Sylvia Schalken

Koffie

© Sylvia Schalken op 14.05.2021.

"Energieverspilling”, mompel ik als ik voor de derde keer het installatiebedrijf moet bellen. Enkele weken geleden heb ik een nieuwe ketel gekocht, maar de jongeman die het apparaat kwam installeren, was meer aan het mopperen dan dat hij aandacht had voor mijn ketel. Hij was om 7.00 uur ’s morgens al zó gestrest dat het huis in één klap bol stond van de negatieve energie.
 
Hij mopperde en mopperde. Over de werkdruk en de idioot lange werkdagen. Over het feit dat hij alleen op pad werd gestuurd voor een klus ‘die je toch echt met z’n tweeën moet doen’. En over de stagiaire die op zijn eerste werkdag te laat kwam, op de tweede dag geen zin had om te werken en op derde dag er de brui aan gaf.
De heetgebakerde jongeman was doodmoe. Want na 10 uur werken voor de baas had hij gisteren ook nog tot elf uur ’s avonds bij zijn vriend gewerkt die hij ‘met zijn airco en ketel toch écht niet kon laten zitten’. Maar dat was zelf verkozen drukte en dat telde volgens hem niet mee. Het was zijn baan waar van alles mis ging en ‘als het zo moest, stopte hij er gewoon mee. Hij kon overal aan de slag voor veel meer salaris’.
 
Als antwoord op zoveel negativiteit op de vroege ochtend stelde ik hem voor om eerst maar eens te beginnen met een kop koffie en een koek. Ik was natuurlijk bang dat al dat gemopper de installatie van mijn ketel zou verpesten. Twee koppen koffie en wat gezellige ochtendpraat verder ging de monteur op zolder aan de slag om na twee uurtjes weer naar beneden te komen. De klus was geklaard en na nog een kop koffie ging hij er snel vandoor.
Toen ik boven de boel even controleerde, zag ik wel wat problemen: bijvulslang niet aangesloten, lekkende wasmachinekraan en de dakdoorvoer die, bij het ontbreken van een tweede man, gewoon maar even was blijven liggen.
 
Na 2 weken komt dezelfde jongeman terug; nu met een collega. Deze keer krijg ik het gemopper in het kwadraat, want ook de collega is over de meeste dingen niet te spreken. Ik ben blij als de twee eindelijk aan het werk gaan. De problemen lijken snel verholpen en ik bedank hen uitgebreid met complimenten en natuurlijk met koffie. Totdat ik na een paar dagen ontdek dat er nog altijd van alles niet klopt. En weer klim ik in de telefoon om een afspraak te maken.
 
Als voor de derde keer ’s morgens om 7.00 uur de mannen van het installatiebedrijf op de stoep staan, doet zich een heel andere situatie voor. De kerels komen vrolijk binnen. Stellen allerlei slimme vragen, gaan aan de slag, controleren even zelf of alles werkt en vragen ter afsluiting ‘of ik nog vragen heb’. Hun positieve houding is een verademing. Als ik vraag of ze koffie willen, bedanken ze vriendelijk. “We hebben genoeg koffie in de bus”, is het antwoord. “We gaan snel naar de volgende klant, zodat we niet te veel uitlopen.” Zo kan het dus ook!
 
Toch houdt de vraag ‘wie nu kostbare energie verspilt’ mij de rest van de dag bezig. Is het de werkgever die zijn medewerkers overvraagt? Is het de mopperende knaap die geen balans kan vinden in het werk en geen ‘nee’ kan zeggen tegen privéklusjes? Ben ik het als klant die alles snel, snel geleverd wil hebben? Ik weet het niet. Maar dat er energie verspild wordt met slordig werk en gemopper is me wel duidelijk. Aan de koffie kan het niet gelegen hebben; die was goed: dat weet ik zeker.

Enthousiast over deze inzending?

We nodigen je graag uit om je mening te geven over deze publicatie. Dat is mogelijk door een commentaar van jou toe te voegen en/of door een waardering te geven. Klik hieronder s.v.p. op het gewenste item!

  • Jouw commentaar toevoegen? Schrijvers stellen je tips en opmerkingen op prijs. Dat is mogelijk in de tekstbalk

    Voeg hier je commentaar toe...
    You are a guest ( Sign Up ? )
    or post as a guest
    Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

    Wees de eerste om commentaar te geven.

    24.05.21
    Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl van deze inzending.
    Ik vond dit verhaal ook heel herkenbaar. Het leest heerlijk weg zonder dat je struikelt over iets dat niet zou kunnen kloppen in je verhaal.
    Show more
    0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
    16.05.21
    Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl van deze inzending.
    De tekst is mooi opgebouwd en vlot leesbaar. Uiteraard zit er herkenbaarheid in en dat zorgt voor betrokkenheid. Begin, midden en einde zijn goed met elkaar verweven. Ik vind het mooi hoe je de koffie gebruikt als verzoenende factor en de hoop op 'verbetering van de sfeer en het bevorderen van het welslagen van de installatietaak. Alleen de laatste alinea had ik persoonlijk suggestiever gelaten en voor mij volstaan dan de eerste en de laatste zin, maar dat is natuurlijk mijn interpretatie.
    Show more
    0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
    Je kunt ook een waardering geven voor deze publicatie!
  • Graag jouw waardering voor de kwaliteit van deze inzending: 1=minimaal, 2=matig, 3= voldoende, 4=goed, 5=perfect.
    Schrijf een commentaar
    PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE
     
    Je kunt ook een commentaar toevoegen voor deze publicatie!
  • Toelichting

    Op Schrijverspunt kun je in principe bij elke publicatie, d.m.v. een commentaar en/of een waardering, je mening geven. Alleen als een auteur feedback niet op prijs stelt is de mogelijkheid niet zichtbaar. De praktijk heeft geleerd dat de meeste auteurs feedback op prijs stellen. We nodigen je dan ook graag uit om je mening te geven over een publicatie. Dat is op twee manieren mogelijk:

    Commentaar

    Je kunt jouw commentaar geven op een publicatie of reageren op een ander commentaar of reactie.
    • Je kunt jouw commentaar toevoegen in de tekstbalk (Voeg hier je commentaar toe...) van het blok commentaar. Je commentaar is dan direct zichtbaar. Bij je commentaar kun je b.v. ook een emoji toevoegen.
    • Wil je een reactie toevoegen bij een ander commentaar of reactie? Klik dan bij het betreffende commentaar op 'Reageer'. ook dan verschijnt er een mogelijkheid om je tekst toe te voegen.
    • Elk commentaar is welkom. Dus geef gerust aan als je de publicatie met plezier hebt gelezen, maar ook opmerkingen over de stijl en het taalgebruik van de publicatie worden op prijs gesteld. Een mooie manier voor auteurs om eigen schrijfwerk te verbeteren.
    Commentaren of reacties lezen.
    • Bij elke publicatie kun je de commentaren of reacties lezen. Op de homepagina is daarnaast ook nog eens een overzicht van de actuele commentaren/reacties te vinden.
    • Wil je een bericht ontvangen van nieuwe commentaren/reacties dan kun je dat bovenin het blok Commentaar aangeven bij 'Ontvang een bericht bij nieuwe commentaren' of als je zelf een commentaar of reactie geeft.
    • Wil je alleen de commentaren zien bij een publicatie en geen reacties daarop? Klik dan bovenin het blok Commentaar op 'Inklappen alles'.
    Voorwaarden:
    Schrijvers en dus ook wij stellen een commentaar bij een publicatie erg op prijs. We proberen daarbij de mogelijkheid op Schrijverspunt om feedback te geven liefst zonder regels te laten. Dat vraagt alleen soms wat tolerantie en misschien wat invoelingsvermogen voor de ander. Samengevat respecteer elkaar.
    Is een commentaar of reactie volgens jou ongepast? Door met je muis over het commentaar of de reactie te gaan verschijnt er rechts een vlaggetje. Klik daar op om dit te melden bij websitebeheer.

    Waardering:

    Je kunt  commentaar geven op een publicatie, maar het is ook mogelijk om een waardering in cijfers te geven. Bij een waardering gaat om een beoordeling door jou van de kwaliteit van de publicatie. Je kunt kiezen uit 5 mogelijkheden om op te stemmen. 1=minimaal, 2=matig, 3= voldoende, 4=goed, 5=perfect.  De waardering is anoniem.
Hits: 1019
Lekkerboek voor betaalbaar leesplezier
Tweedehands boeken
Nu opruiming!

Jeroen Zijlstra: Ring Ring

- Klik hier!-

Meer publicaties lezen of zelf meedoen aan een schrijfactiviteit?

Klik op een van de mogelijkheden.