SCHRIJFACTIVITEIT: KORT VERHAAL

Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan!
Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.

Klik voor meer schrijfactiviteiten in het menu op SCHRIJFACTIVITEITEN.

Opvoeden?

Publicatie: 24.01.2022 | Trees Middelkoop

Niels heeft rode krullen, blauwe ogen en is een leuke doch veel krijsende baby. Zijn moeders is de wanhoop nabij. Ze is zo overstuur dat oma, de moeder van haar man, de baby mee naar huis neemt. En zo komt het dat Niels wordt opgevoed door opa en oma. Hij weet niet beter, hij vindt het wel prima. Alles in dit huishouden draait om hem. 

Op school vinden ze Niels een verwend mormel, zelfs al in groep 2 hebben kinderen moeite met het gedrag van Niels. Hij wordt om alles boos, vooral als hij zijn zin niet krijgt. Dan schreeuwt hij, stampvoet en slaat om zich heen. De school heeft regelmatig gesprekken met de grootouders, die zich geen raad weten, maar echt een oplossing zoeken doen ze niet. Ze gaan er wel gebukt onder. Zo worstelen de grootouders met de mensen om Niels heen.

Ze zijn vergeten wat opvoeden is. Hun eigen zoon is zonder veel problemen opgegroeid. Dat het toch ook een buitenbeentje in de maatschappij geworden is, is aan hen voorbij gegaan. De echte ouders van Niels kijken bijna niet naar hem om. Eens in het jaar met zijn verjaardag komen ze op bezoek en nemen dan zij twee zusjes ook mee. Deze beide meisjes zijn stille verlegen kinderen. Niels vindt het maar saaie meiden en bouwt geen band met hen op. Niels groeit als eenling op. Na school zit hij op zijn kamer. In de vakanties komt hij ook niet verder dan zijn kamer en de tuin waar hij een golfspelletje speelt, jaar in, jaar uit hetzelfde.

Na de basisschool werd de middelbare school een minder groot probleem. Niels heeft best een goed verstand en krijgt een goed contact met zijn mentor.

Bram van Leeuwen is bijzonder geïnteresseerd in Niels en kan hem letterlijk en figuurlijk bij de les houden. De school besluit Bram gedurende de hele schooltijd Niels te laten begeleiden. Een enorme goede keuze is dit geweest. Niels doet het goed op school. Hij wil verder studeren. Hij wil naar de pabo! Hij is geïnspireerd door Bram. In de derde van de middelbare school gaat het bijna mis. Niels is uit zijn doen en reageert het af op zijn klasgenoten. Thuis veranderd er veel.  Zijn moeder is opeens in beeld en hij snapt daar niets van. Ze wil wel graag aandacht van hem en snapt niet dat hij geen tijd voor haar heeft.

  ‘Niels, ik moet met je praten.’ Bram gaat even verzitten. Niels wacht op zijn rapport om naar de laatste klas te gaan. Hoe moeilijk kan het zijn een jongen van bijna zestien te vertellen over zwakke punten, want de boodschap moet wel goed overkomen.

 ‘Ik ben somber over jouw vorderingen, Niels. Zo haal je nooit de pabo, zet dat dus maar uit je hoofd. En weet je het is je eigen schuld hoor. Je verveelt iedereen die het beste met je voorheeft.’ Hij ziet voor zich een verschrikt gezicht.

 ‘Klasgenoten, daar ga je met minachting mee om.en als het meneer niet zint, gooit hij zijn boeken door het klaslokaal. Waarom is het allemaal opeens zo anders?’

Niels kijkt verwonderd naar Bram, nooit had hij zo tegen hem gesproken. Hier was het toch echt niet zo erg als op de basisschool, dacht Niels. Alleen het afgelopen jaar was weer lastig geweest. Zijn moeder kwam wat regelmatiger langs en dan vooral als hij huiswerk moest maken. Zij kan haar mond niet houden. 

 ‘Oh ik dacht dat het wel goed ging, Bram. Ik heb best goede cijfers gehaald, af en toe.’ Schuchter keek hij naar Bram. Hij begreep uitstekend wat er bedoeld werd. Hij wilde ook best anders, maar dat lukte eenvoudig niet altijd. Maar overgaan, ja dat moet gebeuren!

 ‘Je hebt nog drie weken, laat maar zien wat je kan!’

Drie weken later gaat hij over naar de laatste klas en dat jaar haalt hij zijn diploma.

 ‘Meester Niels, hij pest me.’ Het meisje wijst naar haar klasgenoot Jan. Jan heeft het moeilijk thuis. Meester Niels begrijpt hem.

 ‘Kom even, Jan. Laten we even praten en Inge wacht even op ons.' Twee rode kopjes kijken hem aan.

Hij kijkt naar de kinderen en voelt voldoening. Hij weet weer waarom hij dit vak gekozen heeft. Met dank aan Bram.

WAARDERING

HITS:

227

AANGEPAST:

24 januari 2022

Enthousiast over deze inzending? Deel je enthousiasme op sociale media m.b.v. onderstaande buttons.

Commentaar en/of waardering voor dit artikel:

Geef s.v.p. alleen 5 sterren als het werk perfect is en jij geen verbeteringsmogelijkheden ziet. Schrijvers stellen jouw tips en opmerkingen vooral op prijs.
25.01.22
Graag je feedback a.u.b.:
een mooi relaas trees maar er gebeurt niet zoveel ik bedoel ik had het anders gedaan hoor Trees ik had het anders geschreven.
Drie sterren voor de moeite
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
25.01.22
Graag je feedback a.u.b.:
een mooi relaas trees maar er gebeurt niet zoveel ik bedoel ik had het anders gedaan hoor Trees ik had het anders geschreven.
Drie sterren voor de moeite
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
Naar boven

Ook meedoen aan een schrijfactiviteit? Meedoen is gratis. We publiceren je inzending voor minimaal 12 maanden. Meedoen is mogelijk door eerst in te loggen en dan bovenin de pagina op de rode balk te klikken. Nog geen lid? Aanmelden is gratis.