Klik hieronder op een van de mogelijkheden.

Jan met de Hoet

Toen mijn twintigjarige vader in de Belgische stad Namur een antiekzaak wilde beginnen, verkleedde hij zich als Jan met de pet en reisde met een gammele camionette naar Noord-Frankrijk om daar bij mensen in overvolle zolders te gaan neuzen. Ja, deze onwetende Normandische vissers smeten tijdens de winters hun waardevolle stukken sowieso in het haardvuur. Voor een appel en een ei keerde vader terug naar zijn villa met een vracht vol gemakkelijk te herstellen Louis-Seize zetels, middeleeuwse kerkstoelen en mahoniehouten wandklokken. Thuis boende hij de schatten één voor één op. Mettertijd zou mijn vader ook als kunsthandelaar gouden zaken doen.

Vele jaren later zat vader aan de grond vanwege een kostelijke echtscheiding met zijn eerste vrouw Klara. Zo moest hij tevreden zijn met een Brussels kamertje, althans voor een tijdje. Hij had immers zijn laatste cent verspeeld in Parijse casino's. 'Eigen schuld, dikke bult' verweet zijn oudere welgestelde broer Frank hem. Hij had zijn affaire met mijn veel jongere moeder meteen veroordeeld. Toch kwam l'enfant terrible van de familie in 1976 nog even in contact met zijn elitaire broer. Frank wilde immers een schilderij laten schatten dat al jaren in de wijnkelder hing.

Toen vader in het mooie Brugse herenhuis het schilderij te zien kreeg, haalde hij eerst voorzichtig het stof en de spinnenwebben van het vervuilde werk, bekeek het aandachtig met een loep, keerde het om en grinnikte tenslotte: 'Hola dit is een olieverf op doek ' Het meisje met de rode hoed'' van Vermeer, de Hollandse meester uit de 17de eeuw!'
'Jaja dat zal wel broertje' sprak de norse rijkaard verveeld, 'volgens mij is het rommel, als je het meeneemt krijg je een fles wijn cadeau.' Mijn hoogintelligente vader had die reactie verwacht. Vader laadde vader het werk én de fles Merlot in de kofferbak van zijn Citroën Deux-chevaux en baande zich snel een weg door de verse sneeuw. Hij wilde die winteravond nog naar moeder rijden die geduldig op hem wachtte maar hij bedacht zich.

Vanuit het keukenraampje keek moeder de donkere verlichte straat in terwijl autokoplampen voorbij flitsten. Maar nergens was er een Deux-Chevaux te bespeuren. Moeder besloot om haar twee kinderen goedenacht te kussen. En ging dan weer enkele uurtjes op wacht staan maar tevergeefs. Eenzaam zocht ze haar kille bed op.
Twee dagen later rinkelde plots de telefoon. Ik hoorde vaders vlotte charmante stem: 'Hallo Vif, ik heb vanmorgen een Vermeer kunnen verkopen aan een Gents museum. Binnenkort vliegen we met z'n allen naar de The Côte d'Azur waar de zon tenminste nog schijnt.'

De jonge blondine nam haar geliefde gewoonlijk met een korreltje zout en sprak nu ook boos: 'Ach, je afwezigheid heeft mij weer doodongerust gemaakt. En hoeveel dollars ontvang je nu? Wellicht een miljoenenfortuin zoals altijd?? '
'Nee Vif, deze keer is het raak, de museumbeambte zal vandaag het schilderij aan de bekende directeur Jan Hoet voorleggen. Zeg aan onze twee rakkers dat ik op komst ben.'

Toen vader na drie spannende weken nog steeds geen respons had gekregen van Gent, reed hij die sombere decembernamiddag tot bij het museum. Daar kreeg hij meteen te horen dat bij grondig nazicht het schilderij een heel slechte vervalsing was en dat ze er niks mee konden aanvangen. Bovendien was het werk niet recent genoeg bevonden voor Jan Hoet.

'Kon je dat niet eerder zeggen? dacht de miserabele ontgoocheld terwijl hij samen met dat verdoemde schilderij in een autofile vastzat. Hij zag voor de zoveelste keer zwarte sneeuw.

In zijn Brussels kamertje knapte hij met volle moed de peinture volledig op. Na drie uur secuur werk hing hij de Vermeer aan de kale witte muur. De existentialist fluisterde:' Prachtig.' Vader waande zich weer Jan met de hoed.

 

© Claude Aendenboom op .

Enthousiast over deze inzending? Deel je enthousiasme op sociale media m.b.v. onderstaande buttons.

Reacties:

Iedere bezoeker kan een reactie geven! Schrijvers stellen je tips en opmerkingen op prijs. Wil je automatisch een bericht ontvangen bij een reactie? Klik op de + boven de reacties.