Sylvia Schalken

What you see

© Sylvia Schalken op 02.09.2022.

Ik zit met 5 vrouwen en één man in een bedompt cursuslokaaltje. Er wordt flink gemopperd: op de lift die ontbreekt, op de haperende techniek waardoor de docent haar presentatie niet kan doen, op het gebrek aan frisse lucht én op de tocht die ontstaat als ik een raam openzet. Ik heb nu al spijt dat ik mij voor deze cursus heb aangemeld: wat een ouwe zeurpieten tref ik hier. En die moeten straks dan op een ‘speelse manier’ Nederlandse les gaan geven aan statushouders. Lukt ze nooit met deze instelling!

Ik ga het groepje nog eens langs. Daar op de hoek zit een vrouw met een dikke laag make up en zwaar getoupeerd kapsel. Naast haar een oude man die wazig voor zich uit staart. Dan een spichtige vrouw met priemende oogjes achter strenge brillenglazen die eigenlijk alles al weet. Naast haar de stadsdichter van een nabijgelegen dorp die vooral creatief met haar toekomstige leerlingen aan de slag wil gaan. Daarnaast een gepensioneerde vrouw die vandaag niets kan zeggen, omdat ze een beugel heeft gekregen die haar ernstig hindert. De docent is een Roemeense. Ze woont al 15 jaar in Nederland, maar heeft nog altijd moeite met onze lid- en voegwoorden. “Maar dat schept een band als ik buitenlanders die taal leer,” zegt ze, “want Nederlands is gewoon moeilijke taal en zo onlogisch als wat.”

Na een hoop geharrewar met koffie en thee begint dan eindelijk het voorstelrondje. En tot mijn verbazing moet ik de hiervoor gegeven typeringen onmiddellijk weer bijstellen. Want onder de dikke laag make up van de ordinair ogende Natasja zit een vrouw die al 15 jaar schippert op de Binnendieze van den Bosch. Ze spreekt vloeiend vijf talen waardoor ze elke toerist uitgebreid kan vertellen over al het moois in haar stad. Door diabetes is ze slecht ter been geraakt en moet ze het gidsen laten schieten. Maar nu gaat ze statushouders onderwijzen, want ook dát brengt het nodige plezier.

En dan John, altijd planoloog geweest, maar na zijn pensionering omgeschoold tot hondencoach. Tijdens een training leerde hij een vrouw uit Ethiopië kennen die niet alleen haar hond, maar ook de Nederlandse taal onder controle wilde krijgen. Dus ging John naar de bibliotheek op zoek naar lesmateriaal en raadpleegde hij zijn netwerk. Hij heeft haar goed kunnen helpen, maar nu wil hij leren hoe het écht moet.

De snibbige dame met de priemende oogjes blijkt 40 jaar met doven en slechthorenden gewerkt te hebben. De gebarentaal kent ze als de beste. Maar ze praat zo graag; dus even geen dove mensen meer. De stadsdichter is net terug van een vakantieweekend met 8 statushouders. Ze hebben al etend, pratend, wandelend en dansend geproefd van elkaars cultuur en ondertussen geoefend met de Nederlandse taal. De vrouw met de beugel laat haar beurt voorbij gaan – het praten kost haar immers moeite – maar de volgende keer zal ze vertellen over een Syrische jongen die haar nederig heeft gemaakt. En dan ben ik aan de beurt. Ik vertel dat ik tegenwoordig voorlees aan kindjes met een taalachterstand; opgelopen omdat er thuis geen Nederlands wordt gesproken of omdat praten met je kind en voorlezen niet voor elke ouder vanzelfsprekend is.

Ik kijk de groep nog eens rond en zeg dat ik de komende weken heel graag van ieder van hen wil leren. Leren hoe we onze taal over kunnen brengen op mensen die hier – na een traumatische periode – een plek zoeken en vooral hoe ik naar mensen kan kijken zonder oordeel. Het belooft een bijzondere cursus te worden. Dit was nog maar les 1.

What you see, is not always what you get!

Geplande einddatum publicatie van deze inzending:
06-09-2024

Enthousiast over deze inzending?

Dank voor het lezen van de inzending van deze schrijver. Je kunt nu een reactie geven, meer publicaties lezen of bijv. zelf meedoen aan een schrijfactiviteit. Klik hieronder s.v.p. op de gewenste mogelijkheid!

  •   Jouw commentaar toevoegen? Schrijvers stellen je tips en opmerkingen op prijs. Dat is mogelijk in de tekstbalk hieronder of klik eerst op TOELICHTING voor de werkwijze.
    Voeg hier je commentaar toe...
    You are a guest ( Sign Up ? )
    or post as a guest
    Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

    Wees de eerste om commentaar te geven.

    16.09.22
    Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl van deze inzending.
    Zo zie je maar hoe vooroordelen echt werken, nietwaar? Mooi verhaal.
    Show more
    0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
    02.09.22
    Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl van deze inzending.
    Wat goed beschreven, Sylvia. Hoe je het helemaal mis kan hebben met wat je van iemand vindt terwijl je hem/ haar niet kent. Een fout, die we allemaal soms en misschien wel vaak, maken.
    Show more
    0 van de 0 lezers vond deze review nuttig

    Je kunt ook een waardering, in cijfers, geven voor deze publicatie!
    Klik op Waardering bij de mogelijkheden.
  •   Graag jouw waardering voor de kwaliteit van deze inzending: Stem 1=minimaal, 2=matig, 3= voldoende, 4=goed, 5=perfect.
    Schrijf een commentaar
    PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE
     

    Je kunt ook een commentaar toevoegen voor deze publicatie!
    Klik op Commentaar bij de mogelijkheden.
  • Toelichting

    Op Schrijverspunt kun je in principe bij elke publicatie, d.m.v. een commentaar en/of een waardering, je mening geven. Alleen als een auteur feedback niet op prijs stelt is de mogelijkheid niet zichtbaar. De praktijk heeft geleerd dat de meeste auteurs feedback op prijs stellen. We nodigen je dan ook graag uit om je mening te geven over een publicatie. Dat is op twee manieren mogelijk:

    Commentaar

    Je kunt jouw commentaar geven op een publicatie of reageren op een ander commentaar of reactie.
    • Je kunt jouw commentaar toevoegen in de tekstbalk (Voeg hier je commentaar toe...) van het blok commentaar. Je commentaar is dan direct zichtbaar. Bij je commentaar kun je b.v. ook een emoji toevoegen.
    • Wil je een reactie toevoegen bij een ander commentaar of reactie? Klik dan bij het betreffende commentaar op 'Reageer'. ook dan verschijnt er een mogelijkheid om je tekst toe te voegen.
    • Elk commentaar is welkom. Dus geef gerust aan als je de publicatie met plezier hebt gelezen, maar ook opmerkingen over de stijl en het taalgebruik van de publicatie worden op prijs gesteld. Een mooie manier voor auteurs om eigen schrijfwerk te verbeteren.
    Commentaren of reacties lezen.
    • Bij elke publicatie kun je de commentaren of reacties lezen. Op de homepagina is daarnaast ook nog eens een overzicht van de actuele commentaren/reacties te vinden.
    • Wil je een bericht ontvangen van nieuwe commentaren/reacties dan kun je dat bovenin het blok Commentaar aangeven bij 'Ontvang een bericht bij nieuwe commentaren' of als je zelf een commentaar of reactie geeft.
    • Wil je alleen de commentaren zien bij een publicatie en geen reacties daarop? Klik dan bovenin het blok Commentaar op 'Inklappen alles'.
    Voorwaarden:
    Schrijvers en dus ook wij stellen een commentaar bij een publicatie erg op prijs. We proberen daarbij de mogelijkheid op Schrijverspunt om feedback te geven liefst zonder regels te laten. Dat vraagt alleen soms wat tolerantie en misschien wat invoelingsvermogen voor de ander. Samengevat respecteer elkaar.
    Is een commentaar of reactie volgens jou ongepast? Door met je muis over het commentaar of de reactie te gaan verschijnt er rechts een vlaggetje. Klik daar op om dit te melden bij websitebeheer.

    Waardering:

    Je kunt  commentaar geven op een publicatie, maar het is ook mogelijk om een waardering in cijfers te geven. Bij een waardering gaat om een beoordeling door jou van de kwaliteit van de publicatie. Je kunt kiezen uit 5 mogelijkheden om op te stemmen. 1=minimaal, 2=matig, 3= voldoende, 4=goed, 5=perfect.  De waardering is anoniem.
  • ZELF MEEDOEN

    Eerst inloggen s.v.p.! Meedoen is alleen mogelijk voor leden. Nog geen lid? Je kunt je gratis registreren als lid.

  • Alle inzendingen in CURSIEFJE

    Klik op een titel om de inzending te lezen.

Voorwaarden CURSIEFJE

Bij een cursiefje verwachten wij een korte tekst, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon. Maximaal 750 woorden.

Nu nog te bekijken:

Inzendingen in deze schrijfactiviteit waarvan de publicatieperiode binnenkort vervalt. Vind je een inzending de moeite waard en vind je het jammer als deze zou verdwijnen? Leden kunnen de publicatieperiode verlengen!!