1 post
  • images/deelname/Cursiefje.jpg
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
    527 gepubliceerde inzendingen
  • Ook jouw artikel is welkom! Inzenden van een verhaal/gedicht is mogelijk door eerst in te loggen. Registreren is gratis! Alleen door eerst in te loggen en op de knop hieronder te klikken kom je op een pagina waar je de schrijfactiviteit kunt selecteren waar je aan mee wilt doen. Op die pagina kun je ook de titel en tekst voor je artikel toevoegen. Lees vooraf de voorwaarden. Let op: Na inzending is wijziging van je tekst niet meer mogelijk (m.u.v. Plusleden)
    Je artikel is, na inzending, vrijwel direct te zien in de betreffende schrijfactiviteit en bij je profiel. We publiceren een artikel minimaal een jaar (plusleden langer!), daarna verwijderen we het artikel en de commentaren, etc. automatisch.
  • De publicatievoorwaarden

    • Inzendingen dienen te voldoen aan de voorwaarden zoals aangegeven bij de betreffende schrijfactiviteit, Nederlandstalig en van voldoende kwaliteit (grammaticaal en inhoudelijk) te zijn. We accepteren geen afbeeldingen van een tekst, maar alleen de daadwerkelijke tekst!
    • Agressieve, onwettelijke, lasterlijke, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen, naar interpretatie van de redactie, zijn niet toegestaan. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen, zonder opgave van redenen, niet te publiceren, resp. te verwijderen.
    • De auteursrechten van een inzending blijven te allen tijde bij de inzender. Schrijverspunt brengt geen wijzigingen aan in de tekst.
    • Inzenders mogen geen door rechten beschermde teksten of afbeeldingen plaatsen.
    • Het plaatsen van persoonlijke informatie zonder toestemming van de redactie (zoals e-mailadressen, website en/of telefoonnummers) is niet toegestaan evenals teksten, advertenties en links van promotionele dan wel commerciële aard.
    • De redactie is niet aansprakelijk voor de gevolgen, juridisch of in andere zin, van de activiteiten van leden op Schrijverspunt, noch in Nederland, noch daarbuiten. De inzender blijft als enige verantwoordelijk en aansprakelijk voor de inhoud van zijn/haar bericht(en).
    • Bij inzending hanteert Schrijverspunt de actuele privacyregels. Onze privacyverklaring is onderaan op elke pagina te vinden.
    • We publiceren een inzending in principe een jaar lang op onze website. Voor plusleden is die periode langer.
    • Door het insturen van je schrijfactiviteit stem je in met deze voorwaarden.

     

Poppenmens

Publicatie op: 23-05-21

'Ik ontvang graag feedback'

Als een auteur geen behoefte heeft aan feedback verschijnt er geen mogelijkheid voor reacties.

Poppenmens

163 Hits.

Het is Eerste Pinksterdag. Voor onze kerk in Hongarije staan groepjes mensen met elkaar te praten. Gisteren heeft de minister-president bekend gemaakt dat we buiten geen mondkapje meer hoeven te dragen. Een enkeling heeft hem nog op, maar langzaamaan verdwijnen ze. Het is goed om elkaar weer te zien, ook dat mag pas sinds enkele weken weer. En het is goed om elkaars monden weer te zien als we praten, vooral omdat de meesten blij lachen.

Vlak voor de dienst begint gaat iedereen naar binnen toe. Hier moeten de mondkapjes weer op. We zingen en bidden en lezen uit de Bijbel.

Voor de dominee aan de preek begint, gaan de kinderen naar buiten. Zij hebben hun eigen dienst in het bijgebouw, dat tegen de kerk aan is gebouwd. Mijn taak is vandaag om mijn eigen dochter en de andere twee grotere kinderen het pinksterverhaal uit te leggen. Mijn dochter is acht, haar vriendinnetje tien en het broertje van het vriendinnetje pas vijf. Hoe leg je uit dat de Heilige Geest is gekomen?

Natuurlijk heb ik me voorbereid. Eerst wil ik de kinderen ervan bewust maken wat een geest eigenlijk is, dat mensen niet alleen een lichaam hebben. En nee, met een geest bedoel ik dan natuurlijk geen spook.

Op de tafel zit Anna, de lievelingspop van mijn dochter. Ik geef de kinderen een complimentje over de mooie feestkleren die ze dragen en Anna natuurlijk ook. Ik zeg ze allemaal gedag, ook Anna. Maar Anna praat niet terug. Er wordt gegrinnikt als ik hierover mijn wenkbrauwen ophaal. Grappig genoeg gaat ook de kleinste ineens praten, anders zegt hij bijna niets.

Na een tijdje vraag ik de kinderen wat nu eigenlijk het verschil is tussen een pop en een mens.

“Ze kan niet praten, ze leeft niet, ze is van plastic,” komen de antwoorden.

“Waarom leeft ze niet? Wat is er dan anders aan ons?”

Het kost wat moeite, maar we komen eruit. Een mens is meer dan een lichaam.

Na het verhaal krijgen ze allemaal twee lege kaartjes. Iedere week mogen ze daarop twee keer hetzelfde tekenen of schrijven en zo maken we ons eigen memoriespel.

“Wil je ook een kaartje Anna?” vraagt de vriendin van mijn dochter.

“Ja, Anna moet ook tekenen!” zegt de jongste.

Ze kijgt een kaartje en mijn dochter stopt haar een potlood in de hand. Het gaat iets te snel, Anna valt van de tafel met een klap op de grond.

“Aj,” zeg ik tegen de meisjes, “deed dat nu zeer bij Anna?”

We hebben het net over de verschillen gehad tussen poppen en mensen, nu weten ze het wel!

Ik glimlach als beide meisjes automatisch ja knikken, natuurlijk deed dat zeer. Het jongetje heeft niets in de gaten, hij tekent een hoofd met een vlam erop.

Als het spel klaar is, spelen we er een paar keer mee en gaan dan naar buiten. Daar zijn de kleuters ook. Even later wordt Anna mee naar buiten genomen. De twee meiden laten haar aan de allerjongste zien, een meisje van anderhalf jaar. Dan doen ze mee aan het tikspelletje en krijg ik Anna in mijn handen gedrukt. Ik breng haar naar binnen, samen met een stapel jassen en vesten.

Het duurt niet lang of ze is weer buiten. Mijn dochter loopt zachtjes tegen haar te kletsen.

Als de volwassen ook naar buiten komen en we weer naar huis gaan, hoor ik wat ze zegt. Ik schiet ervan in de lach. Misschien was haar pop toch niet het beste voorbeeld.

“Nog even stil zijn hoor! Ze hoeven niet te horen dat je kunt praten! Vond je het niet erg dat je niet echt mocht tekenen?”

 

 

Ook jouw mening is hier welkom!

Reacties:

24.05.21
Feedback:
Mooi verhaal en leuke switch. Volwassenen begrijpen er dan ook niets van...
  • Waardering
    100%
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
  • Janneke De Leeuw van Weenen 24.05.21
    Ja, soms zijn wij zo dom he? :-) Bedankt voor je reactie en je waardering!
23.05.21
Feedback:
Met plezier gelezen.
  • Waardering
    100%
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
23.05.21
Feedback:
De wondere wereld van kinderen, nietwaar? Mooi verhaal!
  • Waardering
    100%
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig

Meer van deze auteur:

Titel:Hits:Waardering:Link:
55 woordenverhaal
Saai
732
Lezen?
55 woordenverhaal
Oma
467
Lezen?
Verdwenen verjaardag
457
Lezen?