Annika van Lij

De kist

© Annika van Lij op 26.01.2023.

Jeroen is onverwachts vrij omdat zijn juf ziek is en er is geen vervanger. Maar toch gaat hij niet naar huis. Hij loopt via de hoofdgang naar de deur van de kleuterklassen. Rondkijkend zijn er kinderen, maar geen juffen of meesters. Snel gaat hij door de deur en duikt omlaag. Want de kleuterklassen hebben zicht op de gang door de ramen van vloer tot plafond. Alleen de kapstokken met de jassen blokkeert het zicht. Op handen en voeten weet hij de eerste en twee klassen te passeren. Strak langs de jassen! Bij de klas van zijn jongere broertje aangekomen zijn deze weg. Ze zijn aan het gymmen in de gymzaal aan het eind van de gang. Jeroen stapt de klas in en kijkt rond. Op een lijn gespannen van muur tot muur hangen knutselwerkjes te drogen. “Dat zal mijn broertje leren!” Roept Jeroen en verscheurt het knutselwerk van zijn broertje. Hij loopt terug naar de gang en grist snel de luizenzak van zijn broertje en nog een jongetje van de kapstok. Hij verwisselt de jassen en voordat hij de jas weer onder zijn broertjes luizenzak doet, ritst hij de rits dicht. Met al zijn kracht trekt hij deze open! “Geweldig!" Een flinke klodder spuug gaat in de mouwen. De luizenzakken gaan terug op hun haakje. Warm gekregen doet hij zijn jas uit en over een stoeltje. “Wat een stom ingerichte klas zeg! Mijn broertje en andere kinderen zijn echt dom. Over al gebruiken ze plaatjes en stickers voor.

Maar dan opeens hoort hij kinderstemmen in de gang! Jeroen schrikt en kijkt rond. Net op tijd weet hij een kist in te duiken met oude lakens! Hij wist van deze kist want van zijn moeder moest hij vaak ook lakens erin doen. De kist is een meter bij een anderhalf meter en een meter hoog. De deksel is zwaar. Het ruikt er naar allerlei geuren, maar niet stoffig.  Doodstil blijft Jeroen liggen onder een laken. Hij hoort de kinderen de klas binnen komen. “In de kring.” Klink een strenge vrouwenstem. Jeroen kan door de kleine gaatjes in de zijkant meekijken. Als alle kinderen zitten lopen de juffen rond. “Had Jeroen zijn jas niet mee?” Klinkt een andere vrouwenstem. “Volgens mij had hij een jas aan bij het ophalen. Of was het zijn vest?” Jeroen ziet hij de juf zijn jas bekijkt, zijn naam staat erin maar gelukkig geen achternaam of telefoonnummer. Zijn jas wordt naar de gang meegenomen en onder de luizen kap van Jeroen gedaan. “Hoop dat die Jeroen geen beetjes heeft!” Moppert Jeroen. De kinderen krijgen allemaal drinken. De kist beweegt opeens! Jeroen ziet dat de kist midden van de kring wordt gedaan. Er wordt iets op de deksel gedaan. “Als je klaar bent, pakje in de bak.” Roept een van de juffen vriendelijk en zachtjes. Jeroen kijkt en ziet net zijn broertje zitten. Minuten later staat de kist nog in de kring. Twee kindjes hebben op de kist gestaan en er wordt voor hun gezongen. Want ze zijn jarig.

De middag duurt lang, Jeroen krijgt kramp in zijn benen en zijn maag rommelt. De kist is weer terug gezet. Kinderen spelen rond de kist en gebruiken de kist als tafel. Een kindje doet zelfs de kist open en trekt bijna het laken van Jeroen. “De lakens hebben we niet nodig.” Klinkt een andere vrouwenstem. De klep gaat weer dicht. Jeroen zucht van opluchting en vraagt zich af hoe laat het is? Er wordt buiten gespeeld, maar Jeroen kan er niet uit. Een juf is bezig met voorbereidingen voor na de pauze. Jeroen voelt de kist weer bewegen en op een plek gezet. Als de kinderen binnen zijn gaan ze op de grond zitten en een juf gaat op de kist zitten. Ze zingen liedjes. “Wat vals!” Fluistert Jeroen tegen zichzelf. Zijn broertje zit er ook, vrolijk mee zingend en hij lijkt niet in de gaten te hebben gehad van de verwisselde jas.  Na afloop gaan de kinderen naar huis. “Juf we hebben oude lakens.” Klink een meisjesstem. “Doe maar in de kist.” De meisjes lopen vrolijk naar de kist, Jeroen doet het laken goed om hem heen. De deksel gaat open en twee tassen vol worden leeggegooid. De meiden duwen en duwen! Jeroen krijgt het benauwd. Elk gaatje wordt gevuld. Met hun volledige gewicht duwen de meiden met hun handen. Zelf eentje gaat erop zitten! “Juf de kist is vol!” Jeroen kan alleen maar luisteren. “Dat is snel. Bedankt meiden en ook jullie moeders.” De klep gaat dicht.

Jeroen heeft nu overal kramp en pijn. Hoe hoort de juffen bezig zijn in de klas en dan is het stil. Later een stofzuiger van de schoonmakers en een doekje over de klep heen. Dan weer die stilte, Jeroen worstelt zich uit de kist. Kramp schiet in zijn benen en hoofdpijn! Minuten staat hij wankel om bij te komen. In de gang hoort hij de schoonmakers bezig zijn in de andere klas. Snel pakt hij de luizenzak van Jeroen van de kapstok en rent hij naar de kleuterdeur naar het schoolplein! Zachtjes de deur open, op de andere plein spelen kinderen. Hij rent naar de andere kant van het plein en gooit de luizenzak over het hek. Met een aanloopje weet hij over het hek te komen. Jeroen valt hard op de grond! Vloekend trekt hij zijn jas uit de luizenzak en aan. De luizenzak verstopt hij onder bladeren en een bosje. Na zijn fiets te hebben gepakt naar huis.

“Waar kom je vandaan?” Vraagt zijn moeder. Jeroen kijkt haar aan met pijnlijke benen, armen en hoofd. “Was nog aan het spelen met Erik.” Op de klok is het al tegen half vijf, drie uur gaat de school uit. Zijn moeder zucht, “volgende keer laten weten.” Jeroen kijkt naar zijn broertje en ziet de verwisselde jas op een eetkamerstoel hangen. Vlak voor het eten om 18 uur komt er andere moeder langs. “Toch vreemd! Hoe kunnen de jassen nu verwisseld zijn? Ook nog de rits kapot.” Hun moeder neemt de jas aan van Joost, het broertje van Jeroen. “Weet ik ook niet. We willen wel betalen voor een nieuwe jas of dat ik een nieuwe rits erin zet.” De moeder bekijkt haar zoons jas. “Nee, deze is toch al bijna te klein.” Ze besluiten een nieuwe jas te kopen en de moeder gaat weg. Die avond hoort Jeroen nog zijn praten dat zijn broertje moest huilen omdat zijn knutselwerk kwijt was. Hij lacht gemeen.

Enthousiast over deze inzending?

We nodigen je graag uit om je mening te geven over deze publicatie. Dat is mogelijk door een commentaar van jou toe te voegen en/of door een waardering te geven. Klik hieronder s.v.p. op het gewenste item!

  • Jouw commentaar toevoegen? Schrijvers stellen je tips en opmerkingen op prijs. Dat is mogelijk in de tekstbalk

    Voeg hier je commentaar toe...
    You are a guest ( Sign Up ? )
    or post as a guest
    Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

    Wees de eerste om commentaar te geven.

    Je kunt ook een waardering geven voor deze publicatie!
  • Graag jouw waardering voor de kwaliteit van deze inzending: 1=minimaal, 2=matig, 3= voldoende, 4=goed, 5=perfect.
    Schrijf een commentaar
    PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE
     
    Je kunt ook een commentaar toevoegen voor deze publicatie!
  • Toelichting

    Op Schrijverspunt kun je in principe bij elke publicatie, d.m.v. een commentaar en/of een waardering, je mening geven. Alleen als een auteur feedback niet op prijs stelt is de mogelijkheid niet zichtbaar. De praktijk heeft geleerd dat de meeste auteurs feedback op prijs stellen. We nodigen je dan ook graag uit om je mening te geven over een publicatie. Dat is op twee manieren mogelijk:

    Commentaar

    Je kunt jouw commentaar geven op een publicatie of reageren op een ander commentaar of reactie.
    • Je kunt jouw commentaar toevoegen in de tekstbalk (Voeg hier je commentaar toe...) van het blok commentaar. Je commentaar is dan direct zichtbaar. Bij je commentaar kun je b.v. ook een emoji toevoegen.
    • Wil je een reactie toevoegen bij een ander commentaar of reactie? Klik dan bij het betreffende commentaar op 'Reageer'. ook dan verschijnt er een mogelijkheid om je tekst toe te voegen.
    • Elk commentaar is welkom. Dus geef gerust aan als je de publicatie met plezier hebt gelezen, maar ook opmerkingen over de stijl en het taalgebruik van de publicatie worden op prijs gesteld. Een mooie manier voor auteurs om eigen schrijfwerk te verbeteren.
    Commentaren of reacties lezen.
    • Bij elke publicatie kun je de commentaren of reacties lezen. Op de homepagina is daarnaast ook nog eens een overzicht van de actuele commentaren/reacties te vinden.
    • Wil je een bericht ontvangen van nieuwe commentaren/reacties dan kun je dat bovenin het blok Commentaar aangeven bij 'Ontvang een bericht bij nieuwe commentaren' of als je zelf een commentaar of reactie geeft.
    • Wil je alleen de commentaren zien bij een publicatie en geen reacties daarop? Klik dan bovenin het blok Commentaar op 'Inklappen alles'.
    Voorwaarden:
    Schrijvers en dus ook wij stellen een commentaar bij een publicatie erg op prijs. We proberen daarbij de mogelijkheid op Schrijverspunt om feedback te geven liefst zonder regels te laten. Dat vraagt alleen soms wat tolerantie en misschien wat invoelingsvermogen voor de ander. Samengevat respecteer elkaar.
    Is een commentaar of reactie volgens jou ongepast? Door met je muis over het commentaar of de reactie te gaan verschijnt er rechts een vlaggetje. Klik daar op om dit te melden bij websitebeheer.

    Waardering:

    Je kunt  commentaar geven op een publicatie, maar het is ook mogelijk om een waardering in cijfers te geven. Bij een waardering gaat om een beoordeling door jou van de kwaliteit van de publicatie. Je kunt kiezen uit 5 mogelijkheden om op te stemmen. 1=minimaal, 2=matig, 3= voldoende, 4=goed, 5=perfect.  De waardering is anoniem.
Hits: 52
Lekkerboek voor betaalbaar leesplezier
Tweedehands boeken
Nu opruiming!

Lilian Wirken: Als bevallen spannend is

- Klik hier!-

Meer publicaties lezen of zelf meedoen aan een schrijfactiviteit?

Klik op een van de mogelijkheden.