• images/deelname/kort_verhaal.jpg
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan!
    Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.

    Klik op een van de tabs hieronder voor meer informatie!

  • Tekst inzenden:
    Ook jouw artikel is welkom! Inzenden van een verhaal/gedicht is mogelijk door eerst in te loggen. Registreren is gratis! Alleen door eerst in te loggen zie je een knop om je artikel in te zenden. Door op die knop te klikken kom je op een pagina waar je de schrijfactiviteit kunt selecteren waar je aan mee wilt doen. Op die pagina kun je ook de titel en tekst voor je artikel toevoegen. Lees vooraf de voorwaarden. Let op: Na inzending is wijziging van je tekst niet meer mogelijk (m.u.v. Plusleden)
    Je artikel is, na inzending, vrijwel direct te zien in de betreffende schrijfactiviteit en bij je profiel. We publiceren een artikel minimaal een jaar (plusleden langer!), daarna verwijderen we het artikel en de commentaren, etc. automatisch.

    Klik op een van de tabs hieronder voor meer informatie!

  • Publicatievoorwaarden
    • Inzendingen dienen te voldoen aan de voorwaarden zoals aangegeven bij de betreffende schrijfactiviteit, Nederlandstalig en van voldoende kwaliteit (grammaticaal en inhoudelijk) te zijn. We accepteren geen afbeeldingen van een tekst, maar alleen de daadwerkelijke tekst! Ook vervolgverhalen e.d. zijn niet toegestaan en verwijderen we.
    • Agressieve, onwettelijke, lasterlijke, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen, naar interpretatie van de redactie, zijn niet toegestaan. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen, zonder opgave van redenen, niet te publiceren, resp. te verwijderen.
    • De auteursrechten van een inzending blijven te allen tijde bij de inzender. Schrijverspunt brengt geen wijzigingen aan in de tekst.
    • Inzenders mogen geen door rechten beschermde teksten of afbeeldingen plaatsen.
    • Het plaatsen van persoonlijke informatie zonder toestemming van de redactie (zoals e-mailadressen, website en/of telefoonnummers) is niet toegestaan evenals teksten, advertenties en links van promotionele dan wel commerciële aard.
    • De redactie is niet aansprakelijk voor de gevolgen, juridisch of in andere zin, van de activiteiten van leden op Schrijverspunt, noch in Nederland, noch daarbuiten. De inzender blijft als enige verantwoordelijk en aansprakelijk voor de inhoud van zijn/haar bericht(en).
    • Bij inzending hanteert Schrijverspunt de actuele privacyregels. Onze privacyverklaring is onderaan op elke pagina te vinden.
    • We publiceren een inzending in principe een jaar lang op onze website. Voor plusleden is die periode langer.
    • Door het insturen van je schrijfactiviteit stem je in met deze voorwaarden.

     

    Klik op een van de tabs hieronder voor meer informatie!

  • Klik op een van de tabs hieronder voor meer informatie!

Cinderella

Publicatie: 06 november 2020

Dat heb je goed voor elkaar, gratenpakhuis’, tik ik onder mijn vaste schuilnaam Cinderella123.  Op NU.nl staan zoveel berichten die om mijn eerlijke mening vragen. Ik loop op mijn werk al de hele dag vriendelijk te doen tegen mensen die dat absoluut niet verdienen. Ik had al wat gepost onder een bericht over een topman van ING die met een enorme gouden handdruk was ontslagen en onder een bericht over een man die in een café om zich heen is gaan steken toen ik op de achterklappagina een berichtje zag met de kop:  ‘Regiseuse Esther Noordwijk nieuwe vriendin Mark Bestens’. Mark Bestens, die acteur die dokter Thomas speelt in Besmet, daar wil iedereen wel een ontbijten mee eten. Ik in ieder geval wel. En dan kiest hij uitgerekend Esther. Ik gooi mijn tablet op de bank en gris een zak chips uit een keukenkastje. Die was eigenlijk voor het weekend bedoeld en dan nog verdeeld in drie porties. Jammer dan. Pas als de zak leeg op haar schoot ligt voel ik me een beetje rustig worden.

Ze kwamen bij elkaar in de brugklas en waren al snel vriendinnen. Ook Esther kende verder niemand op school en was een beetje verlegen. Ik weet nog hoe mijn moeder reageerde toen ik haar voor het eerst mee naar huis had genomen.

‘Wat moet je met zo’n wicht met een buitenboordbeugel! En heb je gezien wat ze aan heeft. Voor die kleren trekken de zwervers hun neus nog voor op. Haar vader is toch ambtenaar? Dat verklaart het. Dan is ze zelf vast ook te lui om de stad in te gaan voor behoorlijke kleding. Zijn er nou echt geen leukere meisjes bij jou in de klas?’ Mijn moeder had wel gelijk. Esther was geen leuk meisje.  Ik heb er ook vaak aan gedacht om onze vriendschap te verbreken. Maar dan begroette Esther me weer enthousiast en vol verhalen en dan kon ik het niet. Ik deed het er maar mee, hoewel ik wel wist dat ik veel leuker was. 

Toen de beugel niet meer nodig was, bloeide Esther helemaal op. Ze kreeg aandacht van de jongens en Esther vond het maar wat leuk. Ze had afspraakjes bij de vleet waar ze daarna hele verhalen had. Ze dacht er niet bij na dat ik dan thuis zat. Gelukkig was mijn moeder er om me gezelschap te houden. Mijn moeder vond Esther ook een slet. Ze had nog niet door dat jongens je alleen maar ellende brachten. Ik hoefde alleen maar naar mijn vader te kijken om te weten dat ze gelijk had. Mijn moeder kon niet bij hem weg omdat anders de slagerij over de kop zou gaan. Verkering was wel het laatste wat ik wilde. Ik zei het ook vaak tegen Esther maar die lachte me dan uit. 

‘Mijn ouders zijn gewoon gelukkig met elkaar.’ Daar kon ik me weinig bij voorstellen. Haar vader was ambtenaar.

Na de middelbare school ging Esther naar de filmacademie. Ze vond een kamer in Amsterdam en onze vriendschap verwaterde. Ik had ook niet zo’n behoefte aan haar verhalen over de feesten waar ze geweest was en de projecten waar ze aan werkte. Ik heb nog een jaartje bedrijfseconomie gestudeerd maar werkte liever met mijn moeder in de slagerij. Ik besloot mijn vakdiploma te halen en inmiddels werken mijn ouders voor mij in plaats van andersom. Nou ja, op papier dan. Ik ga mijn moeder niet vertellen wat ze moet doen. Dat weet ze prima zelf. Ik hoorde nooit meer iets van Esther. Ik ging ervan uit dat ze wel aan de drank en de drugs was. Dat zijn volgens mijn moeder alle mensen in de filmwereld. Ze kunnen nog niet nuchter blijven om een film te maken. Dat ziet mijn moeder aan hun ogen. Hoe ze dat ziet weet ik ook niet. Ze ziet dat soort dingen. Net zoals ze ziet dat die jongen van nummer 85 alleen maar aan seks denkt. 

‘Zie je dan niet hoe hij naar je kijkt. Als ogen konden uitkleden, dan stond jij hier in je ondergoed.’ Ik zie nooit iets bijzonders aan zijn blik. Het enige wat mij opvalt is dat hij hele mooie blauwe ogen heeft.

Bij het item van NU.nl stond een foto van een lachende Esther. Mark Bestens heeft zijn arm om haar middel en lacht ook. Het geluk spat eraf. Jaloers kijk ik naar haar kleding. Die glanzende zwarte jurk met diep decolleté ziet er duur uit en hij zit Esther als gegoten. Ze is dun, veel dunner dan ik. Wat wil je. Ik zit elke dag tussen het eten. Dan moet je van goeden huize komen om slank te blijven. Bovendien zegt mijn moeder dat het slechte reclame voor de slagerij zou zijn als ik graatmager was.

‘Een goede slager heeft zelf ook veel vlees op de botten.’ En ik wil graag een goede slager zijn. Toch kan ik mijn blik niet afhouden van Esther met haar maatje 38 en haar mooie kleren. En van de man om haar middel. Ik was toch de leukste van ons twee? Waarom gaat zij dan met de mooiste man ter wereld naar een feest en sta ik morgen weer karbonades in te pakken en te vragen of het een onsje meer mag zijn? Ik ijsbeer door de kamer en hoor dat mijn ademhaling zwaar wordt. Dan loop ik naar de keuken en ruk de koelkast open. Daar ligt nog een kookworst. Ik trek het vel eraf en begin hem in mijn mond te proppen. Zin om hem in ieder geval nog in plakjes te snijden heb ik niet. Vaag voel ik dat ik misselijk word maar stoppen met eten is niet wat ik wil. Als ik stop met eten is er niet meer om het verdriet buiten te houden. Ik had gelukkig moeten zijn, niet zij. Zij was degene met de Zeemankleding, niet ik. 

Ik voel de tranen branden en laat me vallen op de bank. Met mijn hoofd in een kussen voel ik mezelf rustiger worden. Waarom zou Mark Bestens beter zijn dan andere mannen? Hij ziet er misschien wat knapper uit, maar dat wil nog niet zeggen dat hij geen rake klappen uit kan delen. En bovendien zal Esther echt niet zijn enige liefje zijn. Zij liep op de rode loper. Met haar kan hij pronken. Maar daarnaast heeft hij vast iemand zoals ik. Iemand die hij vast kan houden zonder dat ze breekt en die een behoorlijk stuk vlees op tafel zet. Ik raap de tablet van de grond en klik de foto van Esther nog een keer aan. Dan zie ik hoe Mark Bestens kijkt. Zo hartelijk lacht hij niet. Hij kijkt eerder gemeen. Ook deze man is niet te vertrouwen.

‘Je verdiende loon, slet’, zeg ik zacht tegen Esther terwijl ik NU.nl met een glimlach sluit.

WAARDERING

HITS

313

Artikel aangepast: 06-11-2020

Commentaar en/of waardering voor dit artikel:

Het is niet toegestaan eigen werk zelf een waardering te geven!
07.11.20
Feedback:
Leuk verhaal
Show more
06.11.20
Feedback:
Een verhaal waarin zo weinig gebeurt dat ik het normaliter misschien niet uit zou lezen, maar zo mooi verwoord in treffende observaties en kleine details dat ik dit toch wel heel mooi vind. Knap!
Jammer van wat taalfoutjes hier en daar, mede doordat het aanvankelijk in derde persoon geschreven lijkt, en niet volledig overgezet naar eerste persoon.
Show more