• Kort verhaal
  • Blog
  • Column
  • Cursiefje
  • Essay
  • Haiku
  • Poëzie
  • Senryu
  • Limerick
  • Vrij vers
  • 55 woorden
  • Kort verhaal
  • Flitsverhaal
  • Volksverhalen
  • SF & Fantasy
  • Proefstuk
  • Ik, schrijver
  • 3 kleuren
  • Schrijfopdracht
  • Mijn schrijftip
  • Kort verhaal

    971 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Blog

    253 gepubliceerde artikelen.
    Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
    Maximaal 1000 woorden. 
  • Column

    432 gepubliceerde artikelen.
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
  • Cursiefje

    523 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Essay

    1 gepubliceerde artikelen.
    Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een we­ten­schap­pe­lijk, cul­tu­reel of fi­lo­so­fisch on­der­werp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen.
    Maximaal 1000 woorden.
  • Haiku

    278 gepubliceerde artikelen.
    Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst waarin de natuur, of iets in de natuur, centraal staat, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht..
  • Poëzie

    1145 gepubliceerde artikelen.
    Poëzie is de kunst van het dichten. Ook is poëzie een verzamelnaam voor gedichten en verzen. Poëzie is een taaluiting waarbij een grote nadruk ligt op vorm, klank en beeldspraak. Het geheel is meer dan de som der delen.
    Toen hem gevraagd werd een definitie van poëzie te geven, zei de dichter Robert Frost: "Poetry is the kind of thing poets write." - Poëzie is wat dichters schrijven .
  • Senryu

    413 gepubliceerde artikelen.
    Senryu is een vorm van Japanse dichtkunst over de onvolkomenheid van de mensen, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht.
  • Limerick

    35 gepubliceerde artikelen.
    Een limerick is een gedicht van vijf regels met het rijmschema a a b b a. In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam die meestal gekozen wordt vanwege het rijm. Voorts heeft een limerick vaak humoristische of dubbelzinnige inhoud. De laatste regel is de clou.
  • Vrij vers

    26 gepubliceerde artikelen.

    Een vrij vers is een gedicht zonder regelmatige strofebouw. De eerste strofe telt bijvoorbeeld zes, de tweede twee, de derde vijf verzen. Het gaat om poëtische teksten die vooral een sfeer oproepen. De strofe in een vrij vers heeft veelal een eenheid van idee. Vrije verzen hebben vaak eveneens geen vast maatsysteem. Het ontbreken van (eind)rijm komt eveneens vrij vaak voor in het vrije vers. Daarentegen komt binnen- en middenrijm veel voor in vrije verzen en soms zelfs voorrijm.

  • 55 woorden

    1046 gepubliceerde artikelen.
    Waarom een verhaal in exact 55 woorden (incl. titel)? Omdat de vorm ons dwingt te schrappen tot de essentie van wat we willen zeggen. “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, of anders gezegd, in weer een andere taal: “Less Is More.” Alleen fictie komt in aanmerking. Dus een echt, afgerond prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind en met één of meerdere personages , moet in exact 55 woorden, inclusief de titel, worden verteld.
  • Kort verhaal

    971 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Flitsverhaal

    123 gepubliceerde artikelen.
    Een flitsverhaal is, bij Schrijverspunt, een krachtig en compleet verhaal in het kleinst mogelijk (maximaal 150) aantal woorden. Het moet een begin, midden en einde hebben en bij voorkeur een draai of verrassing aan het einde. De voorkeur gaat uit naar een verhaal in een of slechts meerdere zinnen. Geen zgn quotes, wijsheden, gezegden, etc. Het meest beknopte en sprekend voorbeeld van een flitsverhaal is het verhaal dat Ernest Hemingway schreef.
    " Te koop: babyschoenen. Nooit gedragen."
  • Volksverhalen

    37 gepubliceerde artikelen.
    Sprookjes behoren tot een oude orale traditie en bevatten vaak een zedenles of diepere wijsheid. Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse 'sproke', dat verhaal of vertelling betekent. Als ongeschreven vertelling richtte een sproke zich tot ongeletterde volwassenen. De bekende sprookjes kennen we natuurlijk allemaal maar we lezen/horen ook graag verhalen die zelf verzonnen zijn. In deze schrijfactiviteit bieden we de mogelijkheid om zelf verzonnen sprookjes of een fabel toe te voegen. Gewoon om lekker voor te lezen voor kinderen of wie ze ook maar horen wil.
    Maximaal 1000 woorden.
  • SF & Fantasy

    13 gepubliceerde artikelen.
    Science fiction en Fantasy vallen beide onder een speculatief fictiegenre waarin veel elementen, personages en instellingen worden gecreëerd uit verbeeldingskracht en speculatie in plaats van uit de realiteit en het dagelijks leven. Er is echter een duidelijk verschil tussen science fiction en fantasy. Science fiction is gebaseerd op wetenschap en technologie en geeft daarom scenario's weer die op een dag waar zouden kunnen zijn. Fantasie daarentegen heeft betrekking op veel bovennatuurlijke elementen en vindt plaats in een wereld die niet bestaat en nooit kan bestaan.
    Bij een SF of Fantasyverhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Proefstuk

    19 gepubliceerde artikelen.
    Je schrijft veel en graag en bent meestal tevreden over je schrijfresultaten. Je deed al mee aan schrijfactiviteiten en schrijfwedstrijden maar je kunt nu ook een verhaal of gedicht laten zien waar je echt trots op bent of... waar je juist nog over twijfelt maar wat je wel graag aan anderen wilt laten zien. Dat is mogelijk in deze rubriek. Leden van Schrijverspunt kunnen in deze rubriek een schrijfresultaat tonen als een proefstuk van eigen kunnen. Er zijn geen voorwaarden voor genre, aantal woorden, etc. Het is jouw proefstuk wat jij graag aan anderen wilt laten lezen. Je mag max. 1 proefstuk insturen!
    Van lezers verwachten we respect voor de publicatie. Beloon de schrijver voor zijn/haar durf en inzet met serieuze feedback.
  • Ik, schrijver

    9 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Schrijf een fantasierijk verhaal met als onderwerp 'Ik, schrijver'. Waarheidsgetrouw of compleet fictief, het is aan jou als het maar de moeite waard is om te lezen. Probeer de lezer te boeien en mee te trekken in jouw wereld als schrijver.
  • 3 kleuren

    5 gepubliceerde artikelen.
    Een verhaal geschreven in maximaal 300 woorden waarbij 3 kleuren een rol spelen. De schrijver bepaalt zelf de kleuren. Het is echter niet de bedoeling om een kleur sec alleen als kleur te gebruiken maar ook als bv begrip, symbool of gemoedstoestand (Een blauwtje lopenZich groen en geel ergeren, wit wegtrekken, etc) .
  • Schrijfopdracht

    86 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Inzenden voor deze schrijfactiviteit is niet meer mogelijk. Op termijn beëindigen we deze mogelijkheid.
  • Mijn schrijftip

    Elke auteur heeft zo haar/zijn persoonlijke ervaringen met schrijven en weet vaak wat haar/hem beter, makkelijker, lezenswaardiger, spannender, etc. doet schrijven. Die ervaringen willen we hier graag delen met andere schrijvers. Zo beknopt mogelijk worden hier persoonlijke schrijftips voor schrijvers beschreven. Voor de een een ervaring, voor de ander wellicht een eye-opener.
    Maximaal 20 woorden.

Ook jouw artikel is welkom! Ga s.v.p. naar het overzicht van deze schrijfactiviteit om ook jouw verhaal/gedicht toe te voegen.

00:00
Jan Jacobs, 29 jaar oud, loopt verward naar de bushalte terwijl hij nog snel op zijn horloge kijkt, naar de tijd: '00:01'. Opnieuw, voor de honderdste keer op rij, te laat voor de bus van vijf voor twaalf. Alsof hij hem ooit wel gehaald heeft.
 
Hij moet eten. Bij de bushalte op het Nieuwe Plein haalt hij via zijn mobiele telefoon de tijd op van de volgende bus: 00:15. Hij loopt door, langs het glazen hokje bij de halte, door naar een klein wit gebouw, waar hij de hoek omgaat, en de deur zoekt. Hij loopt naar binnen, zonder dat er een belletje rinkelt bij de ingang; die is al tientallen jaren kapot. De geur van vies vocht gemengd met de geur van verbrand voedsel zweeft in de neusgaten van Jacobs, die, zonder om te kijken naar de flikkerend ledlamp, één patatje - of friet (discussiëren over de naamgeving is een overdreven, ouderwetse luxe geworden) - met bestelt. Een patatje met.

Terug naar de bushalte lopend, acht over twaalf. dompelt Jacobs een rauwe, ongezouten aardappel in een verdunde witte substantie, om nog wát smaak aan een smakeloos stuk zetmeel te geven. De lichte smaak van ei dat niet meer goed is en suiker omringd zijn tong. Het gaat om de suiker, al is het nog zo weinig, maar zonder ei mag het geen mayonaise worden genoemd. Mayonaise is alleen een vergeten herinnering voor Jacobs. Van vroeger.

Een geel stuk voedsel wordt drijvend in vet vocht uit een wit bakje gevist door vieze, geroeste handen.
 
Bij de bushalte, van glas, zwart gekleurd. Aan de wand hangt een poster. De zoveelste, goed te zien in het felle, verblindende licht van de lantaarn bij het hokje. Een poster. Erop staat een teken, bestaand uit verticale en horizontale streepjes. Het had een digitaal cijfer kunnen zijn, of een letter. De tekst is wit gekleurd. De achtergrond zwart. Geen kleur. Zoals de lucht.
 
00:14

Een pandemonium, een hels lawaai, gedonder, overdonderend en verschrikkelijk. Een ongelooflijk lelijk groot ding op zes wielen komt de straat ingereden, als een fietser die een fietsstraat inrijdt, nietsvermoedend, alsof zo een lelijk zwart ding hier al duizend jaar rijdt. Het is dat Jacobs niet goed keek, dat hij niet verbaasd was, overspoeld door stinkend stoom, kijkend naar de zijkant van de bus, naar de zwarte posters, met dezelfde witte tekens, gegraveerd in het restmetaal van de bus. Stoom. Seconden. Een eeuwigheid. Het duurt lang voordat de bus naar beneden zakt en zijn deuren opent, waaruit mannen zullen uitstappen. Mannen die allemaal anders zijn. Maar hetzelfde lot.
 
Jacobs stapt in.
 
In de bus: geen vrouwen, enkel mannen. Linksachter: de zwarten; rechtsachter: de gelen, de Aziaten; linksmid: de andere gelen, de Oosterlingen, de Marokkanen; rechtsmid: de anderen. En vooraan: niemand. Jacobs gaat er zitten, vlak naast en achter de chauffeur, die hij niet heeft gezien. Hij zit, denkend aan z'n zoveelste werkdag in de lelijke fabriek die als beschimmeld is.
 
De deuren sluiten. De lichten knipperen, eventjes. Het geluid van de bus golft langs alle onverlichte straten alsof een aardbeving de aarde laat beven. Verschrikkelijk. Overdonderend.
 
00:17
 
Jacobs, en alle andere passagiers, gezeten in de bus, te mager, in te grote kleren uit een tijd toen de gemiddelde burgen nog 85 kilogram woog. Ze lijken wel skeletten, geraamten, nietsvermoedend en voortbewegend als robots. Allemaal staren ze wezenloos, zonder gevoel uit de ramen, naar kapotte, verbrande molens buiten, terwijl sommigen hun mobiele telefoon erbij pakken om te kijken hoe laat het is, waar ze zijn, en of ze bijna thuis zijn. Jacobs ook. Nog twintig minuten in de grote ijzeren slome slak voordat hij thuis zal zijn, in z'n simpele, kleine appartement in de flat. Hij kijkt op en kijkt eens naar de chauffeur, die in de schaduw zit en nog door geen enkele andere passagier is gezien.

Hij kijkt.
 
Hij ziet.
 
Hij schrikt zich een hoedje.
 
De chauffeur is een vrouw.
 
Lange haren langs een lichaam met vorm. Dat ziet Jacobs nooit. Vrouwen. Zij is de laatste. De anderen zijn verdwenen, niet bestaand. Hij kijkt naar haar, maar het licht valt uit. Het knippert. Uit. Vanuit de lucht, door de bus, golft een gebrom de bus in. De bus staat grommend stil. Het gezoem uit de lucht galmt vliegend weg. De bus gaat weer rijden. De wielen gaan rond en rond. Een aardbeving. Ze overdondert de huizen die trillend en instortend op de grond proberen te staan.
 
Het licht knippert opnieuw en gaat aan.
 
Jacobs ziet het gezicht in de spiegel. De chauffeuse bloost, haar borst op en neer gaand van de wilde, rustige ademhaling als die van een kloppend hart. Jacobs blijft kijken. De chauffeuse kijkt weg, naar de weg, maar nog steeds blozend en bang. Ze is gezien. Ze is de laatste. Ze gaat dood.
 
Jacobs blijft kijken. Het stuur wordt stevig vastgehouden. De ogen staan wijd open. Maar de bocht wordt niet genomen. Ze is te zenuwachtig en te nerveus. Ze mist de bocht, het stuur; ze stuurt te laat. Het metalen blok op zes wielen botst de muur van een flat, soepel als een mes door brood. Ze gaat dood, haar lichaam rood en blozend als een rijpe tomaat. Haar hoofd ligt stil op het dashboard.
 
Iedereen is dood.
 
00:20