Loading...
  • Voor schrijvers door schrijvers

    Voor schrijvers door schrijvers

  • Voorjaar bij Schrijverspunt

    Op naar de zomer

  • Schrijfwedstrijd

    Verhalenwedstrijd ´Onder de boom´

    Meedoen van: 15 mei t/m 31 juli 2019

Nieuwtjes en tweets op Schrijverspunt

Annejet van der Zijl schrijft Boekenweekgeschenk 2020

annejetAnnejet van der Zijl schrijft het Boekenweekgeschenk voor de Boekenweek 2020. Met bestsellers als Sonny Boy, Bernhard en De Amerikaanse prinses (alle uitgegeven door Querido) is Annejet van der Zijl één van de bekendste en meestgelezen auteurs van Nederland. Ook jongeren weten haar boeken te vinden, Sonny Boy staat in de top 10 meestgelezen boeken onder examenkandidaten havo en vwo (Stichting Lezen: De praktijk van de leeslijst). Voor haar oeuvre, dat voornamelijk bestaat uit literaire non-fictie, ontving Van der Zijl onder andere de Gouden Ganzenveer. De 85ste Boekenweek vindt plaats van zaterdag 7 maart tot en met zondag 15 maart 2020. Het thema van de Boekenweek 2020 wordt samen met de naam van de Boekenweekessayist op een later moment onthuld.

Annejet van der Zijl: ‘Ik ben heel blij dat ik het Boekenweekgeschenk 2020 mag schrijven. Net toen dit ter sprake kwam, was ik me aan het verdiepen in een Amerikaans-Nederlandse liefdesgeschiedenis in tijden van onderdrukking en slavernij, de negentiende eeuw dus. Ik ben er inmiddels voor naar Amerika geweest en het is inderdaad een uitzonderlijk verhaal dat me bij uitstek geschikt lijkt voor het brede en hopelijk ook nieuwe publiek dat ik met dit geschenk wil bereiken. Daarbij heb ik natuurlijk zin in de feestweek zelf. Sinds ik boeken maak ben ik al zoveel lieve collega’s, boekenvakkers en enthousiaste lezers tegengekomen – ik hoop ze tijdens de Boekenweek allemaal om me heen te hebben.’

Eveline Aendekerk, directeur CPNB: ‘Annejet van der Zijl kan als geen ander historische figuren op een spannende manier opnieuw tot leven brengen. Haar boeken geven een unieke inkijk in andere tijden en werelden en zetten zo een diverse groep lezers aan het denken. Wij zijn heel benieuwd naar het verhaal dat Van der Zijl voor het Boekenweekgeschenk zal schrijven en we zijn ervan overtuigd dat we hiermee nóg meer mensen aan het lezen kunnen krijgen!’

Biografie Annejet van der Zijl

Annejet van der Zijl studeerde kunstgeschiedenis en massacommunicatie in Amsterdam en International Journalism in Londen. Ze werkte een aantal jaren in de journalistiek, onder andere bij opinieblad HP/De Tijd, waar ze zich specialiseerde in literaire geschiedschrijving en portretten. In 1998 debuteerde ze met Jagtlust (Querido), over de gelijknamige, roemruchte kunstenaarskolonie in het Gooi. Vier jaar later volgde Anna (Querido), haar veelgeprezen biografie van Annie M.G. Schmidt, die werd bewerkt tot een succesvolle tv-serie en musical. Van Sonny Boy (Querido, 2004) werden alleen al in Nederland maar liefst 600.000 exemplaren verkocht. Het boek werd verfilmd en in acht talen vertaald. In 2010 verscheen haar spraakmakende biografie Bernhard. Een verborgen geschiedenis (Querido). Op dit boek promoveerde Annejet als historica. Ook werd het boek bekroond met de Brusseprijs voor het beste journalistieke boek. Het eveneens geprezen Gerard Heineken. De man, de stad en het bier (Querido/Lubberhuizen) verscheen in 2014. De Amerikaanse prinses (Querido, 2015), over het veelbewogen leven van de peetmoeder van Beatrix, bezette wekenlang de eerste positie van De Bestseller 60. In 2018 publiceerde Annejet samen met Jo Simons haar eerste fictieboek: De val van Annika S. (The House of Books). Van der Zijl ontving in 2012 de Gouden Ganzenveer voor haar grote betekenis voor het geschreven en gedrukte woord in Nederland.

Omzet Boekenweek voor vijfde jaar op rij gestegen

Tijdens de Boekenweek 2019 is de omzet van Nederlandstalige boeken met 3,3% gestegen ten opzichte van de Boekenweek 2018. Het is voor het vijfde jaar op rij dat de omzet van de Boekenweek is gestegen. De afzet van Nederlandstalige boeken is gedaald ten opzichte van de vorige Boekenweek. Lezers hadden gemiddeld meer geld over voor een boek. De gemiddelde prijs van de verkochte boeken was € 14,89 en dat is 1 euro hoger dan in 2018, dit was ook te zien in het aanbod in de boekwinkels en in de Top 10 van De Bestseller 60. Tijdens de tweede week van de Boekenweek is er voor 11,8 miljoen euro aan algemene boeken verkocht (alle talen), de voorbije vijf jaar is de omzet in de tweede week niet zo hoog geweest. Het online verkoopkanaal presteerde in omzet beter dan de fysieke boekwinkels, echter ruim driekwart van alle verkochte boeken tijdens de Boekenweek 2019 werd via het fysieke verkoopkanaal verkocht. Cijfers: KVB/GfK.

De oplage van het Boekenweekgeschenk van Jan Siebelink komt op 671.217 exemplaren, het digitale Boekenweekgeschenk is maar liefst 20% meer gedownload dan in 2018. De oplage van het Boekenweekessay van Murat Isik komt op 75.728 exemplaren, dat is 18,5% meer dan vorig jaar. 

Eveline Aendekerk, directeur Stichting CPNB: ‘Het was bijzonder om te zien hoezeer de Boekenweek dit jaar leefde in de boekwinkel en in de media. Daarbij hielp het actuele thema en de ophef natuurlijk ook: wat waren er veel mooie extra titels en activiteiten rondom “De moeder de vrouw”! We hebben met elkaar laten zien dat boeken ertoe doen en dat het boek een ruime week lang aanleiding kan zijn voor reuring, feest, verdieping en mooie ontmoetingen.’

Boekenweek 2020

De Boekenweek vindt volgend jaar plaats van zaterdag 7 tot en met zondag 15 maart en wordt vrijdagavond 6 maart traditioneel geopend met het Boekenbal. De Boekenweekauteur zal door het hele land in boekhandels en bibliotheken optreden, deze tournee wordt georganiseerd in samenwerking met de Schrijverscentrale. De populaire gratis reisdag, georganiseerd door hoofdsponsor NS, is op zondag 15 maart, de laatste zondag van de Boekenweek.

Bron: CPNB

Dit artikel delen?
Pin It
  • Hits: 74