• Kort verhaal
  • Blog
  • Column
  • Cursiefje
  • Essay
  • Haiku
  • Poëzie
  • Senryu
  • Limerick
  • Vrij vers
  • 55 woorden
  • Kort verhaal
  • Flitsverhaal
  • Volksverhalen
  • SF & Fantasy
  • Proefstuk
  • Ik, schrijver
  • 3 kleuren
  • Schrijfopdracht
  • Mijn schrijftip
  • Kort verhaal

    970 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Blog

    252 gepubliceerde artikelen.
    Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
    Maximaal 1000 woorden. 
  • Column

    432 gepubliceerde artikelen.
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
  • Cursiefje

    521 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Essay

    1 gepubliceerde artikelen.
    Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een we­ten­schap­pe­lijk, cul­tu­reel of fi­lo­so­fisch on­der­werp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen.
    Maximaal 1000 woorden.
  • Haiku

    281 gepubliceerde artikelen.
    Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst waarin de natuur, of iets in de natuur, centraal staat, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht..
  • Poëzie

    1144 gepubliceerde artikelen.
    Poëzie is de kunst van het dichten. Ook is poëzie een verzamelnaam voor gedichten en verzen. Poëzie is een taaluiting waarbij een grote nadruk ligt op vorm, klank en beeldspraak. Het geheel is meer dan de som der delen.
    Toen hem gevraagd werd een definitie van poëzie te geven, zei de dichter Robert Frost: "Poetry is the kind of thing poets write." - Poëzie is wat dichters schrijven .
  • Senryu

    415 gepubliceerde artikelen.
    Senryu is een vorm van Japanse dichtkunst over de onvolkomenheid van de mensen, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht.
  • Limerick

    35 gepubliceerde artikelen.
    Een limerick is een gedicht van vijf regels met het rijmschema a a b b a. In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam die meestal gekozen wordt vanwege het rijm. Voorts heeft een limerick vaak humoristische of dubbelzinnige inhoud. De laatste regel is de clou.
  • Vrij vers

    27 gepubliceerde artikelen.

    Een vrij vers is een gedicht zonder regelmatige strofebouw. De eerste strofe telt bijvoorbeeld zes, de tweede twee, de derde vijf verzen. Het gaat om poëtische teksten die vooral een sfeer oproepen. De strofe in een vrij vers heeft veelal een eenheid van idee. Vrije verzen hebben vaak eveneens geen vast maatsysteem. Het ontbreken van (eind)rijm komt eveneens vrij vaak voor in het vrije vers. Daarentegen komt binnen- en middenrijm veel voor in vrije verzen en soms zelfs voorrijm.

  • 55 woorden

    1046 gepubliceerde artikelen.
    Waarom een verhaal in exact 55 woorden (incl. titel)? Omdat de vorm ons dwingt te schrappen tot de essentie van wat we willen zeggen. “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, of anders gezegd, in weer een andere taal: “Less Is More.” Alleen fictie komt in aanmerking. Dus een echt, afgerond prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind en met één of meerdere personages , moet in exact 55 woorden, inclusief de titel, worden verteld.
  • Kort verhaal

    970 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Flitsverhaal

    124 gepubliceerde artikelen.
    Een flitsverhaal is, bij Schrijverspunt, een krachtig en compleet verhaal in het kleinst mogelijk (maximaal 150) aantal woorden. Het moet een begin, midden en einde hebben en bij voorkeur een draai of verrassing aan het einde. De voorkeur gaat uit naar een verhaal in een of slechts meerdere zinnen. Geen zgn quotes, wijsheden, gezegden, etc. Het meest beknopte en sprekend voorbeeld van een flitsverhaal is het verhaal dat Ernest Hemingway schreef.
    " Te koop: babyschoenen. Nooit gedragen."
  • Volksverhalen

    37 gepubliceerde artikelen.
    Sprookjes behoren tot een oude orale traditie en bevatten vaak een zedenles of diepere wijsheid. Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse 'sproke', dat verhaal of vertelling betekent. Als ongeschreven vertelling richtte een sproke zich tot ongeletterde volwassenen. De bekende sprookjes kennen we natuurlijk allemaal maar we lezen/horen ook graag verhalen die zelf verzonnen zijn. In deze schrijfactiviteit bieden we de mogelijkheid om zelf verzonnen sprookjes of een fabel toe te voegen. Gewoon om lekker voor te lezen voor kinderen of wie ze ook maar horen wil.
    Maximaal 1000 woorden.
  • SF & Fantasy

    13 gepubliceerde artikelen.
    Science fiction en Fantasy vallen beide onder een speculatief fictiegenre waarin veel elementen, personages en instellingen worden gecreëerd uit verbeeldingskracht en speculatie in plaats van uit de realiteit en het dagelijks leven. Er is echter een duidelijk verschil tussen science fiction en fantasy. Science fiction is gebaseerd op wetenschap en technologie en geeft daarom scenario's weer die op een dag waar zouden kunnen zijn. Fantasie daarentegen heeft betrekking op veel bovennatuurlijke elementen en vindt plaats in een wereld die niet bestaat en nooit kan bestaan.
    Bij een SF of Fantasyverhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Proefstuk

    19 gepubliceerde artikelen.
    Je schrijft veel en graag en bent meestal tevreden over je schrijfresultaten. Je deed al mee aan schrijfactiviteiten en schrijfwedstrijden maar je kunt nu ook een verhaal of gedicht laten zien waar je echt trots op bent of... waar je juist nog over twijfelt maar wat je wel graag aan anderen wilt laten zien. Dat is mogelijk in deze rubriek. Leden van Schrijverspunt kunnen in deze rubriek een schrijfresultaat tonen als een proefstuk van eigen kunnen. Er zijn geen voorwaarden voor genre, aantal woorden, etc. Het is jouw proefstuk wat jij graag aan anderen wilt laten lezen. Je mag max. 1 proefstuk insturen!
    Van lezers verwachten we respect voor de publicatie. Beloon de schrijver voor zijn/haar durf en inzet met serieuze feedback.
  • Ik, schrijver

    9 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Schrijf een fantasierijk verhaal met als onderwerp 'Ik, schrijver'. Waarheidsgetrouw of compleet fictief, het is aan jou als het maar de moeite waard is om te lezen. Probeer de lezer te boeien en mee te trekken in jouw wereld als schrijver.
  • 3 kleuren

    5 gepubliceerde artikelen.
    Een verhaal geschreven in maximaal 300 woorden waarbij 3 kleuren een rol spelen. De schrijver bepaalt zelf de kleuren. Het is echter niet de bedoeling om een kleur sec alleen als kleur te gebruiken maar ook als bv begrip, symbool of gemoedstoestand (Een blauwtje lopenZich groen en geel ergeren, wit wegtrekken, etc) .
  • Schrijfopdracht

    86 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Inzenden voor deze schrijfactiviteit is niet meer mogelijk. Op termijn beëindigen we deze mogelijkheid.
  • Mijn schrijftip

    Elke auteur heeft zo haar/zijn persoonlijke ervaringen met schrijven en weet vaak wat haar/hem beter, makkelijker, lezenswaardiger, spannender, etc. doet schrijven. Die ervaringen willen we hier graag delen met andere schrijvers. Zo beknopt mogelijk worden hier persoonlijke schrijftips voor schrijvers beschreven. Voor de een een ervaring, voor de ander wellicht een eye-opener.
    Maximaal 20 woorden.

Ook jouw artikel is welkom! Ga s.v.p. naar het overzicht van deze schrijfactiviteit om ook jouw verhaal/gedicht toe te voegen.

Tabula Rasa

Niet zo lang geleden, ontmoette ik een sterke vrouw. Zo eentje met de voetjes stevig op de grond. Geaard, zoals dat heet. Een brok energie die je met haar aanstekelijk enthousiasme zo mee op sleeptouw nemen kan. De pretlichtjes in haar ogen verraden een sterke zin in het leven. En er gaat een grote levenskracht van haar uit. Een diep vertrouwen ook. In zichzelf en in de wereld om haar heen.

Ze heeft hier altijd gewoond. Gewoon hier. Vlak bij mij. Ze koopt in dezelfde winkels. Haar kinderen gaan naar dezelfde school. Ze houdt van dezelfde muziek en leest dezelfde boeken. Het is haast onvoorstelbaar dat ik haar niet eerder tegen het lijf gelopen ben. We zijn even oud. En -zo blijkt- zelfs jarig op dezelfde dag! Hoe kon het toch dat ik haar al die tijd niet eerder opgemerkt had?

Nu ja, ik had het ook wel behoorlijk druk. Een voltijdse baan en dito gezinsleven met twee jonge spruitjes. Daar kwam best wat bij kijken. Poetsen, wassen, strijken, klussen, sprinten naar de schoolpoort, helpen met huiswerk maken, racen naar de supermarkt, lijstjes maken met to do’s en die vervolgens afwerken, stevige deadlines op het werk, … Veel moetjes. De ene al wat dringender of dwingender dan de andere. Met een lat die altijd hoog lag. En tussendoor thuis uiteraard graag nog wat tijd maken voor elkaar, quality time met het gezin en de familie, een etentje met vrienden, … Ook dat mocht niet ontbreken. Eat, sleep, work, repeat. Zoiets. Een gekende, routinematige cadans die mij, zoals vele anderen, heel vertrouwd in de oren klonk. De dagen vlogen als vanzelf voorbij. Sommigen wat rustiger, anderen heel gejaagd. Druk, druk, druk. Er bleef gewoon niet zoveel tijd meer over. En als die er wel was, sloeg vaak toch de vermoeidheid toe. Meer dan wat gezellig samen zappen voor tv zat er dan niet meer in.

Tot plots mijn hele leven op zijn kop stond. Mijn huwelijk stond op springen. Er was een ander in het spel. Van de ene dag op de andere was niets nog wat het leek. Ik was ten einde raad. Mijn grootste zekerheden hingen met dunne rafels aan elkaar. Die vertrouwde, behaaglijke routine werd iets waar ik al snel met heimwee naar verlangde. Al mijn energie kroop maandenlang in het krampachtig bij elkaar houden van wat eigenlijk al voorbij was. It takes two to tango. En ik danste al een poosje alleen. Ik besefte het alleen nog niet. Ik bleef vechten. Met alles wat ik had.

Ik leefde in mijn eigen schaduw. Mijn ogen stonden dof. Die hele crisis had mijn gezichtsveld nog meer vernauwd. Al het andere moest wijken. Tot mijn geest het begaf en ik op het werk verstek moest laten. Wat later verloor ik -mede door mijn afwezigheid- ook mijn werk. Dat was het dan. Tabula rasa. Het licht ging uit. Het doek viel. Over mijn dierbare huwelijk. Over mijn zorgvuldig opgebouwde carrière. Over mijzelf. Ik was elke houvast kwijt. Het werd me zwart voor de ogen.

Toen ik mijn ogen voorzichtig weer durfde openen, werd ik haast verblind door de witte, maagdelijke bladspiegel van het nieuwe hoofdstuk dat ik nu willens nillens zou gaan schrijven. En in dat licht zag ik haar voor het eerst. Die vrouw. Met de pretoogjes. Haar gezicht kwam me bekend voor. Alsof ik haar al eens eerder had ontmoet. We wisselden een blik van herkenning. Ze stak haar hand naar me uit en trok me overeind.

Ze omarmde me. Lang. Stevig. En in dat moment voelde ik zoveel liefde. In elke vezel van mijn lijf. Het voelde heerlijk. Er was vertrouwen. En verbondenheid. Het was thuiskomen. Er stroomde een levensenergie door mij heen die helemaal nieuw voor me was. Ik voelde me compleet. Heel. Ik was wakker. Echt wakker. En verdorie, wat voelde dat goed!

Met een brede glimlach trok ze me mee naar buiten. “Kijk, de zon schijnt!”, kraaide ze, “De wereld lacht je toe. Zie je die oneindige waaier aan mogelijkheden? Al die kansen! Kom, wat wil je gaan doen?” Ik aarzelde. Ja, wat wilde ik eigenlijk? Die vraag had ik mezelf al heel lang niet meer gesteld. Voor het eerst in tijden stond ik stil bij mezelf. Ik was zo gewend om rekening te houden met alles en iedereen om me heen, dat ik vergeten was naar binnen te kijken en te voelen. Echt te voelen wat daar leefde, wat ik wilde.

En toen wist ik het. “Ik wil leven!”, riep ik uit volle borst, “Vanuit het hart. Niet langer overleven.” Ja, dàt was wat ik heel graag wilde. Dat was wat ik voortaan ging doen. Een vastberadenheid maakte zich van mij meester en ik liet het gewillig toe. Ik voelde een enthousiasme in me opborrelen. Het kwam van heel diep. Mijn hart maakte een vreugdesprongetje. “Waar was jij toch al die tijd?”, kirde ik en gaf haar een zoen op de kaak.

Ik voelde zoveel dankbaarheid voor deze vrouw. Liefde ook. En vertrouwen. “Alles komt altijd goed,” fluisterde ze me geruststellend toe. En ik geloofde haar. Ik vroeg haar hoe ze heette. “Ivy,” zei ze. En ze knipoogde. Toen werd me alles duidelijk.

Feedback voor schrijfactiviteiten

Waardering(-en) voor: "Tabula Rasa"

© Ivy Pelkmans
21.01.21
Feedback:
Je blaast me met dit verhaal omver, Ivy!
Prachtig geschreven verhaal met een ontzettend mooie titel!
  • Waardering
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
20.01.21
Feedback:
De wouw-factor wat mij betreft: duidelijk, gepassioneerd, voelbaar. Sterkte Ivy!
  • Waardering
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
19.01.21
Feedback:
Mooi beschreven!
  • Waardering
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig

In elke boekenwinkel: