer leert hem kennen door wat de andere figuren over hem zeggen.

Natuurlijk zijn er nog talloze andere mogelijkheden om je personages uit te diepen en te verbeteren. Je kunt ook een gesprek met ze beginnen, kijken naar bestaande mensen, de figuren uittekenen, je kunt het zo gek niet bedenken. In het begin lijkt het een beetje vreemd, maar je zult zien dat met wat oefening je personages levendiger worden. Zoek een methode die bij je past, oefen en speel er wat mee.

Veel succes!

Dit artikel delen?
Pin It
(De gemiddelde waardering is 4.3 door 3 stem(-men)

Reacties   

# leer ze kennen!Guest 22-07-2013 16:05
Hoewel ik mijn romans gaandeweg laat ontstaan, verdiep ik me WEL vooraf uitgebreid in de hoofdpersonages . Ik wil ze zó goed kennen, dat ik zonder er bij na te denken kan opschrijven hoe ze op bepaalde zaken reageren. Ik zoek vaak foto's op internet, puur om er letterlijk een gezicht bij te hebben. Dan bedenk ik of ze wel of geen baan hebben, wat voor een werk dan...en zo komen ze langzaam tot leven, waardoor ze voor de lezer daarna ook herkenbaar worden.
Melden aan beheerder
# beperk het aantal personagesannet kooijmans 03-07-2013 14:29
Beperk het aantal personages en werk ze stuk voor stuk goed uit. Wat voor jou, als schrijver, gesneden koek lijkt, is dat niet voor de lezer. Laat ook iemand uit je omgeving eens iets lezen en overhoor deze persoon dan als het ware. Wanneer je niet de juiste antwoorden krijgt, dan moet jij het probleem oplossen. Het ligt aan de schrijver, niet aan de lezer.
Melden aan beheerder
# De personagesAlexander Cammans 20-04-2013 01:54
Je personages dragen het verhaal. Zorg ervoor dat ze niet vlak zijn, maar geef ze emoties, maak ze herkenbaar zodat de lezer zich goed kan inleven.

Je kunt gebruik maken van klassieke types, maar hier ook zelf een twist aan geven. De schurk die bang is, bijvoorbeeld. Ook kun je het beter maken door ze niet alleen goed of slecht te laten zijn.

Een andere methode is om eens in de spiegel te kijken. Wat zie je? Toch ook niet alleen een leuk gezicht en blond haar? Er is zoveel meer te zien aan iemand. Afhankelijk van de lengte van het verhaal kun je nog uitleggen waarom een personage reageert zoals hij is. Misschien is hij zo bang omdat hij vroeger iets vreselijks heeft meegemaakt. Dat kun je ergens invoegen zodat de lezer zich nog meer kan vereenzelvigen met je figuur.

Als laatste: Ook personages veranderen. Net als jij een anders denkt dan twintig jaar geleden, kunnen personages zich ook ontwikkelen.
Laat ze veranderen in je verhaal. Goede figuren worden slecht, helden worden bang of een aardige man veranderd in een agressieve egoïst.
Succes!
Melden aan beheerder
# Personages of anders.....Jannie Harmsen 19-02-2013 14:24
Ik heb (bij nader inzien) toch een tip, of eigenlijk meer een advies. Niet alleen voor het uitwerken van personages, maar meer in het algemeen. Lees altijd je tekst goed na! Kijk of de zinnen goed 'lopen' en verbeter je foute aanslagen en vergeten woordjes. Het liefst al na een paar alinea's.

Ik zie regelmatig zinnen waarbij een woord ontbreekt, of een zin die niet klopt.
Ik lees bij schrijverspunt regelmatig stukjes met een goede inhoud en als het foutloos geschreven is, verhoogt dit (voor mij althans) het leesplezier.

Succes met schrijven en doe het vooral met plezier! :)
Melden aan beheerder
# Personages in een verhaalJan VERVARCKE 11-02-2013 21:29
Als nieuw lid wil ik eens proberen hier de insteek te geven.
Personages in een verhaal moeten misschien duidelijk, maar kort beschreven worden. Kort iets over het uiterlijk en een paar opvallende kenmerken. Maar deze beschrijvingen mogen niet overstelpen en zeker geen verheerlijking worden van het personage.
Belangrijker is volgens mij dat elk personnage doorheen het verhaal zich op een eigen manier blijft gedragen en uitdrukken. M.a.w. wat typisch is voor het personage moet doorheen het verhaal af en toe tot uiting komen.

Hopelijk lokt ik hiermee ideeën uit.
Melden aan beheerder

Login of registreer om een reactie te plaatsen