• Kort verhaal
  • Blog
  • Column
  • Cursiefje
  • Essay
  • Haiku
  • Poëzie
  • Senryu
  • Limerick
  • Vrij vers
  • 55 woorden
  • Kort verhaal
  • Flitsverhaal
  • Volksverhalen
  • SF & Fantasy
  • Proefstuk
  • Ik, schrijver
  • 3 kleuren
  • Schrijfopdracht
  • Mijn schrijftip
  • Kort verhaal

    976 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Blog

    257 gepubliceerde artikelen.
    Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
    Maximaal 1000 woorden. 
  • Column

    436 gepubliceerde artikelen.
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
  • Cursiefje

    518 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Essay

    1 gepubliceerde artikelen.
    Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een we­ten­schap­pe­lijk, cul­tu­reel of fi­lo­so­fisch on­der­werp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen.
    Maximaal 1000 woorden.
  • Haiku

    274 gepubliceerde artikelen.
    Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst waarin de natuur, of iets in de natuur, centraal staat, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht..
  • Poëzie

    1146 gepubliceerde artikelen.
    Poëzie is de kunst van het dichten. Ook is poëzie een verzamelnaam voor gedichten en verzen. Poëzie is een taaluiting waarbij een grote nadruk ligt op vorm, klank en beeldspraak. Het geheel is meer dan de som der delen.
    Toen hem gevraagd werd een definitie van poëzie te geven, zei de dichter Robert Frost: "Poetry is the kind of thing poets write." - Poëzie is wat dichters schrijven .
  • Senryu

    407 gepubliceerde artikelen.
    Senryu is een vorm van Japanse dichtkunst over de onvolkomenheid van de mensen, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht.
  • Limerick

    33 gepubliceerde artikelen.
    Een limerick is een gedicht van vijf regels met het rijmschema a a b b a. In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam die meestal gekozen wordt vanwege het rijm. Voorts heeft een limerick vaak humoristische of dubbelzinnige inhoud. De laatste regel is de clou.
  • Vrij vers

    18 gepubliceerde artikelen.

    Een vrij vers is een gedicht zonder regelmatige strofebouw. De eerste strofe telt bijvoorbeeld zes, de tweede twee, de derde vijf verzen. Het gaat om poëtische teksten die vooral een sfeer oproepen. De strofe in een vrij vers heeft veelal een eenheid van idee. Vrije verzen hebben vaak eveneens geen vast maatsysteem. Het ontbreken van (eind)rijm komt eveneens vrij vaak voor in het vrije vers. Daarentegen komt binnen- en middenrijm veel voor in vrije verzen en soms zelfs voorrijm.

  • 55 woorden

    1030 gepubliceerde artikelen.
    Waarom een verhaal in exact 55 woorden (incl. titel)? Omdat de vorm ons dwingt te schrappen tot de essentie van wat we willen zeggen. “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, of anders gezegd, in weer een andere taal: “Less Is More.” Alleen fictie komt in aanmerking. Dus een echt, afgerond prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind en met één of meerdere personages , moet in exact 55 woorden, inclusief de titel, worden verteld.
  • Kort verhaal

    976 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Flitsverhaal

    119 gepubliceerde artikelen.
    Een flitsverhaal is, bij Schrijverspunt, een krachtig en compleet verhaal in het kleinst mogelijk (maximaal 150) aantal woorden. Het moet een begin, midden en einde hebben en bij voorkeur een draai of verrassing aan het einde. De voorkeur gaat uit naar een verhaal in een of slechts meerdere zinnen. Geen zgn quotes, wijsheden, gezegden, etc. Het meest beknopte en sprekend voorbeeld van een flitsverhaal is het verhaal dat Ernest Hemingway schreef.
    " Te koop: babyschoenen. Nooit gedragen."
  • Volksverhalen

    39 gepubliceerde artikelen.
    Sprookjes behoren tot een oude orale traditie en bevatten vaak een zedenles of diepere wijsheid. Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse 'sproke', dat verhaal of vertelling betekent. Als ongeschreven vertelling richtte een sproke zich tot ongeletterde volwassenen. De bekende sprookjes kennen we natuurlijk allemaal maar we lezen/horen ook graag verhalen die zelf verzonnen zijn. In deze schrijfactiviteit bieden we de mogelijkheid om zelf verzonnen sprookjes of een fabel toe te voegen. Gewoon om lekker voor te lezen voor kinderen of wie ze ook maar horen wil.
    Maximaal 1000 woorden.
  • SF & Fantasy

    12 gepubliceerde artikelen.
    Science fiction en Fantasy vallen beide onder een speculatief fictiegenre waarin veel elementen, personages en instellingen worden gecreëerd uit verbeeldingskracht en speculatie in plaats van uit de realiteit en het dagelijks leven. Er is echter een duidelijk verschil tussen science fiction en fantasy. Science fiction is gebaseerd op wetenschap en technologie en geeft daarom scenario's weer die op een dag waar zouden kunnen zijn. Fantasie daarentegen heeft betrekking op veel bovennatuurlijke elementen en vindt plaats in een wereld die niet bestaat en nooit kan bestaan.
    Bij een SF of Fantasyverhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Proefstuk

    19 gepubliceerde artikelen.
    Je schrijft veel en graag en bent meestal tevreden over je schrijfresultaten. Je deed al mee aan schrijfactiviteiten en schrijfwedstrijden maar je kunt nu ook een verhaal of gedicht laten zien waar je echt trots op bent of... waar je juist nog over twijfelt maar wat je wel graag aan anderen wilt laten zien. Dat is mogelijk in deze rubriek. Leden van Schrijverspunt kunnen in deze rubriek een schrijfresultaat tonen als een proefstuk van eigen kunnen. Er zijn geen voorwaarden voor genre, aantal woorden, etc. Het is jouw proefstuk wat jij graag aan anderen wilt laten lezen. Je mag max. 1 proefstuk insturen!
    Van lezers verwachten we respect voor de publicatie. Beloon de schrijver voor zijn/haar durf en inzet met serieuze feedback.
  • Ik, schrijver

    9 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Schrijf een fantasierijk verhaal met als onderwerp 'Ik, schrijver'. Waarheidsgetrouw of compleet fictief, het is aan jou als het maar de moeite waard is om te lezen. Probeer de lezer te boeien en mee te trekken in jouw wereld als schrijver.
  • 3 kleuren

    4 gepubliceerde artikelen.
    Een verhaal geschreven in maximaal 300 woorden waarbij 3 kleuren een rol spelen. De schrijver bepaalt zelf de kleuren. Het is echter niet de bedoeling om een kleur sec alleen als kleur te gebruiken maar ook als bv begrip, symbool of gemoedstoestand (Een blauwtje lopenZich groen en geel ergeren, wit wegtrekken, etc) .
  • Schrijfopdracht

    87 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Inzenden voor deze schrijfactiviteit is niet meer mogelijk. Op termijn beëindigen we deze mogelijkheid.
  • Mijn schrijftip

    Elke auteur heeft zo haar/zijn persoonlijke ervaringen met schrijven en weet vaak wat haar/hem beter, makkelijker, lezenswaardiger, spannender, etc. doet schrijven. Die ervaringen willen we hier graag delen met andere schrijvers. Zo beknopt mogelijk worden hier persoonlijke schrijftips voor schrijvers beschreven. Voor de een een ervaring, voor de ander wellicht een eye-opener.
    Maximaal 20 woorden.

Ook jouw artikel is welkom! Ga s.v.p. naar het overzicht van deze schrijfactiviteit om ook jouw verhaal/gedicht toe te voegen.

De verloren batterij

"Nee! Nee, nee en nog eens nee!"

Ongelovig staar ik naar mijn lege hand, waar zojuist nog keurig een klein, knoopvormig en zilverkleurig batterijtje in lag.
Ik, vrouw van middelbare leeftijd en hoortoesteldraagster sinds mijn 18e levensjaar, veteraan in het verwisselen van hoortoestelbatterijtjes, heb mijn nieuwe batterijtje laten vallen op de vloer van een drukke tram. Dan pak je toch een andere, zult u nu misschien denken. Ja, daarin zou u gelijk hebben, als dit niet het laaste batterijtje in mijn handtas was geweest en als ik zometeen niet voor een gastles op een school werd verwacht.

Als moderator bij een organisatie van en voor mensen met een beperking, verzorg ik in het kader van een sensibiliseringsprojekt regelmatig workshops voor mensen, werkzaam in de dienstverlening en gastlessen op scholen. Daar praat ik over mijn slechthorendheid, beantwoord hun vragen en probeer zo beroeringsangsten en vooroordelen over een auditieve beperking bij goedhorende mensen weg te nemen.

Helaas heb ik vanochtend voor ik de deur uitging vergeten te controleren hoeveel batterijtjes ik nog bij mij heb, met als gevolg dat ik nu aan een oor batterijloos mijn dag verder moet doorkomen.
Terugkeren naar huis om nog batterijen te halen is geen optie: ik ben al bijna op mijn plaats van bestemming. Ik ben hier onbekend en weet zo gauw geen audicien in de buurt, dus batterijtjes kopen gaat ook niet.
Ik voel me dom en machteloos en kijk nog een keer naar de tramvloer, alsof het batterijtje toch nog ineens opduikt en grijnzend "Hoi, grapje, daar ben ik weer!" roept. Natuurlijk niet, het is klein en rond, rolt alle kanten op of maakt zich onzichtbaar. Mijn batterijtje is en blijft weg.
Het rommelt in mijn lijf, mijn bloeddruk is momenteel vast te hoog en dit keer niet door de Menopauze!
Ik kan niet meer rustig nadenken, vragen tollen door mijn hoofd. Waarom moet mij dit nu gebeuren? Wat moet ik nu doen? Hoe kan ik nou mijn gastles geven als ik de kinderen niet kan verstaan? Zal ik niet enorm voor schut staan daar, voor die klas?
Ongeconcentreerd kijk ik nog even op het beeldscherm met de haltes, voor in de tram. Bij de volgende halte moet ik er uit, zie ik gelukkig nog op tijd.
Een laaste keer kijk ik nog speurend om mij heen. Nee, geen batterijtje.

Als ik het schoollokaal binnenloop van de klas waaraan ik mijn gastles zal geven, zie ik dat Kees al bezig is de beamer op zijn standaard te plaatsen.
"Goedemorgen," begroet ik hem een beetje beteuterd en niet opgewekt, zoals anders.
"Hé, goedemorgen!" Hij draait zich om.
"Wat is er met jou aan de hand? Zenuwachtig?" vraagt Kees.
Natuurlijk versta ik hem nauwelijks met een oor, maar lees de vraag in zijn vriendelijke ogen. Kees is de coordinator van het sensibiliseringsprojekt waar ik voor werk en is bij workshops of gastlessen altijd aanwezig. Hij zorgt goed voor zijn moderatoren, ondersteunt hen waar hij kan en geeft altijd goede feedback. Ik mag hem graag.

"Ik ben net mijn laatste, werkende batterijtje verloren in de tram, toen ik mijn lege batterijtje wilde uitwisselen. Nu heb ik geen batterijen meer en hoor ik bijna niets in mijn rechter oor," breng ik hem op de hoogte.
"Hoe moet ik nu mijn les geven? Dat gaat toch niet?"
Kees moet de vertwijfeling in mijn stem horen, want hij kijkt mij geruststellend aan. Ik lees zelfs een sprankje humor in zijn ogen.
"Is dit niet juist wat de leerlingen verwachten van iemand met een auditieve beperking? Dat die persoon hen niet of met moeite verstaat? Mijn advies? Geef gewoon je les, zoals gepland. Ik help je bij de vragen."

Op dit moment heb ik beslist een beperking: zonder batterij hoor ik aan mijn rechter oor vrijwel niets! Omdat ik het geluk heb, dat ik met mijn restgehoor en hoortoestellen nog redelijk goed functioneer, ben ik dit overdag niet gewend. En het erge van alles is, dat ik mijn hulpapparatuur, een microfoon en ontvanger, nu ook niet kan gebruiken, want die zijn gekoppeld met de bluetooth in mijn hoortoestellen.
Ik voel mij hulpeloos, vreselijk onzeker en wil het liefste weglopen.
Maar dan komen al de eerste leerlingen binnen en is er geen weg terug meer. Als de docente van de klas naar mij toekomt voor een begroeting, leg ik haar in het kort mijn situatie uit. Ze toont begrip. "Hoe kan ik helpen?" vraagt ze.
"Kunt u misschien bij de vragenronden alle vragen voor mij op het bord schrijven?"
Mijn creativiteit komt gelukkig weer wat bovendrijven.

Een tikje gerustgestelder, begin ik aan mijn les. Eerst gebaar ik zonder stem een zin en de leerlingen mogen raden welke zin ik heb gebaard. Daarna stel ik mijzelf voor en vertel over mijn vele middenoorontstekingen die tot mijn eerste gehoorverlies heben geleid, vervolgens over de weg naar mijn eerste hoortoestel, mijn plotseling verdere gehoorverslechtering, waardoor ik van matig naar zwaar slechthorend werd ingeschaald, en over mijn ervaringen daarna.
Bij de eerste vragenronde geeft Kees de docente aan dat ze kan blijven zitten en is hij het die de vragen voor mij opschrijft. Dit werkt gelukkig goed!
De klas is geïnteresseerd en ik heb heel wat vragen te beantwoorden. De docente zorgt er voor, dat de vragen netjes een voor een worden gesteld.
Ik voel mijn zekerheid langzaam terugkeren.

Dan merk ik ineens dat er iets mijn hoofd raakt. Een propje papier valt voor mijn voeten. Ik kijk de klas rond en zie hier en daar wat gegiechel. De docente schrijft wat op een notitieblok dat voor haar op tafel ligt en heeft niets in de gaten.
Ik besluit het propje papier te negeren en ga door met mijn theoretische gedeelte. Als ik opnieuw iets tegen mijn hoofd aan voel komen, stop ik midden in een zin.
"Er zijn nog andere manieren om mijn aandacht te vragen, hoor, "grap ik, maar het zweet begint over mijn rug te lopen en mijn handen worden nat.
De docente kijkt op van haar notities.
Ik pak een van de propjes op en toon dit aan haar en de klas.
"Wie was dat?" Boos kijkt de docente haar leerlingen aan.
"Joop, jij?" Joop ontkent in alle toonaarden. Zijn blik glijdt af naar een meisje met lang donker haar en een smal rozig gezicht.
"Janneke?" Schuldbewust kijkt Janneke naar de vloer. Ze zegt niets.
"Was jij dat?" vraagt de docente nog een keer indringend aan Janneke. Jannekes wangen kleuren nu een beetje roder.
"Ik wil dat je nu meteen je excuses aanbiedt en daarna ga je naar de rektor. In de pauze vraag ik bij hem na of je bent geweest." IJzig kijkt de docente Janneke aan.
Janneke staat langzaam op en loopt naar de deur. Of ze sorry zegt hoor ik niet, maar ze verlaat de klas met gebogen hoofd.
De anderen kunnen nu een speld horen vallen. Dan zegt de docente luid en duidelijk, waarbij ze mij aankijkt zodat ik van haar lippen af kan lezen: "Ik schaam mij voor jullie!"
Ik knik haar geruststellend toe en geef aan, dat ik met de les verder wil gaan. Het blijft de rest van de tijd verder rustig.

Aan het einde van de les wordt nog aarzelend de "vraag der vragen" gesteld:
"Doet u bij sex uw hoortoestellen uit of niet?"
Ha, aankomende pubers! In deze leeftijdskategorie, 11 tot 12 jarigen, is er meestal wel ééntje tussen, die brutaal genoeg is om deze vraag te stellen. De docente is geschokter dan ik: mij stoort deze vraag helemaal niet en ik begin te grijnzen.
"Wat zouden jullie doen, als het in je oor heel erg gaat piepen?" geef ik de vraag aan hen terug. Ik zie de leerlingen even opgewonden met elkaar discussieren en dan neemt de vraagsteller weer het woord.
"Ik zou ze uitdoen!"
Juist. Verder antwoord is overbodig en ik knipoog de vraagsteller, een knappe jongen met donker golvend haar, jeans en een donkerblauwe trui, vrolijk toe.

Opgelucht pak ik mijn spullen bij elkaar. De docente bedankt mij, biedt nogmaals haar excuses aan voor het "propjes incident" en vertelt dat ze de les met de leerlingen gaat evalueren en dat ze Janneke nog een keer op haar gedrag gaat aanspreken.
"Ik heb geen idee wat er met haar aan de hand is, gisteren had ze in de klas ook al ruzie met haar beste vriendin. Er moet bij haar wel meer spelen, want normaal is ze een leuke, rustige en aardige leerlinge. Dit soort acties ligt helemaal niet in haar aard," zucht ze.
"Het lag beslist niet aan u of aan uw verhaal, ik ken mijn pappenheimers en ze waren echt geboeid en geïnteresseerd."
Nu ken ik haar leerlingen niet, maar had zelf ook de indruk dat er, op het "propjes incident" na, actief en met interesse naar mij werd geluisterd. En de vele vragen duidden wel degelijk op belangstelling.
Ik aanvaard haar excuses en wens haar sterkte met Janneke.

Als hij klaar is met opruimen, trekt Kees mijn aandacht door even naar mij te zwaaien.
"Hé, hoe vond je het gaan?" vraagt hij.
"Beter dan ik had durven hopen, zonder batterij! Wat vond jij er van?"
Kees steekt twee duimen omhoog.

Feedback voor schrijfactiviteiten

Review voor: "De verloren batterij"

© Renee Iseli - Smits
21.01.21
Feedback:
Met veel plezier gelezen
  • Kwaliteit
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
19.01.21
Feedback:
Geboeid gelezen! Een klein dingetje: het is pauze met een z.
  • Kwaliteit
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
  • Renee Iseli - Smits 19.01.21
    Dank je wel Annemarie!
    Oeps, ja, je hebt gelijk. Ik schrijf ook veel in het Duits (woon sinds 11 jaar in Zwitserland) en dan sluipen dit soort foutjes er wel eens in ;o
19.01.21
Feedback:
Met plezier gelezen. Heel beschrijvend.
  • Kwaliteit
    4.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
18.01.21
Feedback:
Mooi beschreven, Renee!
  • Kwaliteit
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig

In elke boekenwinkel: