Promotie van je boek

Zelf een artikel toevoegen voor deze rubriek?

Leden kunnen een lezenswaardig artikel met relevante informatie toevoegen. Door in te loggen verschijnt hieronder een formulier!

Heb je zelf een artikel geschreven? We ontvangen graag je artikel ter beoordeling. Bij geschiktheid publiceren we je artikel z.s.m..

Lezerspunt

De verkoop van je boek gaat niet vanzelf. Als auteur zul je er de nodige tijd, aandacht en energie in moeten steken om je boek onder zo breed mogelijke aandacht te brengen. Blader door de onderstaande artikelen en laat je inspireren door de tips, ideeën en de do’s and don’ts.

Review van een boek
Was in het verleden m.n. een recensie nog bepalend voor het verkoopsucces van een boek, we zien steeds meer dat reviews een belangrijke rol gaan spelen. Onderzoek wijst namelijk uit dat 61% van de consumenten eerst reviews leest voordat zij een beslissing neemt binnen het aankoopproces. Het is dan ook van groot belang dat er reviews zijn te vinden bij je boek.

Ook Bol.com werkt al jaren met reviews. Michel Schaeffer, marketingdirecteur van Bol.com: “Reviews zijn voor ons zeer belangrijk. We zijn er namelijk van overtuigd dat onze 2,5 miljoen klanten tezamen meer weten dan de grootste expert. Reviews helpen onze klanten om een goede afweging te maken in het aankoopproces. Uit onze ervaring blijkt dat producten mét reviews eerder worden gekocht dan producten zonder reviews.”

Ook al denken we dat we zelf bepalen welk boek we kopen, de opinie van anderen beïnvloedt mede onze aankoop. Hoe meer gunstige reviews, hoe groter de kans op verkoop. De kwaliteit van de reviews speelt natuurlijk een rol. Een paar zinnen van een goede bekende die zegt dat het een top boek is telt minder mee dan een serieze tekst zonder spelfouten en met een kop en een staart. Het is dan ook van groot belang om reviews voor je boek te organiseren. Nodig mensen uit om een review voor je boek te schrijven als ze je boek gelezen hebben en daar enthousiast over zijn. Schrijf zelf geen reviews over je eigen boek, ook niet onder een andere naam. Verkooporganisaties controleren hier steeds meer op en terecht.

Je moet het ook niet willen dat er fake reviews bij je boek staan maar juist stimuleren dat iemand je boek echt leest en daar een eerlijke review over schrijft. Daar is niets mis mee. Zelfs niet als er negatieve kanttekeningen in staan. Dat maakt alleen maar duidelijker dat het boek gelezen is en dat het een serieuze review is. En de lezer maakt dan toch zijn of haar persoonlijke keuze. Dus maak werk van reviews voor je boek!

Schrijverspunt begrijpt dat het lastig is soms om aan reviews te komen. Binnen de Schrijversplek kun je mede om die reden een verzoek doen. Ook kun je het schrijven van een review voor je boek stimuleren door een sponsoractie toe te voegen.

Bedenk dat het schrijven van een eerlijke review een minder bekende schrijver kan helpen.
Pin It
Lezerspunt