1 post
  • images/deelname/kort_verhaal.jpg
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan!
    Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
    969 gepubliceerde inzendingen
  • Ook jouw artikel is welkom! Inzenden van een verhaal/gedicht is mogelijk door eerst in te loggen. Registreren is gratis! Alleen door eerst in te loggen en op de knop hieronder te klikken kom je op een pagina waar je de schrijfactiviteit kunt selecteren waar je aan mee wilt doen. Op die pagina kun je ook de titel en tekst voor je artikel toevoegen. Lees vooraf de voorwaarden. Let op: Na inzending is wijziging van je tekst niet meer mogelijk (m.u.v. Plusleden)
    Je artikel is, na inzending, vrijwel direct te zien in de betreffende schrijfactiviteit en bij je profiel. We publiceren een artikel minimaal een jaar (plusleden langer!), daarna verwijderen we het artikel en de commentaren, etc. automatisch.
  • De publicatievoorwaarden

    • Inzendingen dienen te voldoen aan de voorwaarden zoals aangegeven bij de betreffende schrijfactiviteit, Nederlandstalig en van voldoende kwaliteit (grammaticaal en inhoudelijk) te zijn. We accepteren geen afbeeldingen van een tekst, maar alleen de daadwerkelijke tekst!
    • Agressieve, onwettelijke, lasterlijke, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen, naar interpretatie van de redactie, zijn niet toegestaan. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen, zonder opgave van redenen, niet te publiceren, resp. te verwijderen.
    • De auteursrechten van een inzending blijven te allen tijde bij de inzender. Schrijverspunt brengt geen wijzigingen aan in de tekst.
    • Inzenders mogen geen door rechten beschermde teksten of afbeeldingen plaatsen.
    • Het plaatsen van persoonlijke informatie zonder toestemming van de redactie (zoals e-mailadressen, website en/of telefoonnummers) is niet toegestaan evenals teksten, advertenties en links van promotionele dan wel commerciële aard.
    • De redactie is niet aansprakelijk voor de gevolgen, juridisch of in andere zin, van de activiteiten van leden op Schrijverspunt, noch in Nederland, noch daarbuiten. De inzender blijft als enige verantwoordelijk en aansprakelijk voor de inhoud van zijn/haar bericht(en).
    • Bij inzending hanteert Schrijverspunt de actuele privacyregels. Onze privacyverklaring is onderaan op elke pagina te vinden.
    • We publiceren een inzending in principe een jaar lang op onze website. Voor plusleden is die periode langer.
    • Door het insturen van je schrijfactiviteit stem je in met deze voorwaarden.

     

Bericht uit het pre-coronatijdperk

Publicatie op : 20-04-2020

Als een auteur geen behoefte heeft aan feedback verschijnt er geen mogelijkheid voor reacties.

Bericht uit het pre-coronatijdperk

1058 Hits.

Hij moet voor zaken naar Utrecht. Zijn lease bak, een super de luxe blauwe BMW uit de 5-serie, heeft hij voor onderhoud bij de garage afgeleverd en zo is hij vandaag aangewezen op de trein. Nog een geluk dat hij pas na de spits hoeft te reizen. Lekker in de trein van 10.45 uur NRC-next met het nieuws van de dag lezen en een beetje met de iPad van de baas stoeien. Wie doet hem wat.

Op het perron kan hij over de koppen van de mensen lopen en krijgt hij het vermoeden dat het wel eens heel erg druk kan zijn in de trein. Mensen van alle leeftijden krioelen als regenwormen in een potje door elkaar en proberen al duwend en laverend de snelste route naar de trein te vinden. Een lange man met kortgeknipt donkerblond haar, keurig gekleed in een lange loden jas, met zijn aktetas stevig geklemd onder zijn rechter oksel, wordt het allemaal wat teveel:

‘Kun je niet een beetje doorlopen?’ vraagt hij aan zijn voorganger die rustig meeloopt in de stroom. ‘Ik moet de trein halen, snap je dat niet?’ 

De aangesprokene haalt zijn schouders op, je ziet hem denken: ‘opgefokte gast wat dacht je van ons, wij moeten toch zeker ook de trein halen.’ Met de camera’s in het zicht blijft het bij denken alleen.

In de trein slaat de hitte hem tegemoet. De trein is overvol, de passagiers staan in het gangpad. Slechts een paar zitplaatsen zijn onbezet en worden waarschijnlijk nog vrijgelaten voor een paar ouden van dagen, waartoe hij zichzelf met zijn 58 jaren nog niet wil rekenen. Die ouderen zijn in de drukte nog op het perron achtergebleven.

Een krassend geluid uit de speaker vraagt om aandacht. De conducteur biedt zijn verontschuldigen aan. Vandaag tot Zwolle een korte trein, in Zwolle komt er een treinstel bij. Excuses voor het ongemak. De mensen morren en hebben voor een uur stof tot nadenken en een onderwerp van gesprek. Honderd kilometer staan tegen betaling, platgedrukt in het gangpad tussen onbekende Nederlanders die je meestal toch een beetje op afstand wilt houden, maar die je nu te dicht op de huid zitten om ze echt te leren kennen. De krant en de iPad, ze blijven in de tas.

Waar staat die afkorting NS voor? In Utrecht zegt men Nederlandse Spoorwegen. Zij hebben makkelijk praten want reizen komt in het woordenboek van de Utrechter amper voor. De echte reiziger weet wel beter. Dit treinstel van Duitse makelij verraadt de betekenis, NS staat voor Nicht Sitzen. Die trein, het spoort niet.

Ook jouw mening is hier welkom!

Reacties:

Meer van deze auteur:

Titel:Hits:Waardering:Link:
Column
Aan de basis
763
Lezen?
Column
IC-plekken
669
Lezen?
Televisie
665
Lezen?