• Kort verhaal
  • Blog
  • Column
  • Cursiefje
  • Essay
  • Haiku
  • Poëzie
  • Senryu
  • Limerick
  • Vrij vers
  • 55 woorden
  • Kort verhaal
  • Flitsverhaal
  • Volksverhalen
  • SF & Fantasy
  • Proefstuk
  • Ik, schrijver
  • 3 kleuren
  • Schrijfopdracht
  • Mijn schrijftip
  • Kort verhaal

    974 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Blog

    256 gepubliceerde artikelen.
    Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
    Maximaal 1000 woorden. 
  • Column

    434 gepubliceerde artikelen.
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
  • Cursiefje

    523 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Essay

    1 gepubliceerde artikelen.
    Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een we­ten­schap­pe­lijk, cul­tu­reel of fi­lo­so­fisch on­der­werp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen.
    Maximaal 1000 woorden.
  • Haiku

    277 gepubliceerde artikelen.
    Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst waarin de natuur, of iets in de natuur, centraal staat, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht..
  • Poëzie

    1147 gepubliceerde artikelen.
    Poëzie is de kunst van het dichten. Ook is poëzie een verzamelnaam voor gedichten en verzen. Poëzie is een taaluiting waarbij een grote nadruk ligt op vorm, klank en beeldspraak. Het geheel is meer dan de som der delen.
    Toen hem gevraagd werd een definitie van poëzie te geven, zei de dichter Robert Frost: "Poetry is the kind of thing poets write." - Poëzie is wat dichters schrijven .
  • Senryu

    412 gepubliceerde artikelen.
    Senryu is een vorm van Japanse dichtkunst over de onvolkomenheid van de mensen, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht.
  • Limerick

    36 gepubliceerde artikelen.
    Een limerick is een gedicht van vijf regels met het rijmschema a a b b a. In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam die meestal gekozen wordt vanwege het rijm. Voorts heeft een limerick vaak humoristische of dubbelzinnige inhoud. De laatste regel is de clou.
  • Vrij vers

    24 gepubliceerde artikelen.

    Een vrij vers is een gedicht zonder regelmatige strofebouw. De eerste strofe telt bijvoorbeeld zes, de tweede twee, de derde vijf verzen. Het gaat om poëtische teksten die vooral een sfeer oproepen. De strofe in een vrij vers heeft veelal een eenheid van idee. Vrije verzen hebben vaak eveneens geen vast maatsysteem. Het ontbreken van (eind)rijm komt eveneens vrij vaak voor in het vrije vers. Daarentegen komt binnen- en middenrijm veel voor in vrije verzen en soms zelfs voorrijm.

  • 55 woorden

    1042 gepubliceerde artikelen.
    Waarom een verhaal in exact 55 woorden (incl. titel)? Omdat de vorm ons dwingt te schrappen tot de essentie van wat we willen zeggen. “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, of anders gezegd, in weer een andere taal: “Less Is More.” Alleen fictie komt in aanmerking. Dus een echt, afgerond prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind en met één of meerdere personages , moet in exact 55 woorden, inclusief de titel, worden verteld.
  • Kort verhaal

    974 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Flitsverhaal

    121 gepubliceerde artikelen.
    Een flitsverhaal is, bij Schrijverspunt, een krachtig en compleet verhaal in het kleinst mogelijk (maximaal 150) aantal woorden. Het moet een begin, midden en einde hebben en bij voorkeur een draai of verrassing aan het einde. De voorkeur gaat uit naar een verhaal in een of slechts meerdere zinnen. Geen zgn quotes, wijsheden, gezegden, etc. Het meest beknopte en sprekend voorbeeld van een flitsverhaal is het verhaal dat Ernest Hemingway schreef.
    " Te koop: babyschoenen. Nooit gedragen."
  • Volksverhalen

    38 gepubliceerde artikelen.
    Sprookjes behoren tot een oude orale traditie en bevatten vaak een zedenles of diepere wijsheid. Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse 'sproke', dat verhaal of vertelling betekent. Als ongeschreven vertelling richtte een sproke zich tot ongeletterde volwassenen. De bekende sprookjes kennen we natuurlijk allemaal maar we lezen/horen ook graag verhalen die zelf verzonnen zijn. In deze schrijfactiviteit bieden we de mogelijkheid om zelf verzonnen sprookjes of een fabel toe te voegen. Gewoon om lekker voor te lezen voor kinderen of wie ze ook maar horen wil.
    Maximaal 1000 woorden.
  • SF & Fantasy

    13 gepubliceerde artikelen.
    Science fiction en Fantasy vallen beide onder een speculatief fictiegenre waarin veel elementen, personages en instellingen worden gecreëerd uit verbeeldingskracht en speculatie in plaats van uit de realiteit en het dagelijks leven. Er is echter een duidelijk verschil tussen science fiction en fantasy. Science fiction is gebaseerd op wetenschap en technologie en geeft daarom scenario's weer die op een dag waar zouden kunnen zijn. Fantasie daarentegen heeft betrekking op veel bovennatuurlijke elementen en vindt plaats in een wereld die niet bestaat en nooit kan bestaan.
    Bij een SF of Fantasyverhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Proefstuk

    19 gepubliceerde artikelen.
    Je schrijft veel en graag en bent meestal tevreden over je schrijfresultaten. Je deed al mee aan schrijfactiviteiten en schrijfwedstrijden maar je kunt nu ook een verhaal of gedicht laten zien waar je echt trots op bent of... waar je juist nog over twijfelt maar wat je wel graag aan anderen wilt laten zien. Dat is mogelijk in deze rubriek. Leden van Schrijverspunt kunnen in deze rubriek een schrijfresultaat tonen als een proefstuk van eigen kunnen. Er zijn geen voorwaarden voor genre, aantal woorden, etc. Het is jouw proefstuk wat jij graag aan anderen wilt laten lezen. Je mag max. 1 proefstuk insturen!
    Van lezers verwachten we respect voor de publicatie. Beloon de schrijver voor zijn/haar durf en inzet met serieuze feedback.
  • Ik, schrijver

    9 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Schrijf een fantasierijk verhaal met als onderwerp 'Ik, schrijver'. Waarheidsgetrouw of compleet fictief, het is aan jou als het maar de moeite waard is om te lezen. Probeer de lezer te boeien en mee te trekken in jouw wereld als schrijver.
  • 3 kleuren

    4 gepubliceerde artikelen.
    Een verhaal geschreven in maximaal 300 woorden waarbij 3 kleuren een rol spelen. De schrijver bepaalt zelf de kleuren. Het is echter niet de bedoeling om een kleur sec alleen als kleur te gebruiken maar ook als bv begrip, symbool of gemoedstoestand (Een blauwtje lopenZich groen en geel ergeren, wit wegtrekken, etc) .
  • Schrijfopdracht

    87 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Inzenden voor deze schrijfactiviteit is niet meer mogelijk. Op termijn beëindigen we deze mogelijkheid.
  • Mijn schrijftip

    Elke auteur heeft zo haar/zijn persoonlijke ervaringen met schrijven en weet vaak wat haar/hem beter, makkelijker, lezenswaardiger, spannender, etc. doet schrijven. Die ervaringen willen we hier graag delen met andere schrijvers. Zo beknopt mogelijk worden hier persoonlijke schrijftips voor schrijvers beschreven. Voor de een een ervaring, voor de ander wellicht een eye-opener.
    Maximaal 20 woorden.

Ook jouw artikel is welkom! Ga s.v.p. naar het overzicht van deze schrijfactiviteit om ook jouw verhaal/gedicht toe te voegen.

De chocoladefabriek

Het meisje loopt hand in hand met haar mama over straat. Ze lopen langs het gebouw waar cacao bonen worden geroosterd, om daar later chocolade van te maken. Ze weet dit, omdat de naam op het gebouw ook thuis op het pakje hagelslag staat. Ze noemt het gebouw de «chololadefabriek». Een doordringende, wëe geur prikkelt haar neus.
"Mam, mag ik straks een ijsje?" vraagt ze.
"Het is nu wel een beetje koud voor een ijsje", vindt mama.
"Maar als we thuiskomen krijg je een snoepje, goed?"
Tevreden knikt ze en huppelt naast mama verder.

Ze betreden het oude gebouw via een grote brede trap. Als ze binnenkomen, ruikt het eng. Ze houdt mama's hand stevig vast. Mama loopt door en stopt in een ruimte met allemaal stoelen en een paar tafels.
"Ga maar vast een plekje zoeken, dan zeg ik even dat we er zijn", zegt mama tegen haar.
Ze loopt over de zwart-witte marmeren tegels naar twee stoelen waar niemand zit. Als ze gaat zitten, legt ze haar hand op de lege stoel naast haar. Voor mama.
Mama komt al aangelopen en gaat naast haar zitten.
"We zijn zo aan de beurt", zegt mama geruststellend.
Ze kijkt om zich heen en ziet de rode, behuilde gezichtjes van andere kinderen. Ze wordt onrustig.
"Ik heb toch niks, hé mama? Ik heb geen pijn."
"Nee hoor liefje, het is alleen maar controle. De dokter hoeft alleen maar even in je oren te kijken. Dan gaan we weer naar huis', antwoordt mama zachtjes.
Dan roept een stem haar naam.
"Dat zijn wij", zegt mama en staat op.
"Kom maar".

Als ze de kamer binnenlopen, geeft de dokter hen allebei een hand.
"Zo, jij mag in de grote stoel gaan zitten en mama in de stoel daar opzij", zegt de dokter met zijn diepe stem. Ze kent hem nog van de andere keren. Hij rolt zijn bureaustoel naar haar toe en stopt een apparaatje in haar oren.
"Nou, er zit wel vocht achter het trommelvlies, dat moeten we even weghalen."
"Nee toch! Ze heeft geen klachten en daarom dacht ik dat alles wel goed zou zijn", meent mama een beetje geschrokken.
"Het vocht is nu niet ontstoken, maar om dat te voorkomen haal ik het toch liever weg."
"Je voelt er niets van hoor. We geven je even een roesje en dan is het weer voorbij", zegt de dokter geruststellend tegen het meisje.
"Ga maar even met de zuster mee."
"En mama mag even in de wachtkamer wachten."
De zuster komt al aangelopen en pakt haar bij de hand.
"Kom maar", zegt ze.
"Het is zo gebeurd."
Bang kijkt ze mama aan.
"Toe maar, ik zie je zo weer", knikt mama haar bemoedigend toe.
Dan gaat ze hand in hand met de zuster naar een andere kamer.
"Ga maar even op die tafel liggen."
Als ze ligt, ziet de zuster haar armbandje.
"Wat heb jij een mooi armbandje om", zegt de zuster bewonderend.
Trots laat ze alle bedeltjes zien, die aan het armbandje bungelen en samen tellen even hoeveel het er wel niet zijn.
Dan pakt de zuster het kapje en plaatst dit over haar mond en neus. Ze krijgt het benauwd.
"Nu even flink zijn hoor!"
Het kapje stinkt naar teer en in paniek probeert ze het met haar handen van haar gezicht te duwen.
"Nee, niet wegduwen! Je bent al een grote meid, tel maar even tot 10. Dat kan je vast al wel." De zuster houdt het kapje stevig vast.

Een, twee, drie, vier, vijf …..

Wanneer ze wakker wordt, ligt ze op een smal hoog bed in een witte kamer. Mama zit op een stoel naast haar.
"Ah, goed zo, je bent weer wakker", zegt mama opgewekt.
"Het is weer over. We gaan zo lekker naar huis, ik heb al een taxi besteld."
De taxi brengt hen naar huis en thuis moet ze van mama nog even naar bed. Ze is ook wel moe en een beetje misselijk van het kapje.
Als ze weer haar ogen open doet, komt mama net haar kamer binnen met een kopje thee en beschuit.

De vrouw loopt over straat. Ze kent de weg met gesloten ogen. De "chocoladefabriek" staat er al heel lang niet meer. Het ziekenhuis is afgebroken en heeft een andere, moderne locatie gekregen. Toch ruikt ze nog steeds de doordringende, wëe geur van geroosterde cacao bonen, voor altijd met haar herinneringen verbonden.
Net zoals ze bij de geur van vers geteerd asfalt weer verandert in dat meisje, dat het kapje met haar handen probeert weg te duwen. 
Mama is al grijs geworden. Ze heeft mama wel eens gevraagd, hoe ze er elke keer weer in slaagde om in het ziekenhuis zo rustig te blijven.
Toen heeft ze haar verklapt, dat ze het liefst met haar mee had willen huilen, zo erg vond ze het. Maar ze moest dit onderdrukken, omdat ze bang was dat ze anders bij de dokter niet meer met haar mee naar binnen mocht, zoals sommige andere moeders.
Als ze haar ogen opent, ziet ze mama weer haar kamer binnenkomen, met een kopje thee en beschuit.

Feedback voor schrijfactiviteiten

Review voor: "De chocoladefabriek"

© Renee Iseli - Smits
12.01.21
Feedback:
Mooi geschreven hoor! Ik zat alleen op het einde wel te wachten op een slotakkoord, zoals een uitsmijter of een plotwending. Nu kabbelt het een beetje door.
  • Kwaliteit
    4.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
  • Renee Iseli - Smits 13.01.21
    Dank je wel!
    Het gaat om herinneringen en die eindigen als ze haar moeder weer met thee en beschuit haar kamer ziet binnenkomen ;o
10.01.21
Feedback:
Ontroerend. Echt heel mooi. Ik neem aan autobiografisch. Ik geef je 5 sterren, omdat ik echt vind dat je mooi schrijft. Waar je op kunt letten is te proberen zoveel mogelijk te minimaliseren zodat je wat je overbrengt zoveel mogelijk kunt maximaliseren.
  • Kwaliteit
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
  • Renee Iseli - Smits 10.01.21
    Dank je wel Nicole! Ja, het is inderdaad autobiografisch.
    Omdat ik net ben begonnen met zulke verhalen, is het nog lastig om de balans minimaliseren-maximaliseren te vinden. Ik neem dit punt zeker mee :? !
  • Renee Iseli - Smits 10.01.21
    Wat zou je trouwens in dit verhaal willen minimaliseren?
    • Renee Iseli - Smits 10.01.21
      @NicoleSchilder Dank je, ga ik morgen doen. Nu even laten rusten ;-)
    • Nicole Schilder 10.01.21
      Het beste kun je herlezen en kijken wat je niet werkelijk nodig hebt aan woorden. Hoe minder woorden, hoe meer een lezer zelf kan invullen. En hoe meer je datgene wat je werkelijk wil overbrengen doorkomt.

In elke boekenwinkel: