1 post
  • images/deelname/kort_verhaal.jpg
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan!
    Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
    Klik op SCHRIJFACTIVITEITEN (tabs hieronder) voor alle mogelijkheden!
    924 gepubliceerde inzendingen
  • Tekst opsturen:
    Ook jouw artikel is welkom! Inzenden van een verhaal/gedicht is mogelijk door eerst in te loggen. Registreren is gratis! Alleen door eerst in te loggen en op de knop hieronder te klikken kom je op een pagina waar je de schrijfactiviteit kunt selecteren waar je aan mee wilt doen. Op die pagina kun je ook de titel en tekst voor je artikel toevoegen. Lees vooraf de voorwaarden. Let op: Na inzending is wijziging van je tekst niet meer mogelijk (m.u.v. Plusleden)
    Je artikel is, na inzending, vrijwel direct te zien in de betreffende schrijfactiviteit en bij je profiel. We publiceren een artikel minimaal een jaar (plusleden langer!), daarna verwijderen we het artikel en de commentaren, etc. automatisch.
  • De publicatievoorwaarden
    • Inzendingen dienen te voldoen aan de voorwaarden zoals aangegeven bij de betreffende schrijfactiviteit, Nederlandstalig en van voldoende kwaliteit (grammaticaal en inhoudelijk) te zijn. We accepteren geen afbeeldingen van een tekst, maar alleen de daadwerkelijke tekst!
    • Agressieve, onwettelijke, lasterlijke, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen, naar interpretatie van de redactie, zijn niet toegestaan. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen, zonder opgave van redenen, niet te publiceren, resp. te verwijderen.
    • De auteursrechten van een inzending blijven te allen tijde bij de inzender. Schrijverspunt brengt geen wijzigingen aan in de tekst.
    • Inzenders mogen geen door rechten beschermde teksten of afbeeldingen plaatsen.
    • Het plaatsen van persoonlijke informatie zonder toestemming van de redactie (zoals e-mailadressen, website en/of telefoonnummers) is niet toegestaan evenals teksten, advertenties en links van promotionele dan wel commerciële aard.
    • De redactie is niet aansprakelijk voor de gevolgen, juridisch of in andere zin, van de activiteiten van leden op Schrijverspunt, noch in Nederland, noch daarbuiten. De inzender blijft als enige verantwoordelijk en aansprakelijk voor de inhoud van zijn/haar bericht(en).
    • Bij inzending hanteert Schrijverspunt de actuele privacyregels. Onze privacyverklaring is onderaan op elke pagina te vinden.
    • We publiceren een inzending in principe een jaar lang op onze website. Voor plusleden is die periode langer.
    • Door het insturen van je schrijfactiviteit stem je in met deze voorwaarden.

     

Publicatie: 18-05-2020

Hits: 726

Als een auteur geen behoefte heeft aan feedback verschijnt er geen mogelijkheid voor reacties.

Watermark@ the hours

Aangepast: 18-05-2020

Wat horen jullie als je deze klanken hoort? Mijn tante formuleerde het zo:
‘subtiele klanken’, waarbij geen enkele klank overheerst.’
Boring? Voor jullie misschien wel. Mijn fantasie slaat op hol. Ik beleef een voorzichtige ontdekkingsreis. Misschien de eerste stapjes van een kind, een ontluikende bloem. Een pas de deux en ook hoe paradoxaal misschien, een afscheid van iets dat niet meer terugkeert. Het is onmogelijk om klanken te verwoorden maar ik weet wel dat ze mijn geest verrijken en iets van de pijn kunnen verzachten die ik zo vaak nog moet voelen.

Muziek verlegt grenzen, reinigt de ziel. Ik moet overigens denken aan wat Marcel Proust schreef in een van zijn romans, uit de serie ‘du côté de chez Swann’. Hij liet het hoofdpersonage vertellen wat Schubert met hem deed. Ik ben de hele roman vergeten maar dat gedeelte niet. Swann probeerde als het ware de pianoklanken te ‘schaakmatten’, zijn euforische gevoel te ontleden en daardoor te begrijpen maar hij eindigde als ‘verliezer’. Hij zou de muziek nooit de baas worden en er altijd door bekoord blijven raken. Misschien heb ik juist deze passage onthouden, omdat ik toen al wist dat alleen muziek me in een bepaalde trance kan brengen. Maar een trance kan in mijn geval tevens leiden tot gekte en daarom heb ik me er heel lang van afgekeerd. Laat staan dat ik in staat was om er iets zinnigs over te schrijven.

Je kunt ook een vel papier nemen en de klanken proberen te schetsen. Wat zie ik dan? Een boom met kale takken en ontwrichte, naar co2 zoekende wortels. Een grijze mistige vlek op een groot vel papier. Heeft een boom een geheugen? Klanken kabbelen verder naar een mediterrane zee en een halve cirkel op de horizon. Een verdwaalde meeuw fladdert in de avondhemel, een visser keert huiswaarts. Uren die stilstaan en toch weer voort moeten gaan, En dan ligt zij daar. Vredig, ingekeerd, naakt. Op tafel als een perfect model. Zij is niet bang om haar lichaam te tonen en is mooi in haar zelfverzekerde stijl. Altijd een moment. Een schets illustreert altijd een moment. Het aangename aspect van abstracte muziek is dat je zelf beelden kunt oproepen. Misschien associëren jullie deze klanken slechts met de film ‘The Hours’ maar dat zou zonde zijn. Hoewel ik me soms net een Virginia Wolf voel, vind ik dat de muziek in ruime mate de film overstijgt. 

Ook jouw mening is hier welkom!

Reacties:

19.07.20
Feedback:
Correctie i.v.m. oude waarderingen.
Show more

Meer van deze auteur:

Titel:Hits:Waardering:Link:
Column
Zoute drop
729
Lezen?
Belle de jour
695
Lezen?
Rimelle
673
Lezen?