1 post
  • images/deelname/kort_verhaal.jpg
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan!
    Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
    970 gepubliceerde inzendingen
  • Ook jouw artikel is welkom! Inzenden van een verhaal/gedicht is mogelijk door eerst in te loggen. Registreren is gratis! Alleen door eerst in te loggen en op de knop hieronder te klikken kom je op een pagina waar je de schrijfactiviteit kunt selecteren waar je aan mee wilt doen. Op die pagina kun je ook de titel en tekst voor je artikel toevoegen. Lees vooraf de voorwaarden. Let op: Na inzending is wijziging van je tekst niet meer mogelijk (m.u.v. Plusleden)
    Je artikel is, na inzending, vrijwel direct te zien in de betreffende schrijfactiviteit en bij je profiel. We publiceren een artikel minimaal een jaar (plusleden langer!), daarna verwijderen we het artikel en de commentaren, etc. automatisch.
  • De publicatievoorwaarden

    • Inzendingen dienen te voldoen aan de voorwaarden zoals aangegeven bij de betreffende schrijfactiviteit, Nederlandstalig en van voldoende kwaliteit (grammaticaal en inhoudelijk) te zijn. We accepteren geen afbeeldingen van een tekst, maar alleen de daadwerkelijke tekst!
    • Agressieve, onwettelijke, lasterlijke, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen, naar interpretatie van de redactie, zijn niet toegestaan. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen, zonder opgave van redenen, niet te publiceren, resp. te verwijderen.
    • De auteursrechten van een inzending blijven te allen tijde bij de inzender. Schrijverspunt brengt geen wijzigingen aan in de tekst.
    • Inzenders mogen geen door rechten beschermde teksten of afbeeldingen plaatsen.
    • Het plaatsen van persoonlijke informatie zonder toestemming van de redactie (zoals e-mailadressen, website en/of telefoonnummers) is niet toegestaan evenals teksten, advertenties en links van promotionele dan wel commerciële aard.
    • De redactie is niet aansprakelijk voor de gevolgen, juridisch of in andere zin, van de activiteiten van leden op Schrijverspunt, noch in Nederland, noch daarbuiten. De inzender blijft als enige verantwoordelijk en aansprakelijk voor de inhoud van zijn/haar bericht(en).
    • Bij inzending hanteert Schrijverspunt de actuele privacyregels. Onze privacyverklaring is onderaan op elke pagina te vinden.
    • We publiceren een inzending in principe een jaar lang op onze website. Voor plusleden is die periode langer.
    • Door het insturen van je schrijfactiviteit stem je in met deze voorwaarden.

     

Theatraal

Publicatie op : 01-06-2021

Als een auteur geen behoefte heeft aan feedback verschijnt er geen mogelijkheid voor reacties.

Theatraal

186 Hits.

Het theater wist niet hoe het was ontstaan, maar kende wel het moment waarop het bewustzijn verwierf.

De accumulatie van geabsorbeerde emoties en expressieve kunst had na vele jaren een kritiek punt bereikt. Het gebouw was inmiddels oud en doorleefd, met stenen die gaandeweg doortrokken waren geraakt van zweet en tranen, achtergelaten door generaties van artiesten en publiek. De ontstane ambiance was een vorm van proto-empathie, als een haard wachtend op het strijken van de lucifer. Tegen het einde van een nagenoeg perfecte uitvoering van de Mattheus Passion, brak de opgebouwde empathische druk onverwachts door en creëerde zelfbewustzijn.

Zelfbewustzijn. Zelf. Wat een magie! Wat een relevatie! Wat gaf het dat de secondenlange siddering welke door het gebouw trok het oratorium voortijdig in paniek deed eindigen. Het was gewoon meer en zelfs een geheel nieuwe emotie! Zelf!

Naast de bijzondere beleving dat bewustzijn zelf al was, kwam het bijkomende begrip en waardering dat het theater nu ervoer bij elke nieuwe voorstelling, of het nu een concert, tragedie of komedie was. Het gebouw leefde op bij het gelach of gehuil, applaus en geroezemoes dat dagelijks tussen de muren weerklonk en wist iets van de appreciatie weer terug te geven aan de uitvoerenden. Het theater begon, laat in zijn bestaan, eindelijk naam te maken.

Haast mystiek was het moment toen een nieuw algemeen directeur werd aangesteld, een empathisch persoon die begiftigt bleek met een bepaald telepathisch vermogen. Stel je voor, dat moment toen theater en directeur voor het eerst elkaars aanwezigheid bemerkten, dat contact, de verwondering, de band die ontstond. Stel je voor welke creatieve mogelijkheden zich voor hen ontvouwde. De faam van het theater steeg tot een ongekend niveau. Een nieuw hoogtepunt van artisticiteit en virtuositeit.

Maar de directeur was een mens. En sterfelijk. Na zijn dood drong zich een mate van droefheid op welke nooit meer zou verdwijnen. Langzaam maar onstuitbaar boog de kwaliteit neerwaarts en liep het aantal bijzondere voorstellingen terug. Het verwend publiek keerde het theater teleurgesteld de rug toe. Tot het moment kwam dat de deuren nooit meer uitnodigend open zwaaiden.

Het theater kreeg tijd om te piekeren.

Kwam het door de melancholie welke in de gangen leek te hangen, de donkere en stoffige zaal waar nu enkel nog de echo klonk van vallende stukken pleister van verwaarloosde muren? Het was niet alsof mensen geen belangstelling meer hadden voor kunst en cultuur. Maar het publiek bleef buiten en liep voorbij, zo verdiept in hun kleine handzame theatertjes dat ze soms zonder op te kijken de straat overstaken.

De aandacht eenmaal buiten de muren gericht deed het theater beseffen dat aanpalende gebouwen, zelfs het hele blok, aan afbraak onderhevig was. Toch drong de brute realiteit pas echt door toen een sloopkogel tegen de eigen gevel begon te beuken. Een nieuwe relevatie daagde, namelijk het besef dat Zelf, ongeacht de aard van de fysieke bouwstenen, tevens de schaduw van Eindig in zich meedroeg. Een trilling voer door het gebouw. Was het enkel de sloopkogel?

Het theater kon zich de bouw niet herinneren, maar kende wel het moment waarop het stierf.

 

Alleen Plusleden kunnen een eigen artikel aanpassen na publicatie. KLIK HIER om alle voordelen van een pluslidmaatschap te bekijken.

Ook jouw mening is hier welkom!

Reacties:

01.06.21
Feedback:
Mooi beschreven!
  • Waardering
    100%
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig

Meer van deze auteur:

Titel:Hits:Waardering:Link:
Hoe Ver Het Was En Hoe Koud
200
Lezen?
SF & Fantasy
Een onweerstaanbare opdracht
185
Lezen?