Voor schrijvers, door schrijvers
Kort verhaal

Aantal gepubliceerde inzendingen: 743

Mooie dagtochten in Macedonië.

Nadat ik in twee vorige verhalen al wat vertelde over de stad Orhid, het meer van Orhid in Macedonië en een dagtrip vanuit Macedonië naar Albanië gaat dit verhaal over twee hele leuke excursies die we in onze vakantie in 2018 maakten.

Met Lale tours gingen we een boottocht op het meer van Orhid maken.Tegen half negen werden we met een busje opgehaald bij ons hotel en reden naar het dorp Pestani waar onze boottocht zou beginnen. Met twee kleine bootjes gingen we het water op, in het ene bootje zes vakantiegangers en de jonge kapitein en in het andere acht vakantiegangers met een jonge kapitein. Om ons heen zien we steile rotsen die uit het kraakheldere water oprijzen en kijken we uit op de groene heuvels van het Galicica National Park. Zwermen vogels scheren over het water. Wat een rust en schoonheid op het meer!

Na enige tijd varen naar het zuiden van het meer kwamen we langs een onbewoond dorp op palen, Bay of Bones, dat is nagebouwd aan de hand van in het water gevonden restanten van een 3200 jaar oud dorpje, pas in 1997 ontdekt door een duiker, Micho. De naam is gekozen vanwege de grote hoeveelheid dierenbotten die hier door de archeologen zijn opgegraven. Vroeger woonde men hier om vanuit de huisjes te kunnen vissen en ook vluchtte men erheen voor de beren uit de bergen.

Het water van het meer is zeer helder, zo helder dat je tot op 22 meter diepte kunt kijken. Het meer is een van de diepste meren van Europa , zo’n 300 meter diep. We vaarden verder zuidwaarts en gingen koffie drinken in het dorp Trpejca, een heel klein dorp waar bijna niemand woonde. Na de koffie moesten we eind klimmen om boven op de berg een mooi uitzicht te hebben. Na de koffie vaarden we naar het meest zuidelijke deel van het meer van Orhid, dicht bij Albanië. Tegen twaalf uur zetten we voet aan wal.

Bij Sveti Naum gaan we aan wal en krijgen we wat vrije tijd om zelf op onderzoek uit te gaan. Het klooster is in 905 gesticht door de heilige Naum die in het kerkje ernaast, de Kerk van de Aartsengelen, ligt begraven. Volgens de legende kun je zijn hart nog horen kloppen als je je oor op zijn graftombe legt. Ik ben niet zo bijgelovig en geloof ook niet in de wonderen die St. Naum heeft verricht, maar vind zijn klooster wel echt een plaatje. De vele pauwen die er rondlopen, maken het sfeervolle decor compleet. We bezochten geen souvenir kraampjes of een restaurant maar stapten direct in een roeibootje dat ons voor 3 euro/pp naar de bron van de Zwarte Drim. Het roeibootje zat propvol en de eigenaar van het bootje moest zich behoorlijk inspannen op het water om vooruit te komen. Het tochtje dat 30 minuten zou duren, duurde door  de grote bezetting een kwartier langer. Het was een mooi tochtje waar we de vele kleur schakeringen van het groen en het water zagen. Ook zagen we luchtbelletjes bij de bron naar boven borrelen.

Na de tocht met het roeibootje vaarden we met onze Lale bootjes terug richting Orhid, naar een klein verlaten strand met een zevenhonderd jaar oud kerkje, Saint Zaum. Hier kon gezwommen worden en werd gebarbecued. Voor, tijdens en na de barbecue vloeide de drank rijkelijk.

Tegen vijf uur waren weer teug in Pestani.; door de boottocht hebben we Orhid en omgeving vanuit een ander perspectief ontdekt.

Een paar dagen later gingen we met een jeep op pad. Tijd voor avontuur. Ook dit keer vertrokken we vanuit Pestani, de thuisbasis van Lale tours. Hier werden we ingedeeld in groepjes en gingen we met vier jeeps op weg. Wij zaten  met 7 personen in een grote rode jeep.

Nauwelijks zaten we in de jeep of we gingen al het Nationale park Galicia in. We hobbelden alle kanten op in de jeep. Off road rijdend reden we eerst door de bossen. Na een tijdje door de bossen gereden te hebben , was het tijd om koffie , of voor de liefhebbers een Macedonische rakija  te drinken en de benen even te strekken. We waren aangekomen op een open, vlak gedeelte van het park op zo’n 1000 meter hoogte. Op deze vlakte  stond o.a. een waterpomp en was een Macedonische man druk aan het soep maken op een houtvuur, vissoep. Christina, onze gids, vertelde dat hij eten aan het klaar maken was voor zijn vrienden die met de schapen de bergen waren ingetrokken. Het was een heel aardige man die een aantal van ons uitnodigde plaats te nemen in zijn Fiat 500.Deze Fiat 500 was minstens 35 jaar oud maar reed nog wel. Trots maakte de man met drie vakantiegangers een rondje over het terrein. De man zelf genoot er nog het meest van gezien zijn gezicht dat een gulle lach vertoonde.

Na de koffie reden we door ruig terrein hoger de bergen in tot zo’n 1600 meter hoogte, onderweg genietend van de mooie uitzichten en de natuur. De chauffeurs hielden onderling een wedstrijdje off road rijden en we werden flink door elkaar geschud. Het was mistig daarboven en het werd steeds kouder.

Na een tijdje kwamen we op het hoogste deel van het park tijdens onze jeepsafari waar allerlei communicatie masten stonden. Er stonden hier heel veel mooie bloeiende bijzondere planten en het rook er sterk naar kruiden. Heerlijk. Er was een oude kabelbaan maar die was niet meer in gebruik. In deze omgeving liet Christina ons een grot zien in de rotsen waar een arend zijn nest had.

Verder rijdend door het park kwamen we bij een berghut die gebruikt werd door rangers. Na zo’n drie kwartier hadden de chauffeurs de barbecue klaar. Na de barbecue gingen we al bijna weer op de terugweg maar we maakten nog een tweetal tussenstops voordat we weer in Orhid waren. Het was mooi om al die verschillende kleuren van de natuur te zien, soms was de grond rood/oranje gekleurd. Het leek wel gravel!

Tegen half vijf waren we weer in ons hotel. Een gezellige dag zat erop waarbij we genoten hebben van de vele mooie uitzichten tijdens deze jeepsafari.