SCHRIJFACTIVITEIT: CURSIEFJE

Bij een cursiefje verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. Maximaal 750 woorden.

Klik voor meer schrijfactiviteiten in het menu op SCHRIJFACTIVITEITEN.

Poppenmens

Publicatie: 23.05.2021 | Janneke De Leeuw van Weenen

Het is Eerste Pinksterdag. Voor onze kerk in Hongarije staan groepjes mensen met elkaar te praten. Gisteren heeft de minister-president bekend gemaakt dat we buiten geen mondkapje meer hoeven te dragen. Een enkeling heeft hem nog op, maar langzaamaan verdwijnen ze. Het is goed om elkaar weer te zien, ook dat mag pas sinds enkele weken weer. En het is goed om elkaars monden weer te zien als we praten, vooral omdat de meesten blij lachen.

Vlak voor de dienst begint gaat iedereen naar binnen toe. Hier moeten de mondkapjes weer op. We zingen en bidden en lezen uit de Bijbel.

Voor de dominee aan de preek begint, gaan de kinderen naar buiten. Zij hebben hun eigen dienst in het bijgebouw, dat tegen de kerk aan is gebouwd. Mijn taak is vandaag om mijn eigen dochter en de andere twee grotere kinderen het pinksterverhaal uit te leggen. Mijn dochter is acht, haar vriendinnetje tien en het broertje van het vriendinnetje pas vijf. Hoe leg je uit dat de Heilige Geest is gekomen?

Natuurlijk heb ik me voorbereid. Eerst wil ik de kinderen ervan bewust maken wat een geest eigenlijk is, dat mensen niet alleen een lichaam hebben. En nee, met een geest bedoel ik dan natuurlijk geen spook.

Op de tafel zit Anna, de lievelingspop van mijn dochter. Ik geef de kinderen een complimentje over de mooie feestkleren die ze dragen en Anna natuurlijk ook. Ik zeg ze allemaal gedag, ook Anna. Maar Anna praat niet terug. Er wordt gegrinnikt als ik hierover mijn wenkbrauwen ophaal. Grappig genoeg gaat ook de kleinste ineens praten, anders zegt hij bijna niets.

Na een tijdje vraag ik de kinderen wat nu eigenlijk het verschil is tussen een pop en een mens.

“Ze kan niet praten, ze leeft niet, ze is van plastic,” komen de antwoorden.

“Waarom leeft ze niet? Wat is er dan anders aan ons?”

Het kost wat moeite, maar we komen eruit. Een mens is meer dan een lichaam.

Na het verhaal krijgen ze allemaal twee lege kaartjes. Iedere week mogen ze daarop twee keer hetzelfde tekenen of schrijven en zo maken we ons eigen memoriespel.

“Wil je ook een kaartje Anna?” vraagt de vriendin van mijn dochter.

“Ja, Anna moet ook tekenen!” zegt de jongste.

Ze kijgt een kaartje en mijn dochter stopt haar een potlood in de hand. Het gaat iets te snel, Anna valt van de tafel met een klap op de grond.

“Aj,” zeg ik tegen de meisjes, “deed dat nu zeer bij Anna?”

We hebben het net over de verschillen gehad tussen poppen en mensen, nu weten ze het wel!

Ik glimlach als beide meisjes automatisch ja knikken, natuurlijk deed dat zeer. Het jongetje heeft niets in de gaten, hij tekent een hoofd met een vlam erop.

Als het spel klaar is, spelen we er een paar keer mee en gaan dan naar buiten. Daar zijn de kleuters ook. Even later wordt Anna mee naar buiten genomen. De twee meiden laten haar aan de allerjongste zien, een meisje van anderhalf jaar. Dan doen ze mee aan het tikspelletje en krijg ik Anna in mijn handen gedrukt. Ik breng haar naar binnen, samen met een stapel jassen en vesten.

Het duurt niet lang of ze is weer buiten. Mijn dochter loopt zachtjes tegen haar te kletsen.

Als de volwassen ook naar buiten komen en we weer naar huis gaan, hoor ik wat ze zegt. Ik schiet ervan in de lach. Misschien was haar pop toch niet het beste voorbeeld.

“Nog even stil zijn hoor! Ze hoeven niet te horen dat je kunt praten! Vond je het niet erg dat je niet echt mocht tekenen?”

 

 

WAARDERING

HITS:

512

Enthousiast over deze inzending? Deel je enthousiasme op sociale media m.b.v. onderstaande buttons.

Commentaar en/of waardering voor dit artikel:

Iedere bezoeker (lid zijn is niet noodzakelijk) kan een waardering geven voor dit artikel! Schrijvers stellen je tips en opmerkingen op prijs.
24.05.21
Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl a.u.b.
Mooi verhaal en leuke switch. Volwassenen begrijpen er dan ook niets van...
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
  • Janneke De Leeuw van Weenen 24.05.21
    Ja, soms zijn wij zo dom he? :-) Bedankt voor je reactie en je waardering!
23.05.21
Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl a.u.b.
Met plezier gelezen.
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
23.05.21
Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl a.u.b.
De wondere wereld van kinderen, nietwaar? Mooi verhaal!
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
Naar boven

Ook meedoen aan een schrijfactiviteit? Meedoen is gratis. We publiceren je inzending voor minimaal 12 maanden. Meedoen is mogelijk door eerst in te loggen en dan bovenin de pagina op de rode balk te klikken. Nog geen lid? Aanmelden is gratis.