1 post
  • images/deelname/kort_verhaal.jpg
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan!
    Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
    970 gepubliceerde inzendingen
  • Ook jouw artikel is welkom! Inzenden van een verhaal/gedicht is mogelijk door eerst in te loggen. Registreren is gratis! Alleen door eerst in te loggen en op de knop hieronder te klikken kom je op een pagina waar je de schrijfactiviteit kunt selecteren waar je aan mee wilt doen. Op die pagina kun je ook de titel en tekst voor je artikel toevoegen. Lees vooraf de voorwaarden. Let op: Na inzending is wijziging van je tekst niet meer mogelijk (m.u.v. Plusleden)
    Je artikel is, na inzending, vrijwel direct te zien in de betreffende schrijfactiviteit en bij je profiel. We publiceren een artikel minimaal een jaar (plusleden langer!), daarna verwijderen we het artikel en de commentaren, etc. automatisch.
  • De publicatievoorwaarden

    • Inzendingen dienen te voldoen aan de voorwaarden zoals aangegeven bij de betreffende schrijfactiviteit, Nederlandstalig en van voldoende kwaliteit (grammaticaal en inhoudelijk) te zijn. We accepteren geen afbeeldingen van een tekst, maar alleen de daadwerkelijke tekst!
    • Agressieve, onwettelijke, lasterlijke, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen, naar interpretatie van de redactie, zijn niet toegestaan. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen, zonder opgave van redenen, niet te publiceren, resp. te verwijderen.
    • De auteursrechten van een inzending blijven te allen tijde bij de inzender. Schrijverspunt brengt geen wijzigingen aan in de tekst.
    • Inzenders mogen geen door rechten beschermde teksten of afbeeldingen plaatsen.
    • Het plaatsen van persoonlijke informatie zonder toestemming van de redactie (zoals e-mailadressen, website en/of telefoonnummers) is niet toegestaan evenals teksten, advertenties en links van promotionele dan wel commerciële aard.
    • De redactie is niet aansprakelijk voor de gevolgen, juridisch of in andere zin, van de activiteiten van leden op Schrijverspunt, noch in Nederland, noch daarbuiten. De inzender blijft als enige verantwoordelijk en aansprakelijk voor de inhoud van zijn/haar bericht(en).
    • Bij inzending hanteert Schrijverspunt de actuele privacyregels. Onze privacyverklaring is onderaan op elke pagina te vinden.
    • We publiceren een inzending in principe een jaar lang op onze website. Voor plusleden is die periode langer.
    • Door het insturen van je schrijfactiviteit stem je in met deze voorwaarden.

     

Koffie

Publicatie op : 14-05-2021

"Ik ontvang graag feedback"

Als een auteur geen behoefte heeft aan feedback verschijnt er geen mogelijkheid voor reacties.

Koffie

215 Hits.
"Energieverspilling”, mompel ik als ik voor de derde keer het installatiebedrijf moet bellen. Enkele weken geleden heb ik een nieuwe ketel gekocht, maar de jongeman die het apparaat kwam installeren, was meer aan het mopperen dan dat hij aandacht had voor mijn ketel. Hij was om 7.00 uur ’s morgens al zó gestrest dat het huis in één klap bol stond van de negatieve energie.
 
Hij mopperde en mopperde. Over de werkdruk en de idioot lange werkdagen. Over het feit dat hij alleen op pad werd gestuurd voor een klus ‘die je toch echt met z’n tweeën moet doen’. En over de stagiaire die op zijn eerste werkdag te laat kwam, op de tweede dag geen zin had om te werken en op derde dag er de brui aan gaf.
De heetgebakerde jongeman was doodmoe. Want na 10 uur werken voor de baas had hij gisteren ook nog tot elf uur ’s avonds bij zijn vriend gewerkt die hij ‘met zijn airco en ketel toch écht niet kon laten zitten’. Maar dat was zelf verkozen drukte en dat telde volgens hem niet mee. Het was zijn baan waar van alles mis ging en ‘als het zo moest, stopte hij er gewoon mee. Hij kon overal aan de slag voor veel meer salaris’.
 
Als antwoord op zoveel negativiteit op de vroege ochtend stelde ik hem voor om eerst maar eens te beginnen met een kop koffie en een koek. Ik was natuurlijk bang dat al dat gemopper de installatie van mijn ketel zou verpesten. Twee koppen koffie en wat gezellige ochtendpraat verder ging de monteur op zolder aan de slag om na twee uurtjes weer naar beneden te komen. De klus was geklaard en na nog een kop koffie ging hij er snel vandoor.
Toen ik boven de boel even controleerde, zag ik wel wat problemen: bijvulslang niet aangesloten, lekkende wasmachinekraan en de dakdoorvoer die, bij het ontbreken van een tweede man, gewoon maar even was blijven liggen.
 
Na 2 weken komt dezelfde jongeman terug; nu met een collega. Deze keer krijg ik het gemopper in het kwadraat, want ook de collega is over de meeste dingen niet te spreken. Ik ben blij als de twee eindelijk aan het werk gaan. De problemen lijken snel verholpen en ik bedank hen uitgebreid met complimenten en natuurlijk met koffie. Totdat ik na een paar dagen ontdek dat er nog altijd van alles niet klopt. En weer klim ik in de telefoon om een afspraak te maken.
 
Als voor de derde keer ’s morgens om 7.00 uur de mannen van het installatiebedrijf op de stoep staan, doet zich een heel andere situatie voor. De kerels komen vrolijk binnen. Stellen allerlei slimme vragen, gaan aan de slag, controleren even zelf of alles werkt en vragen ter afsluiting ‘of ik nog vragen heb’. Hun positieve houding is een verademing. Als ik vraag of ze koffie willen, bedanken ze vriendelijk. “We hebben genoeg koffie in de bus”, is het antwoord. “We gaan snel naar de volgende klant, zodat we niet te veel uitlopen.” Zo kan het dus ook!
 
Toch houdt de vraag ‘wie nu kostbare energie verspilt’ mij de rest van de dag bezig. Is het de werkgever die zijn medewerkers overvraagt? Is het de mopperende knaap die geen balans kan vinden in het werk en geen ‘nee’ kan zeggen tegen privéklusjes? Ben ik het als klant die alles snel, snel geleverd wil hebben? Ik weet het niet. Maar dat er energie verspild wordt met slordig werk en gemopper is me wel duidelijk. Aan de koffie kan het niet gelegen hebben; die was goed: dat weet ik zeker.

Alleen Plusleden kunnen een eigen artikel aanpassen na publicatie. KLIK HIER om alle voordelen van een pluslidmaatschap te bekijken.

Ook jouw mening is hier welkom!

Reacties:

24.05.21
Feedback:
Ik vond dit verhaal ook heel herkenbaar. Het leest heerlijk weg zonder dat je struikelt over iets dat niet zou kunnen kloppen in je verhaal.
  • Waardering
    80%
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
16.05.21
Feedback:
De tekst is mooi opgebouwd en vlot leesbaar. Uiteraard zit er herkenbaarheid in en dat zorgt voor betrokkenheid. Begin, midden en einde zijn goed met elkaar verweven. Ik vind het mooi hoe je de koffie gebruikt als verzoenende factor en de hoop op 'verbetering van de sfeer en het bevorderen van het welslagen van de installatietaak. Alleen de laatste alinea had ik persoonlijk suggestiever gelaten en voor mij volstaan dan de eerste en de laatste zin, maar dat is natuurlijk mijn interpretatie.
  • Waardering
    80%
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
15.05.21
Feedback:
Herkenbaar, niet alleen in Nederland :).
  • Waardering
    80%
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig

Meer van deze auteur:

Titel:Hits:Waardering:Link:
Wen er maar aan!
301
Lezen?
Blauw van de kou
282
Lezen?
Toen iedereen danste...
282
Lezen?
Verliefd!
280
Lezen?
Column
Avondklok
274
Lezen?