• Kort verhaal
  • Blog
  • Column
  • Cursiefje
  • Essay
  • Haiku
  • Poëzie
  • Senryu
  • Limerick
  • Vrij vers
  • 55 woorden
  • Kort verhaal
  • Flitsverhaal
  • Volksverhalen
  • SF & Fantasy
  • Proefstuk
  • Ik, schrijver
  • 3 kleuren
  • Schrijfopdracht
  • Mijn schrijftip
  • Kort verhaal

    974 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Blog

    256 gepubliceerde artikelen.
    Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
    Maximaal 1000 woorden. 
  • Column

    434 gepubliceerde artikelen.
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
  • Cursiefje

    523 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Essay

    1 gepubliceerde artikelen.
    Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een we­ten­schap­pe­lijk, cul­tu­reel of fi­lo­so­fisch on­der­werp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen.
    Maximaal 1000 woorden.
  • Haiku

    277 gepubliceerde artikelen.
    Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst waarin de natuur, of iets in de natuur, centraal staat, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht..
  • Poëzie

    1146 gepubliceerde artikelen.
    Poëzie is de kunst van het dichten. Ook is poëzie een verzamelnaam voor gedichten en verzen. Poëzie is een taaluiting waarbij een grote nadruk ligt op vorm, klank en beeldspraak. Het geheel is meer dan de som der delen.
    Toen hem gevraagd werd een definitie van poëzie te geven, zei de dichter Robert Frost: "Poetry is the kind of thing poets write." - Poëzie is wat dichters schrijven .
  • Senryu

    410 gepubliceerde artikelen.
    Senryu is een vorm van Japanse dichtkunst over de onvolkomenheid van de mensen, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht.
  • Limerick

    36 gepubliceerde artikelen.
    Een limerick is een gedicht van vijf regels met het rijmschema a a b b a. In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam die meestal gekozen wordt vanwege het rijm. Voorts heeft een limerick vaak humoristische of dubbelzinnige inhoud. De laatste regel is de clou.
  • Vrij vers

    24 gepubliceerde artikelen.

    Een vrij vers is een gedicht zonder regelmatige strofebouw. De eerste strofe telt bijvoorbeeld zes, de tweede twee, de derde vijf verzen. Het gaat om poëtische teksten die vooral een sfeer oproepen. De strofe in een vrij vers heeft veelal een eenheid van idee. Vrije verzen hebben vaak eveneens geen vast maatsysteem. Het ontbreken van (eind)rijm komt eveneens vrij vaak voor in het vrije vers. Daarentegen komt binnen- en middenrijm veel voor in vrije verzen en soms zelfs voorrijm.

  • 55 woorden

    1039 gepubliceerde artikelen.
    Waarom een verhaal in exact 55 woorden (incl. titel)? Omdat de vorm ons dwingt te schrappen tot de essentie van wat we willen zeggen. “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, of anders gezegd, in weer een andere taal: “Less Is More.” Alleen fictie komt in aanmerking. Dus een echt, afgerond prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind en met één of meerdere personages , moet in exact 55 woorden, inclusief de titel, worden verteld.
  • Kort verhaal

    974 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Flitsverhaal

    120 gepubliceerde artikelen.
    Een flitsverhaal is, bij Schrijverspunt, een krachtig en compleet verhaal in het kleinst mogelijk (maximaal 150) aantal woorden. Het moet een begin, midden en einde hebben en bij voorkeur een draai of verrassing aan het einde. De voorkeur gaat uit naar een verhaal in een of slechts meerdere zinnen. Geen zgn quotes, wijsheden, gezegden, etc. Het meest beknopte en sprekend voorbeeld van een flitsverhaal is het verhaal dat Ernest Hemingway schreef.
    " Te koop: babyschoenen. Nooit gedragen."
  • Volksverhalen

    38 gepubliceerde artikelen.
    Sprookjes behoren tot een oude orale traditie en bevatten vaak een zedenles of diepere wijsheid. Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse 'sproke', dat verhaal of vertelling betekent. Als ongeschreven vertelling richtte een sproke zich tot ongeletterde volwassenen. De bekende sprookjes kennen we natuurlijk allemaal maar we lezen/horen ook graag verhalen die zelf verzonnen zijn. In deze schrijfactiviteit bieden we de mogelijkheid om zelf verzonnen sprookjes of een fabel toe te voegen. Gewoon om lekker voor te lezen voor kinderen of wie ze ook maar horen wil.
    Maximaal 1000 woorden.
  • SF & Fantasy

    13 gepubliceerde artikelen.
    Science fiction en Fantasy vallen beide onder een speculatief fictiegenre waarin veel elementen, personages en instellingen worden gecreëerd uit verbeeldingskracht en speculatie in plaats van uit de realiteit en het dagelijks leven. Er is echter een duidelijk verschil tussen science fiction en fantasy. Science fiction is gebaseerd op wetenschap en technologie en geeft daarom scenario's weer die op een dag waar zouden kunnen zijn. Fantasie daarentegen heeft betrekking op veel bovennatuurlijke elementen en vindt plaats in een wereld die niet bestaat en nooit kan bestaan.
    Bij een SF of Fantasyverhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Proefstuk

    19 gepubliceerde artikelen.
    Je schrijft veel en graag en bent meestal tevreden over je schrijfresultaten. Je deed al mee aan schrijfactiviteiten en schrijfwedstrijden maar je kunt nu ook een verhaal of gedicht laten zien waar je echt trots op bent of... waar je juist nog over twijfelt maar wat je wel graag aan anderen wilt laten zien. Dat is mogelijk in deze rubriek. Leden van Schrijverspunt kunnen in deze rubriek een schrijfresultaat tonen als een proefstuk van eigen kunnen. Er zijn geen voorwaarden voor genre, aantal woorden, etc. Het is jouw proefstuk wat jij graag aan anderen wilt laten lezen. Je mag max. 1 proefstuk insturen!
    Van lezers verwachten we respect voor de publicatie. Beloon de schrijver voor zijn/haar durf en inzet met serieuze feedback.
  • Ik, schrijver

    9 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Schrijf een fantasierijk verhaal met als onderwerp 'Ik, schrijver'. Waarheidsgetrouw of compleet fictief, het is aan jou als het maar de moeite waard is om te lezen. Probeer de lezer te boeien en mee te trekken in jouw wereld als schrijver.
  • 3 kleuren

    4 gepubliceerde artikelen.
    Een verhaal geschreven in maximaal 300 woorden waarbij 3 kleuren een rol spelen. De schrijver bepaalt zelf de kleuren. Het is echter niet de bedoeling om een kleur sec alleen als kleur te gebruiken maar ook als bv begrip, symbool of gemoedstoestand (Een blauwtje lopenZich groen en geel ergeren, wit wegtrekken, etc) .
  • Schrijfopdracht

    87 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Inzenden voor deze schrijfactiviteit is niet meer mogelijk. Op termijn beëindigen we deze mogelijkheid.
  • Mijn schrijftip

    Elke auteur heeft zo haar/zijn persoonlijke ervaringen met schrijven en weet vaak wat haar/hem beter, makkelijker, lezenswaardiger, spannender, etc. doet schrijven. Die ervaringen willen we hier graag delen met andere schrijvers. Zo beknopt mogelijk worden hier persoonlijke schrijftips voor schrijvers beschreven. Voor de een een ervaring, voor de ander wellicht een eye-opener.
    Maximaal 20 woorden.

Ook jouw artikel is welkom! Ga s.v.p. naar het overzicht van deze schrijfactiviteit om ook jouw verhaal/gedicht toe te voegen.

De Terugval

Vermakelijke verhalen voor op vakantie

Deel 1: De terugval

‘Ik wil dat je nu vertrekt,’ zegt Emilie.

Mijn handen blijven boven het toetsenbord hangen.

Eén terugval. Meer was er niet nodig om sinds vanochtend gewelddadige scènes uit The Godfather voor me te zien met mij als doelwit. Ik moet iets doen of ik kan fluiten naar een toekomst als beroemd en rijk schrijver op een Caribisch eiland. Ik pak het glas likeur van de tuintafel en neem een slokje. Had ik maar niets opgebiecht. Eerlijk duurt niet altijd het langst.

‘Zie je die zwam tegen die stam?’ vraagt ze, ‘dat ben jij. Een parasiet die de boom uitholt totdat hij in elkaar dondert van ellende.’   

Tien maanden geleden. Ik was een halfjaar uit de gevangenis en stond met een stapeltje daklozenkranten bij Albert Heijn toen Emilie de supermarkt uit kwam wiegen. Haar hele verschijning straalde welvaart en wellust uit. In de linkerhand een boodschappentas, aan de rechterarm een onbeschoft dure damestas. Ze zette de tas met boodschappen op de grond en wreef haar handen.

‘Hulp nodig?’

‘Graag. Mijn auto staat daar.’ Zelden had ik een bekaktere en tegelijk sensuelere stem gehoord. Ik kwakte de daklozenkranten in een afvalbak en droeg de boodschappentas naar haar Jaguar.

‘Wat doet zo’n knappe kerel als jij hier?’

‘Wachten op een knappe vrouw als jij.’

‘Bof jij dat ik gevoelig ben voor vleierij. Ga je mee bij mij iets drinken? Iemand die daklozenkranten verkoopt gaat toch niet naar huis.’

‘Bof jij dat ik ongevoelig ben voor beledigingen anders was ik met die Hermèstas weggerend.’

‘Hoe herkent een man als jij dat merk?’ Ze klemde de handtas stevig vast.

‘Vriendinnetje gehad met zo’n ding.’

    

Voordat ik aan lager wal raakte verkeerde ik in de hoogste kringen. Mijn vaders droom dat ik op een dag het roer van het familiebedrijf van hem zou overnemen spatte uiteen toen hij erachter kwam dat ik grote sommen geld naar mijn privérekening op de Kaaimaneilanden doorsluisde. Na afloop van drie jaar gevangenisstraf kwam ik nergens aan de bak. Mijn moeders voorspelling dat ik alle slechte eigenschappen van haar sukkel van een vader en sukkel van een opa had geërfd en dat ik net als die twee naar de verdoemenis zou gaan was aardig op weg om uit te komen. Uit schuldgevoel dat zij me met die zwakke genen had opgezadeld gaf ze me een geldbedrag. Genoeg voor een nieuwe start. Die in een casino begon. En eindigde. Ook mijn moeder trok haar handen van me af. Ik zat gevangen in de mannelijke familietraditie van opkomst, kortstondige bloeiperiode en onafwendbaar verval.

    

Emilie droeg de achternaam van haar overleden man, zei ze. Grijsdrager, een aristocratisch geslacht. Ik stapte het landhuis van de gestorven jonkheer binnen en kwam in een hal waar geschilderde voorname dames en heren elkaar aanstaarden. Uit een hondenmand kroop een teckel.

‘Diederik,’ zei ze en wees naar een schilderij waarop een oudere man stond afgebeeld. ‘Vorig jaar gestorven.’

Een man van onduidelijke leeftijd kwam op ons af. Emilie overhandigde hem de tas met boodschappen. ‘Tom, dit is Bruno de butler. Bruno, dit is Tom de daklozenkrantverkoper.’ De butler knikte gedienstig en verdween achter een deur.

Mijn blik viel op een ander schilderij. Op het dek van een driemaster stond een man met een musket. 1653 - Maurits Grijsdrager las ik op een verguld plaatje.

‘Die Maurits heeft nooit gevaren,’ zei Emilie. ‘Ook Diederik vertelde graag sterke verhalen om interessant over te komen.’ Ze legde haar hand op mijn borst en liet haar vingers naar beneden kruipen. ‘Wat hem zelden is gelukt.’ Ze haakte haar vingers achter de band van mijn broek. ‘Zoals er bij hem wel meer niet uit de verf kwam.’ Ze wees naar het schilderij van Maurits en keek me aan. ‘Jouw oorlogsbodem mag mij gerust een keer rammen.’

Ik trok haar tegen me aan. ‘Ik ga jou vol midscheeps enteren.’ Wat ik ter plekke deed.

Dat ik na mijn geslaagde openingsoffensief bij haar bleef was vanzelfsprekend.

Ik typ de laatste zin van het manuscript, een autobiografie over mijn verleden als oplichter en gokker. Gisteren liet Camiel – uitgever en Emilies broer – weten dat hij het wilde uitgeven. Van mijn blijdschap van gisteren is niets over. Ik klap de laptop dicht en nip weer van de likeur. Appel-peer met een vleugje munt. Emilie maakt likeuren van vruchten en kruiden. Een tijdje geleden stootte ik in haar plantenkas een jampotje met een loszittend deksel omver. Tuinkruiden voor een nieuwe smaak likeur dacht ik en liet de blaadjes op de grond liggen. Later lag de teckel dood tussen de gemorste tuinkruiden. Emilie aaide haar morsdode hondje. ‘Gif,’ zei ze. ‘De ratten hier zijn soms zo groot als een… teckel.’

    

Ik weet niet of het kwam omdat mijn boek zou worden uitgegeven of dat het aan mijn zwakke genen van moeders kant lag dat ik gisterenavond een onbedwingbare drang kreeg om naar het casino te gaan. Terwijl Emilie voor de tv in slaap was gevallen sloop ik met de duizend euro die ik uit haar lingerielade had gehaald naar buiten. Binnen een kwartier had ik het verspeeld. Om het bedrag terug te winnen leende ik geld van de baas van het speelhuis. ‘Maandag terugbetalen of je maakt kennis met alkalische hydrolyse. Wat er dan van je overblijft kan je opvegen met veger en blik.’

Ik wist zeker dat ik op deze echt allerlaatste gokavond zou winnen. Ik zat ernaast. En nu Emilie geen begrip voor mijn terugval wil opbrengen moet ik nog een graai doen in haar lingerielade voordat ik maandag als poeder in een vat heet water eindig.

Ik volg haar de hal in. ‘Toe nou schatje, ik heb er ontzettend veel spijt van. Zodra mijn boek gaat verkopen betaal ik je alles terug. Als ik maandag niet met het geld over de brug kom word ik vermoord.’

‘Je hebt beloofd dat je nooit meer zou gokken, Tom.’ Ze kijkt naar het portret van haar overleden man. ‘Diederik was saai en een waardeloze minnaar maar mijn vertrouwen heeft hij nooit geschonden.’

‘Die arme Diederik moest eens weten.’

Een tijdje staan we zwijgend naast elkaar.   

‘Weet je, ik ben de beroerdste niet. Als jij boven je spullen bij elkaar gaat zoeken maak ik iets lekkers voor ons. Het zou wreed zijn om je met een lege maag de deur uit te zetten.’

Boven trek ik haar lingerielade open. Het geld is weg. Ik moet tijd winnen om het te vinden. Dan kan ik de casinobaas betalen en het boekcontract met Camiel tekenen.

Ik pak het potje met tuinkruiden die geen tuinkruiden zijn uit de plantenkas. In de woonkamer doe ik een snufje in de cocktail die ik voor Emilie maak.

    

We zitten aan de tuintafel. Emilie prikt in een salade, ik lepel groentesoep op. ‘Is het dwaas dat ik nog steeds hoop dat ik mag blijven?’

‘Zinloos.’

Mijn lichaam voelt zwaar en loom. Doodsangst is knap vermoeiend. ‘Ik kan mijn ogen amper openhouden. Mag ik nog een nachtje blijven slapen?’

Ze pakt mijn laptop. ‘Camiel denkt dat je boek geheid een bestseller wordt.’

Bruno komt de tafel afhalen.

‘Je bent van gedachten veranderd? Geweldig. Ik stuur hem zo de definitieve versie.’

‘Daar zou ik me maar niet druk om maken.’

Mijn blik wordt wazig.

‘Je bent binnen een halfuur dood. En kijk niet zo bang, het is pijnloos. Dat hebben we bij Diederik gezien, toch Bruno? Ik draag het boek op aan jou. Zo jong overleden aan een hartstilstand.’

Ik heb moeite met slikken. ‘De soep?’

Ze knikt.

‘Maar waarom?’

‘Je weet toch dat het ook bij mensen werkt?’ 

‘Jammer dat je geen afscheid van Diederik kon nemen,’ zei ik toen ze vertelde dat Bruno en zij hem dood in bed hadden gevonden. Ze schonk onze glazen nog eens vol. Eerder die avond had ik haar van mijn verduisteringspraktijken en goklust verteld en beweerde zij dat ik er een boek over moest schrijven.

‘Kan je een geheim bewaren?’ vroeg ze met dubbele tong. ‘Diederik had mij met Bruno betrapt en wilde de notaris bellen om zijn testament te laten wijzigen. De volgende ochtend was hij dood. De arts zei dat ik dankbaar moest zijn dat Diederik verder leed bespaard zou blijven.’

‘Wat is het geheim?’

‘Mijn rattengif werkt dus ook op mensen.’

‘Ik kan je niet vertrouwen,’ zegt ze. ‘Als je de politie belt raak ik alles kwijt. Dat begrijp je toch?’ Ze geeuwt. ‘Ik ga naar bed. Bruno, bel jij 112 zodra je zeker weet dat hij dood is?’ Ze drukt zich op maar het lukt haar niet om overeind te komen.

Ik grinnik.

‘Wat is er zo grappig?’ Ze onderneemt een tweede vergeefse poging om op te staan.

Ik wijs naar het lege cocktailglas. ‘Ik moest geld vinden. Jij zou me gewetenloos laten vermoorden. En ik wilde niet dood. Dat begrijp jij toch ook?’

Het laatste wat ik zie voordat ik mijn bewustzijn verlies is Bruno die de laptop uit Emilies krachteloze handen pakt.    

Feedback voor schrijfactiviteiten

Review voor: "De Terugval"

© Hedwig Meesters
19.07.21
Feedback:
Spannend tot het einde!
  • Kwaliteit
    4.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig

In elke boekenwinkel: