Promotie van je boek

Zelf een artikel toevoegen voor deze rubriek?

Leden kunnen een lezenswaardig artikel met relevante informatie toevoegen. Door in te loggen verschijnt hieronder een formulier!

Heb je zelf een artikel geschreven? We ontvangen graag je artikel ter beoordeling. Bij geschiktheid publiceren we je artikel z.s.m..

Uitgever Schrijverspunt geeft je boek uit

De verkoop van je boek gaat niet vanzelf. Als auteur zul je er de nodige tijd, aandacht en energie in moeten steken om je boek onder zo breed mogelijke aandacht te brengen. Blader door de onderstaande artikelen en laat je inspireren door de tips, ideeën en de do’s and don’ts. 

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 
Om je boek te kunnen verkopen, is het van belang dat mensen weten dat het te koop is. Hoe moeten mensen die jou niet kennen van het bestaan van jouw boek weten?

Zorg ervoor dat jouw naam en de titel van jouw boek op internet te vinden zijn en liefst ook (veel) besproken worden.

Effectief gebruik van sociale netwerken helpen je om dat te bereiken. De basis voor een effectief gebruik is het hebben van een eigen websitemet zinvolle en aantrekkelijke informatie over jezelf en je boek. Een weblog kan een alternatief vormen. Maar zorg dat je een thuisbasis op internet hebt, waar anderen je kunnen bezoeken voor meer informatie.

Sociale netwerken maken het mogelijk om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke, leuke manier. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via sociale netwerken.

Actief deelnemen aan Social Media:

Als eigenaar van een website begin je op een sociaal netwerk met het aanmaken van je profiel, dat je kunt beschouwen als het 'hoofdkwartier'. Van daaruit ga je de marketing van je boek(en) doen. Het allerbelangrijkste hierbij is: zorg dat mensen altijd de link leggen tussen je sociale netwerk en je website. Elke deelname vormt de basis voor een kans op meer aandacht voor jou of je boek. Een goedgeplaatste oneliner, een deelname aan een discussie over een gerelateerd onderwerp aan de inhoud van je boek, het plaatsen van een boektrailer, korte flaptekst of cover, kan reden voor anderen zijn om geïnteresseerd te raken en mogelijk zelfs jouw bijdrage/informatie weer met anderen te delen. Niet meedoen is kansen missen. Zorg als auteur ervoor dat je zichtbaar bent op sites als Facebook, LinkedIn, Hyves, Twitter en dergelijke.

Een sociaal netwerk opbouwen rondom je website klinkt misschien als een hele opgave, maar dat valt in praktijk mee. Begin niet lukraak met het zoeken naar vreemden, maar begin met je familie, vrienden en kennissen. Heb je al een persoonlijk profiel op een sociaal netwerk, stel dan de mensen uit je eigen sociale netwerk op de hoogte van je nieuwe profiel. Maak van goede vrienden ambassadeurs en vraag ze om het bericht te verspreiden binnen hun sociale netwerk. Zorg dat je iets interessants te melden hebt, dat je vrienden kunnen doorvertellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een leuke prijs die mensen kunnen winnen.

Een sociaal netwerk is voor een website nooit groot genoeg. Blijf daarom actief zoeken naar nieuwe leden voor je sociale netwerk. In het begin is het goed om dit dagelijks te doen, maar later kun je dit wekelijks of tweewekelijks doen. Blijf altijd werken aan het sociale netwerk van je webwinkel!

De concrete activiteiten:

  • Zorg dat mensen weten dat je bestaat en dat je de schrijver bent van een boek. Niet domweg met spamachtige berichten, maar haak in op bestaande discussies en maak gebruik van subtielere vormen van aandacht vragen.
  • Zorg dat het aantal contacten dat je hebt toeneemt. Wees daarbij uitnodigend, maar kritisch; aan uitsluitend contacten heb je niet veel. Het gaat om contacten waar je een band, door interesse, belangen en dergelijke mee hebt of zou kunnen hebben. Contacten kunnen daarmee ook je toekomstige klanten zijn, de meedenkers als het om promotie en verkoop gaat, de ambassadeurs van je boek. Je kunt ze bijvoorbeeld uitnodigen om een beoordeling van je boek te schrijven en die op een goedbezochte plek te plaatsen.
  • Zorg voor nieuws door geplande activiteiten en meegemaakte ervaringen te melden. Wederom de verwijzing naar je thuisbasis: je website! Organiseer ook nieuws door bijvoorbeeld een prijsvraag of een bijzonder foto.
  • Zorg voor duidelijke verkoopprocedures van je boek. Als mensen uit je sociale netwerk belangstelling tonen moeten ze op een simpele wijze je boek kunnen bestellen. Dus of een duidelijke bestelprocedure op je eigen site of duidelijke links naar sites waar ze je boek kunnen bestellen.
  • Zorg dat je deelneemt aan sociale media waar je ook wat mee hebt. Als je SF schrijft, heeft het waarschijnlijk weinig zin om actief te zijn in netwerken die zich bezig houden met de teelt van aardappels.

De kern van het verhaal is; speel met de mogelijkheden van de social media. Belangrijk ook; geniet ervan! Het kan gewoon erg leuk zijn om mensen te spreken die begrijpen waar jij het over hebt of wat jij als belangrijk ervaart.

Sociale netwerken van Schrijverspunt:

De Schrijversplek

Schrijverspunt op Linkedin

Schrijverspunt op facebook

Schrijverspunt op Twitter

Linkpartner worden van Schrijverspunt


 

Dit artikel delen?
Pin It
Uitgever Schrijverspunt geeft je boek uit
schrijfwedstrijd agenda

Wil je ons ook ontmoeten op de sociale media?

Teksten en afbeeldingen van deze website mogen alleen met schriftelijke toestemming gebruikt worden. © Schrijverspunt 2018