1 post
  • images/deelname/kort_verhaal.jpg
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan!
    Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
    970 gepubliceerde inzendingen
  • Ook jouw artikel is welkom! Inzenden van een verhaal/gedicht is mogelijk door eerst in te loggen. Registreren is gratis! Alleen door eerst in te loggen en op de knop hieronder te klikken kom je op een pagina waar je de schrijfactiviteit kunt selecteren waar je aan mee wilt doen. Op die pagina kun je ook de titel en tekst voor je artikel toevoegen. Lees vooraf de voorwaarden. Let op: Na inzending is wijziging van je tekst niet meer mogelijk (m.u.v. Plusleden)
    Je artikel is, na inzending, vrijwel direct te zien in de betreffende schrijfactiviteit en bij je profiel. We publiceren een artikel minimaal een jaar (plusleden langer!), daarna verwijderen we het artikel en de commentaren, etc. automatisch.
  • De publicatievoorwaarden

    • Inzendingen dienen te voldoen aan de voorwaarden zoals aangegeven bij de betreffende schrijfactiviteit, Nederlandstalig en van voldoende kwaliteit (grammaticaal en inhoudelijk) te zijn. We accepteren geen afbeeldingen van een tekst, maar alleen de daadwerkelijke tekst!
    • Agressieve, onwettelijke, lasterlijke, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen, naar interpretatie van de redactie, zijn niet toegestaan. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen, zonder opgave van redenen, niet te publiceren, resp. te verwijderen.
    • De auteursrechten van een inzending blijven te allen tijde bij de inzender. Schrijverspunt brengt geen wijzigingen aan in de tekst.
    • Inzenders mogen geen door rechten beschermde teksten of afbeeldingen plaatsen.
    • Het plaatsen van persoonlijke informatie zonder toestemming van de redactie (zoals e-mailadressen, website en/of telefoonnummers) is niet toegestaan evenals teksten, advertenties en links van promotionele dan wel commerciële aard.
    • De redactie is niet aansprakelijk voor de gevolgen, juridisch of in andere zin, van de activiteiten van leden op Schrijverspunt, noch in Nederland, noch daarbuiten. De inzender blijft als enige verantwoordelijk en aansprakelijk voor de inhoud van zijn/haar bericht(en).
    • Bij inzending hanteert Schrijverspunt de actuele privacyregels. Onze privacyverklaring is onderaan op elke pagina te vinden.
    • We publiceren een inzending in principe een jaar lang op onze website. Voor plusleden is die periode langer.
    • Door het insturen van je schrijfactiviteit stem je in met deze voorwaarden.

     

Rozen in Skagen; Marie in the garden, door Peder Severin Krøyer

Publicatie op: 27-07-20

Edith M.L.A. Inspiratiewater

Profiel bekijken?

Klik hier!

Als een auteur geen behoefte heeft aan feedback verschijnt er geen mogelijkheid voor reacties.

Rozen in Skagen; Marie in the garden, door Peder Severin Krøyer

370 Hits.

 

2009 10 31 143742

(schilderij: Marie in the garden, door Peder Severin Krøyer)

“Blijf even zo zitten, Mariechen, dit móet ik even vastleggen. Die rozen bij hetzelfde roze van je rok! Dat zonnespoor over het gras. Geweldig. Wat een prachtig tafereel. Zo’n mooi moment krijg ik nooit weer.”

Hij wacht haar reactie niet af. Ze schudt haar hoofd over zijn egocentrische houding. Dat “even” van hem kent ze. Kan hij niet gewoon weer een foto maken zoals hij zo vaak gedaan heeft al wil hij niet, dat anderen daar achter zullen komen. Hij schijnt het de doodnormaalste zaak van de wereld te vinden, dat zij zich weer gedwee schikt. Erg vermoeiend om constant maar het model van je echtgenoot te moeten zijn, jaar in jaar uit. Haar diepe zucht ontgaat hem volkomen, gegrepen als hij is door zijn werkijver. Zijn schilderspalet druipt van de door elkaar gelopen kleuren olieverf. Voornamelijk groen en roze. Gelaten neemt ze de gewenste poseerhouding  aan, buigt zich quasi-belangstellend, maar gehoorzaam over het tijdschrift waarvan ze de bladzijden inmiddels zelf kan schrijven zo vaak heeft ze deze gelezen. Wespen zoemen hinderlijk om haar hoofd, maar ze durft zich niet te verroeren uit vrees voor een driftbui van haar echtgenoot. De laatste tijd kan hij zo verschrikkelijk onredelijk uitvallen. Eigenlijk heeft ze totaal geen zin hier stil te moeten zitten, maar vooruit, om hem een plezier te doen zal ze maar weer poseren.

De zoele zomeravond vult zich met de zoete rozengeur. De zoom van haar rok wappert in de zachte wind. Ze luistert naar de ademhaling van Rap, de hond. Haar blik volgt het zonlicht dat over zijn vacht speelt, glanzend als het opgewreven koper uit de keuken. Het fijne grind onder haar zwarte rijglaarsjes schiet vonkjes in de zon. Sommige steentjes kunnen heel goed doorgaan voor rijnkiezels; je zou er zo een sieraad van laten maken. Ze moet toegeven, dat Peder gelijk heeft, zulke schone ogenblikken zijn schaars. Mooie dingen moet je koesteren en vooral vastleggen.  Het moet fantastisch zijn dit te mogen schilderen. Heerlijk je helemaal te kunnen laten gaan  terwijl je penseel je leidt over het doek. Even de rollen te kunnen omdraaien en zèlf weer achter die ezel te staan. Marie Krøyer-Triepcke, kunstschilderes. Nee, die ambitie heeft ze allang uit het hoofd gezet; ze is immers niet goed genoeg en zelfs al is ze dat wel, als vrouw krijg je toch geen voet aan de grond. Belachelijk eigenlijk. Mannen hebben het zo gemakkelijk in het leven. Behalve die van haar dan met zijn eeuwige depressiviteit en zijn gebrek aan ruggengraat. Hè, ze krijgt een knik in de nek van deze houding. Om zich te ontlasten brengt ze een hand naar het achterhoofd. Zo langzamerhand snakt ze naar een kop koffie. Hoe laat zou het eigenlijk zijn.

“Wat doe je nou? Je haar zit toch goed, meid,” klonk het geïrriteerd vanachter de schildersezel.

Ze slaat hem gade. Om zijn mond schaduwt een verbeten trek, de ogen zijn tot smalle spleetjes geknepen, iets wat ze de laatste tijd vaker bij hem bespeurt. Onbewust maakt ze zich zorgen. Hij moet er toch eens mee naar de dokter gaan, maar daar wil hij nog altijd niet van horen, bang dat hij naar een psychiater wordt doorgestuurd. Hij werkt met een gejaagdheid alsof hij in tijdsnood zit. Ze weet dat hij een beeld voor ogen heeft dat hij wil projecteren op zijn schildersdoek, bang om zijn eerste indruk van het moment weer kwijt te raken. Zal ze hem ooit begrijpen?

Hugo Alfvén is zo heel anders, het lijnrecht tegenovergestelde van Peder. Bedaard en flegmatisch, romantisch. Net als zijn muziek. Hugo erkent haar tenminste als persoon, de vrouw die ze is en niet een wormvormig aanhangsel. Door hem heeft zij haar gevoel van eigenwaarde teruggekregen, iets dat ze tijdens haar huwelijksjaren met Peder vrijwel meteen is kwijtgeraakt. Alles draait om hem, de grote kunstenaar. Wat heeft ze toch ooit in hem gezien?

Vanavond zal haar zwaar vallen, dat voelt ze. Vooral met het naderende onheil dat los zal barsten na het gesprek met Peder dat ze zo zorgvuldig heeft voorbereid, dagen, weken, maanden.

Ook jouw mening is hier welkom!

Reacties:

30.07.20
Feedback:
heel leuk om te lezen Edith Elise Feuerberg
  • Waardering
    100%
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
  • Edith M.L.A. Inspiratiewater 30.07.20
    Heel hartelijk dank, Elise. Zowel voor je beoordeling als het feit, dat je het blijkbaar de moeite waard vindt,
27.07.20
Feedback:
Knap staaltje 'Hineininterpretierung'.
(Toch beter de tekst nog eens nalezen alvorens op de knop te drukken om hem in te sturen: er staan nogal wat fouten in).
  • Waardering
    80%
Show more
1 van de 1 lezers vond deze review nuttig
  • Edith M.L.A. Inspiratiewater 28.07.20
    In eerste instantie: hartelijk dank voor je waardering. O ja, zitten er zoveel fouten (ernstige?) in? Ik zal het vandaag eens even bekijken, want zoiets kan ik natuurlijk niet laten staan. Ben wel erg blij met je reactie.
    • Edith M.L.A. Inspiratiewater 28.07.20
      @lieven vandekerckhove Ach, is dat het. Jammer wel, maar in ieder geval is hij hopelijk gewoon gezond -geen corona- en mondig genoeg (want ja, scherpe commentaren, die waren we wel van hem gewend)
    • lieven vandekerckhove 28.07.20
      @Inspiratiewater Ik heb voor een paar weken nog contact gehad met Guido. Hij heeft zich uitgeschreven. Blijkbaar moet er een onenigheid geweest zijn met de redactie van Schrijverspunt. Méér weet ik er niet over.
    • Edith M.L.A. Inspiratiewater 28.07.20
      @lievenaugust Gedaan. Behalve zoele zomeravond. Dat laat ik liever zo. Zoel en zwoel kan allebei volgens Onze Taal en ook Jan Renkema van Schrijfwijzer. Zwoel krijgt gauw een dubbele betekenis en dat past niet in deze tekst. Ik zag elf ook nog enkele "schoonheidsfoutjes" (hoof in plaats van hoofd bijvoorbeeld) en ben er met de "rode pen" langsgegaan. Hopelijk beter zo.
    • Edith M.L.A. Inspiratiewater 28.07.20
      @Inspiratiewater lievenaugust? Hoe komt het systeem hier aan? Ik bedoel Lieven Vandekerckhove, maar het systeem handelt kennelijk uit zichzelf...
    • Edith M.L.A. Inspiratiewater 28.07.20
      @lievenaugust Dank, Lieven! Zeer gewaardeerd. Allemaal slordigheidsfoutjes dus, die mij(n) (tekst) niet sieren. Ik ga nu corrigeren! Deze review is dus nuttig geweest. Ik weet alleen niet hoe ik dat hier kan aangeven. liken? Zal ik maar doen. Ja dus, liken en dan is het nut bewezen. -Tussen haakjes, weet jij misschien hoe het met Guido staat? Hij blijkt verdwenen van Schrijverspunt-
    • Lieven Vandekerckhove 28.07.20
      Als ik even mag: hij schijnt het DE (dood)normaalste zaak te vinden...; maar ze DURVEN zich niet verroeren; de zWoele zomeravond; even de rollen te kunnen OMDRAAIEN; nee, die ambitie (in plaats van: DAT die ambitie); om zich te ontlasten brengt ZE een hand...; haar HUWELIJKSJAREN; het naderendE onheil.

Meer van deze auteur:

Titel:Hits:Waardering:Link:
Kattenwijsheid
552
Lezen?
Stille meiavond
540
Lezen?
Alwetende treurberk
534
Lezen?