Skip to main content

Inspiratie om te schrijven

inspiratie

Heb je inspiratie nodig om iets te schrijven? Hier zijn een paar methodes om je te helpen. Wacht nooit totdat je een idee krijgt. Dit is vaak verspilling van tijd.

Probeer daarom leuke opdrachten en oefeningen te maken zodat je hersenen gaan werken, gaan nadenken, links maken, ideeën krijgen, etc.

Luister naar andermans gesprek Met andere woorden: ga mensen afluisteren. Luisteren naar een gesprek waar je niets over weet, kan je een geweldig idee geven. Je kan verzinnen wat ervoor gebeurde, en wat zal gebeuren.

  • Speel Spark the Image. Dit is een gemakkelijk spelletje. Begin met een woord of voorwerp naar keuze. Beeld het woord/voorwerp in en denk aan het eerste woord dat je te binnen schiet. Doe hetzelfde voor het volgende woord, en het daaropvolgende, en het daaropvolgende. Dit is een voorbeeld: geel- eend- gans- Moeder Gans- rijmpjes - gedichten- Edger Alan Poe- Alan, je neef- je andere neef- je familie- etentje met je familie- jeugd en ga zo maar door. Gebruk dit als een snelle warm-up.
  • Schrijf! Kies een onderwerp en blijf schrijven voor twee minuten. Schrijf zo snel als je kan en stop voor niets, zelfs niet voor spellingsfouten, grammatica, etc. Bekijk na die twee minuten je "verhaal"- er moet wel iets te vinden zijn! Zelfs als je geen onderwerp kiest en gewoon schrijft hoe saai je dag was, warm je jezelf op om te schrijven, en wie weet denk je opeens aan iets geniaals!
  • Maak een "wat als..." lijst. Bedenk een scenario van tien verschillende problemen waar je misschien mee te maken krijgt. Probeer drie pagina's vol te schrijven en focus er op dat je een of twee van die situaties in je nieuwe verhaal zet.
  • Bekijk opgeslagen bestanden! Lees het verhaal dat je schreef in de eerste klas over die ene keer dat je je handschoen verloren was. Lees alles wat je hebt opgeslagen. Als je terugleest, zou je nog wel eens geïnspireerd door iets kunnen raken!
  • Sta open voor alles! Als je een idee hebt, probeer daar dan bij te blijven. Als het verschrikkelijk blijkt, hetb je het in ieder geval geprobeerd.
  • Speel het "Bedenk een titel voor hun verhaal" spelletje. Dit is ook makeklijk om te doen. Observeer een vreemdeling ergens, bijvoobeeld in het winkelcentrum of bij het station en beeld je in wat zijn of haar verhaal kan zijn. Hierbij kijk je naar kleding, haarkleur, de tas van diegene, wat voor boeken hij/zij bij zich heeft. wat de uitkomst ook is, het kan ervoor zorgen dat je wat inspiratie krijgt. Je kan hetzelfde doen bij een voorwerp. Vind een voorwerp dat je aandacht trekt en beeld je in waar het vandaan komt, en wat de geschiedenis ervan is.
  • Bedenk kwesties waarvan jij vindt dat ze belangrijk zijn. Over dat soort dingen is het makkelijker om te schrijven omdat je er waarschijnlijk meer over weet dan over andere dingen.
  • Ga naar buiten. Ga naar het dichtstbijzijnde park en neem je notitieblok en pen mee. Luister ander af en observeer wat mensen doen- maak daar notities van. Als je thuis bent kan je gaan schrijven over wat je zou zeggen, met behulp van je notities.

Met dank aan WikiHow