• Kort verhaal
  • Blog
  • Column
  • Cursiefje
  • Essay
  • Haiku
  • Poëzie
  • Senryu
  • Limerick
  • Vrij vers
  • 55 woorden
  • Kort verhaal
  • Flitsverhaal
  • Volksverhalen
  • SF & Fantasy
  • Proefstuk
  • Ik, schrijver
  • 3 kleuren
  • Schrijfopdracht
  • Mijn schrijftip
  • Kort verhaal

    976 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Blog

    257 gepubliceerde artikelen.
    Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
    Maximaal 1000 woorden. 
  • Column

    436 gepubliceerde artikelen.
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
  • Cursiefje

    518 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Essay

    1 gepubliceerde artikelen.
    Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een we­ten­schap­pe­lijk, cul­tu­reel of fi­lo­so­fisch on­der­werp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen.
    Maximaal 1000 woorden.
  • Haiku

    274 gepubliceerde artikelen.
    Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst waarin de natuur, of iets in de natuur, centraal staat, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht..
  • Poëzie

    1147 gepubliceerde artikelen.
    Poëzie is de kunst van het dichten. Ook is poëzie een verzamelnaam voor gedichten en verzen. Poëzie is een taaluiting waarbij een grote nadruk ligt op vorm, klank en beeldspraak. Het geheel is meer dan de som der delen.
    Toen hem gevraagd werd een definitie van poëzie te geven, zei de dichter Robert Frost: "Poetry is the kind of thing poets write." - Poëzie is wat dichters schrijven .
  • Senryu

    407 gepubliceerde artikelen.
    Senryu is een vorm van Japanse dichtkunst over de onvolkomenheid van de mensen, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht.
  • Limerick

    33 gepubliceerde artikelen.
    Een limerick is een gedicht van vijf regels met het rijmschema a a b b a. In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam die meestal gekozen wordt vanwege het rijm. Voorts heeft een limerick vaak humoristische of dubbelzinnige inhoud. De laatste regel is de clou.
  • Vrij vers

    18 gepubliceerde artikelen.

    Een vrij vers is een gedicht zonder regelmatige strofebouw. De eerste strofe telt bijvoorbeeld zes, de tweede twee, de derde vijf verzen. Het gaat om poëtische teksten die vooral een sfeer oproepen. De strofe in een vrij vers heeft veelal een eenheid van idee. Vrije verzen hebben vaak eveneens geen vast maatsysteem. Het ontbreken van (eind)rijm komt eveneens vrij vaak voor in het vrije vers. Daarentegen komt binnen- en middenrijm veel voor in vrije verzen en soms zelfs voorrijm.

  • 55 woorden

    1032 gepubliceerde artikelen.
    Waarom een verhaal in exact 55 woorden (incl. titel)? Omdat de vorm ons dwingt te schrappen tot de essentie van wat we willen zeggen. “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, of anders gezegd, in weer een andere taal: “Less Is More.” Alleen fictie komt in aanmerking. Dus een echt, afgerond prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind en met één of meerdere personages , moet in exact 55 woorden, inclusief de titel, worden verteld.
  • Kort verhaal

    976 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Flitsverhaal

    119 gepubliceerde artikelen.
    Een flitsverhaal is, bij Schrijverspunt, een krachtig en compleet verhaal in het kleinst mogelijk (maximaal 150) aantal woorden. Het moet een begin, midden en einde hebben en bij voorkeur een draai of verrassing aan het einde. De voorkeur gaat uit naar een verhaal in een of slechts meerdere zinnen. Geen zgn quotes, wijsheden, gezegden, etc. Het meest beknopte en sprekend voorbeeld van een flitsverhaal is het verhaal dat Ernest Hemingway schreef.
    " Te koop: babyschoenen. Nooit gedragen."
  • Volksverhalen

    39 gepubliceerde artikelen.
    Sprookjes behoren tot een oude orale traditie en bevatten vaak een zedenles of diepere wijsheid. Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse 'sproke', dat verhaal of vertelling betekent. Als ongeschreven vertelling richtte een sproke zich tot ongeletterde volwassenen. De bekende sprookjes kennen we natuurlijk allemaal maar we lezen/horen ook graag verhalen die zelf verzonnen zijn. In deze schrijfactiviteit bieden we de mogelijkheid om zelf verzonnen sprookjes of een fabel toe te voegen. Gewoon om lekker voor te lezen voor kinderen of wie ze ook maar horen wil.
    Maximaal 1000 woorden.
  • SF & Fantasy

    12 gepubliceerde artikelen.
    Science fiction en Fantasy vallen beide onder een speculatief fictiegenre waarin veel elementen, personages en instellingen worden gecreëerd uit verbeeldingskracht en speculatie in plaats van uit de realiteit en het dagelijks leven. Er is echter een duidelijk verschil tussen science fiction en fantasy. Science fiction is gebaseerd op wetenschap en technologie en geeft daarom scenario's weer die op een dag waar zouden kunnen zijn. Fantasie daarentegen heeft betrekking op veel bovennatuurlijke elementen en vindt plaats in een wereld die niet bestaat en nooit kan bestaan.
    Bij een SF of Fantasyverhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Proefstuk

    19 gepubliceerde artikelen.
    Je schrijft veel en graag en bent meestal tevreden over je schrijfresultaten. Je deed al mee aan schrijfactiviteiten en schrijfwedstrijden maar je kunt nu ook een verhaal of gedicht laten zien waar je echt trots op bent of... waar je juist nog over twijfelt maar wat je wel graag aan anderen wilt laten zien. Dat is mogelijk in deze rubriek. Leden van Schrijverspunt kunnen in deze rubriek een schrijfresultaat tonen als een proefstuk van eigen kunnen. Er zijn geen voorwaarden voor genre, aantal woorden, etc. Het is jouw proefstuk wat jij graag aan anderen wilt laten lezen. Je mag max. 1 proefstuk insturen!
    Van lezers verwachten we respect voor de publicatie. Beloon de schrijver voor zijn/haar durf en inzet met serieuze feedback.
  • Ik, schrijver

    9 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Schrijf een fantasierijk verhaal met als onderwerp 'Ik, schrijver'. Waarheidsgetrouw of compleet fictief, het is aan jou als het maar de moeite waard is om te lezen. Probeer de lezer te boeien en mee te trekken in jouw wereld als schrijver.
  • 3 kleuren

    4 gepubliceerde artikelen.
    Een verhaal geschreven in maximaal 300 woorden waarbij 3 kleuren een rol spelen. De schrijver bepaalt zelf de kleuren. Het is echter niet de bedoeling om een kleur sec alleen als kleur te gebruiken maar ook als bv begrip, symbool of gemoedstoestand (Een blauwtje lopenZich groen en geel ergeren, wit wegtrekken, etc) .
  • Schrijfopdracht

    87 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Inzenden voor deze schrijfactiviteit is niet meer mogelijk. Op termijn beëindigen we deze mogelijkheid.
  • Mijn schrijftip

    Elke auteur heeft zo haar/zijn persoonlijke ervaringen met schrijven en weet vaak wat haar/hem beter, makkelijker, lezenswaardiger, spannender, etc. doet schrijven. Die ervaringen willen we hier graag delen met andere schrijvers. Zo beknopt mogelijk worden hier persoonlijke schrijftips voor schrijvers beschreven. Voor de een een ervaring, voor de ander wellicht een eye-opener.
    Maximaal 20 woorden.

Ook jouw artikel is welkom! Ga s.v.p. naar het overzicht van deze schrijfactiviteit om ook jouw verhaal/gedicht toe te voegen.

Anekdote

Abdi was een jongen die, naar eigen zeggen, constant door Allah getest werd. Had hij een portefeuille gepikt van iemand op de bus? Dan was dat een test van Allah en had hij gefaald. Had hij een deur van een bungalow in een vakantiepark ingebeukt omdat hij daarin een laptop had zien liggen? Dan was dat een test van Allah en had hij gefaald. Had hij zich uitgedaagd gevoeld en iemand met zijn hele familie doodsbedreigingen gedaan? Dan was dat een test van Allah en had hij gefaald.

Constant werd die jongen getest door Allah, en constant faalde hij.

Nu goed, op een avond ben ik alleen met Abdi in Center Parcs ‘Erperheide’, een vakantiecomplex dicht bij ons in de buurt. We stappen naar huis, de standaardroute is dat we de parking opgaan, nog voor ‘de controlepost’ waar de Security staat. Van daar zouden we dan via het bos en het aanleunend veld de juiste straat oplopen en zo naar huis stappen.

Zo simpel was het voor ons om daar binnen en buiten te geraken, tenminste als we met de bus gekomen waren. Wanneer we met de fiets of de brommer gingen, reden we gewoon een stukje rond het park om door een stuk opengeknipt hek naar binnen te glippen. Maar goed, we waren dus niet met de fiets of de brommer, we waren met de bus.

We stappen door het park en Abdi zegt: ‘Kom Ellis, we pikken fietsen.’
Ik zeg: ‘Nee, Abdi! We gaan te voet. Just gelijk we gezegd hebben. Waarom zoude gij nu in godsnaam ne fiets willen pikken? We stappen toch nog naar huis!’ 

‘Om die te verkopen,’ zegt ‘m zo. 

Ik zeg: ‘Joeng, hoe vaak hebde gij nu al ne fiets verkocht?’

Maar ja, 't was al te laat, ahja. Hij begint aan de fietsen die bij de receptie staan te morrelen. Ik loop  verder en zeg: ‘Kom jong, laat da gewoon. Sebiet hebben we weer problemen, voor niks.’ 

‘Tak!’ hoor ik al. Hij probeerde een fiets open te maken door zo hard mogelijk het achterwiel op de grond te smijten. ‘Tak!’. 

Ik zeg: ‘Abdi, gebruikt uw fucking verstand es! Ge zit aan DE RECEPTIE!’
‘Tak!’ Ik hoor en zie het hem weer doen. En dan ineens ‘Doef!’ De deur achter hem vliegt open. Een of andere dikke personeelsdude schiet uit de deuropening, ziet Abdi tussen die fietsen staan, en roept ‘Wa is mij da hier allemaal?’ 

Adrenaline, ahja! Ik roep: ‘Abdi, kom jong!’

En hier is wat Abdi onderscheidde van de meeste andere jongens in die tijd. De meeste andere jongens zouden die fiets meteen laten vallen en beginnen te lopen alsof hun leven ervan afhangt. Niet Abdi, ahnee. Abdi zette zijn ‘nu of nooit’-gezicht op in zo'n situatie en probeerde alles er nog uit te halen wat er uit te halen viel. 

‘Tak!’ hoor en zie ik em weer doen en ‘Tsjoek!’ Hij heeft ‘m open. 

Ik loop, kijk achter mij en zie dat Abdi in voldoende beweging geraakt, juist voordat die dikzak ‘m kon tegenhouden! Ik loop zo hard ik kan en hij komt naast mij rijden. ‘Kom, Ellis! Springen!’ 

Ik spring zo goed en zo kwaad ik kan op die fiets en effectief, we zijn op snelheid en rijden weg van die dikzak. Ik lach mij kapot dat dit nu zo moest lukken.

Maar we waren er nog niet. Nu moesten we natuurlijk wel degelijk voorbij de controlepost want we zouden nooit met de fiets al rijdend door het bos geraken (of aan de hand, nu ze wisten dat wij daar waren). En natuurlijk, die van de receptie hadden meteen gebeld naar de Security daar.

We komen in de buurt van de controlepost en, jazeker, een of andere onnozelaar staat daar klaar met zijn onnozel pillampje om ons tegen te houden. Nu, aan de post was er een balustrade en die man stond daar rechts van, klaar als een overjaarde keeper om een levensbelangrijke penalty te pakken. Links van de balustrade, daarentegen, was wel ruimte genoeg om doorheen te fietsen.

Ik zeg ‘Gaan, Abdi! Gaan!’ Abdi perst alles uit dat smalle, Noord-Afrikaanse lijf van hem en we hebben een goede snelheid. Ik zeg ‘Links, Abdi! Links!’ 

‘Ik weet wat ik doe!’ hijgt em zo. 

Hij blijft gewoon rechtdoor gaan!
Ik roep: ‘Abdi, ga naar links! Naar links!’ en we naderen al een afstand dat hij die draai bijna niet meer fatsoenlijk gaat kunnen nemen, ahja! Die onnozelaar staat daar nog steeds, als een keeper. Ik roep ‘Links, Abdi! Links!’ 

Springt ‘m daar van die fiets af en LOOPT ‘m naar links ahja! Ik behoud mijn evenwicht nog zo goed en kwaad ik kan en vlieg gewoon recht op die balustrade af! Ik realiseer mij meteen dat ‘m mij wou opofferen zodat ‘m zelf kon gaan lopen! Fuck! Ik was inmiddels tien meter van die balustrade! 

Nu, ik ben ook niet van plan om daar met mijn bakkes tegen die balustrade te vliegen en zie vliegensvlug een scenario voor mijn ogen. Ik zet mijn voeten op de grond en half struikelend torpedeer ik met mijn linkerhand die fiets in volle vaart richting de keeper! 

Nu, het leven is geen film en ik bereik daar bitter weinig mee. Die fiets knalt tegen de straatkant omver, en ja goed, hij had een stapje opzij moeten doen, maar daar was ik vet mee. Nu stond ik daar, half uit evenwicht en kwam ‘m op mij afgekeept. Echt kwaad ook, omdat ik dien fiets op hem gemikt had. ‘Crapuul!’ hoor ik ‘m al roepen. 

Ik heb één kans: Gewoon zo hard ik kan onder de balustrade lopen en hopen dat ‘m mij niet kan bereiken voor ik dat gedaan heb. Ik zet de meest explosieve spurt aan die ik in mijn kuiten heb zitten, duik onder de balustrade, voel ‘m met zijn hand naar mijn T-shirt graaien, doe een 360, en spurt de benen vanonder mijn lijf. 

Een stuk verder zie ik Abdi rennen. Ik maak hem mijn focuspunt en geef gewoon alles wat ik heb.

Het lukte, die onnozelaar was niks voor mijn jonge benen en ik liep het bos in (aan het eind van de ingangslaan van het park) waar ik Abdi had zien verdwijnen. Tegen dat ik daar was, had de man het al opgegeven. 

Nu, ik ben geen spoorzoeker of zo, maar het was niet moeilijk Abdi op te sporen in dat bos! Ik moest gewoon het geschater volgen en kwam al snel op ‘m uit. 

Ik zeg: ‘Abdi? What the fuck was da, jong?’ 

Zijn plezier kon niet op, moeten jullie weten. ‘Ik wist wat ik deed!’ zegt em zo, ‘Ma gij nie!’ 

Ik zeg: ‘Fuck you, jong. Ik ga naar huis. Fuck you.’ 

‘Ik was de dader,’ zegt 'm. ‘Gij waart alleen maar medeplichtig.’ 

‘Zekers da, fuck you, kerel!’ 

‘Wacht.’ 

‘Wat, wacht? Ik ga naar huis jong!’ 

‘Ik ga ne fiets halen.’ 

‘Joeng, zijde gij nu op uwe kop gevallen? ‘t Heeft niks gescheeld of we hadden ticketje Mol en nu wilde gij terug naar binnen gaan of wa?’ 

‘Ik moet een fiets hebben,’ zegt ‘m zo. 

‘Whatever dude. Ik ben weg.’ Ik begin parallel aan de baan door de bos te stappen, ga uiteindelijk de baan op, naar huis. 

Nu, het was toch een paar kilometer ver. Ben ik anderhalve kilometer verder of zo, hoor ik ‘m daar de lyrics van ‘You Can't C Me’ van 2pac zingen, achter mij. Ik kijk om en zie ‘m daar afkomen op een fiets, al lachend. ‘Kom jong.’, zegt hij, ‘Spring achterop.’ 

Ik kan niet anders dan lachen, spring achterop en zeg: ‘Hoe the fuck hebde gij da gedaan, Abdi?’ 

‘I'm a gangster, bitch!’ roept ‘m zo. 

‘Ok,’ zeg ik, ‘Let's roll, nigga!’