Informatie voor schrijvers

Zelf een artikel toevoegen voor deze rubriek?

Leden kunnen een lezenswaardig artikel met relevante informatie toevoegen. Door in te loggen verschijnt hieronder een formulier!

Heb je zelf een artikel geschreven? We ontvangen graag je artikel ter beoordeling. Bij geschiktheid publiceren we je artikel z.s.m..

Je persoonlijk menu (Eerst inloggen!)


Verder selecteren in deze rubriek?
In het menu van 'SCHRIJFTIPS' vind je alle mogelijkheden!

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
Het is een toestand die schrijvers van naam net zo goed treft als beginnelingen: Writers' Block. Of je net bent begonnen aan een stukje proza of vloeiend wilt schakelen tussen hoofdstukken, het gevreesde Writers' Block kan op elk moment toeslaan.


Als je worstelt met een Writer´s Block, maak daar dan geen te groot probleem van. Ik zit vaak, met name in het midden van een roman, vast. Ik verlies mijn muze en heb geen zin om te schrijven. Ik staar op het computerscherm en er komen geen woorden in mijn gedachten. Het kan nogal frustrerend zijn. Hier zijn zeven manieren om de draad weer op te pakken:

  1. Stap weg van alles wat je schrijft en doe alles wat creatief is. Bewerk foto's, schrijf poëzie, ontwerp afbeeldingen in Photoshop, maak een plakboek of collage, knutsel een bijzonder dingetje in elkaar. Werk een tijdje nadrukkelijk aan een ander creatief project en ga dan terug naar het schrijven. Als ik vast zit ga ik altijd eenvoudige klussen doen waar ik niet echt bij na hoef te denken of juist wel bv in mijn gedachten de tuin opnieuw inrichten. Bezig zijn met andere projecten activeert mijn creativiteit echt. De oplossing is dus het creatieve deel van je brein even rust te gunnen en/of juist anders te activeren en uiteindelijk lukt het je weer om te schrijven.
  2. Doe aan wildschrijven. Besteed 15 minuten of meer per dag aan wildschrijven, schrijf alles wat uit de bovenkant van je hoofd komt. Negeer de leestekens. Schrijf lekker vrij. Niet teveel nadenken laat het gebeuren. Verander ook regelmatig van onderwerp. Je kunt fictie mixen met onderzoeksjournalistiek. Het proces traint je brein om de woorden in je hoofd te tikken en geeft ze een plek om op je computerscherm. Doe dit bijvoorbeeld een week lang en ga dan terug naar je schrijfproject. Een alternatief is om 15-20 minuten te wildschrijven om je hoofd vrij te maken en ga dan onmiddellijk terug naar het schrijven van je boek of artikel.
  3. Beweeg je lichaam.Dans, oefen yoga of Tai Chi. Dit klinkt misschien grappig, maar als je je lichaam in activeert, volgt je geest. Mediteer en neem lange, diepe ademhalingen. Een ontspannen geest is meer open. Een open geest is meer fantasievol. Je kunt langer concentreren wanneer je ontspannen bent. Soms stop ik om die reden bewust met schrijven, doe wat yoga en ademoefeningen en ga daarna verder met het schrijven in een meer creatieve staat.
  4. Afleiding voorkomen. Zet je mobiel uit en haal de stekker uit het internet. Maak je werkruimte schoon. Een rommelig bureau zorgt niet voor een ontspannen en creatieve geest. Maak echt tijd vrij in je agenda, alleen voor het schrijven - minstens 3 tot 4 uur. Vraag je geliefden om jouw ruimte te respecteren, zodat je zonder onderbrekingen kunt schrijven, of schrijf als iedereen in het huis slaapt. Zorg voor de nodige afzondering en eenzaamheid om gericht te blijven op je schrijfproces.
  5. Schrijf vroeg in de ochtend. Als je net wakker wordt, zijn je hersenen nog in de Theta-modus, het gedachten-patroon wanneer je droomt. Mijn beste schrijfsels ontstaan als ik om 4:00 of 5:00 uur opstaan. Ik ben soms echt verbaasd over wat mijn er in mijn gedachten opkomt terwijl ik nog half in slaap ben.
  6. Schrijf terwijl je slaapt. Je onderbewustzijn is altijd probleemoplossend, ook als je slaapt. Soms als ik vastzit met een hoofdstuk zit, schrijf ik 15-30 minuten voor het slapen gaan toch aan dat hoofdstuk ook al voelt het niet goed. Ik zal aan het probleem denken als ik in slaap raak. De volgende morgen word ik meestal wakker met een oplossing voor het probleem en kan ik weer verder schrijven. Ik zal de scène vanuit een fris perspectief zien of mijn karakters zullen dingen zeggen of dingen doen die mijn verhaal in een spannende nieuwe richting voeren.
  7. Als er niets anders werkt maak ik gebruik van mijn beste methode, het dodelijk wapen om een Wrter’s Block te genezen: De waterglastechniek! Ga voor je bed staan met een glas water in je hand. Houd het omhoog en spreek een concreet voornemen uit tegen het water in je glas. (Voorbeeld: Mijn bedoeling is om morgen briljant en creatief te schrijven. Ik kies ervoor om helemaal in de juiste schrijfstemming te komen. Ik los de problemen van mijn verhaal op terwijl ik slaap en droom). Drink de helft van het water en zet het halfvolle glas op je nachtkastje. Ga slapen. Wanneer je de volgende ochtend wakker wordt, drink je de rest van het water direct op. Ga dan z.s.m. naar je computer en schrijf minstens een uur zonder afleiding. Dit lijkt misschien een beetje vreemd, maar probeer het eens. Het werkt! Maak voor drie nachten gebruik van deze waterglastechniek. Het haalt me elke keer uit mijn Writer’s Block, vaak de volgende ochtend al en zeker binnen 72 uur.

Zelf nog goede suggesties? Laat ze ons (hieronder) weten
Pin It

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen

schrijversplekwelkom

Inloggen / Uitloggen / Registreren

Teksten en afbeeldingen van deze website mogen alleen met schriftelijke toestemming gebruikt worden. © Schrijverspunt 2018