• Cursiefje
  • Blog
  • Column
  • Cursiefje
  • Essay
  • Haiku
  • Poëzie
  • Senryu
  • Limerick
  • Vrij vers
  • 55 woorden
  • Kort verhaal
  • Flitsverhaal
  • Volksverhalen
  • SF & Fantasy
  • Proefstuk
  • Ik, schrijver
  • 3 kleuren
  • Schrijfopdracht
  • Mijn schrijftip
  • Cursiefje

    521 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Blog

    252 gepubliceerde artikelen.
    Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
    Maximaal 1000 woorden. 
  • Column

    432 gepubliceerde artikelen.
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
  • Cursiefje

    521 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Essay

    1 gepubliceerde artikelen.
    Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een we­ten­schap­pe­lijk, cul­tu­reel of fi­lo­so­fisch on­der­werp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen.
    Maximaal 1000 woorden.
  • Haiku

    281 gepubliceerde artikelen.
    Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst waarin de natuur, of iets in de natuur, centraal staat, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht..
  • Poëzie

    1144 gepubliceerde artikelen.
    Poëzie is de kunst van het dichten. Ook is poëzie een verzamelnaam voor gedichten en verzen. Poëzie is een taaluiting waarbij een grote nadruk ligt op vorm, klank en beeldspraak. Het geheel is meer dan de som der delen.
    Toen hem gevraagd werd een definitie van poëzie te geven, zei de dichter Robert Frost: "Poetry is the kind of thing poets write." - Poëzie is wat dichters schrijven .
  • Senryu

    415 gepubliceerde artikelen.
    Senryu is een vorm van Japanse dichtkunst over de onvolkomenheid van de mensen, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht.
  • Limerick

    35 gepubliceerde artikelen.
    Een limerick is een gedicht van vijf regels met het rijmschema a a b b a. In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam die meestal gekozen wordt vanwege het rijm. Voorts heeft een limerick vaak humoristische of dubbelzinnige inhoud. De laatste regel is de clou.
  • Vrij vers

    27 gepubliceerde artikelen.

    Een vrij vers is een gedicht zonder regelmatige strofebouw. De eerste strofe telt bijvoorbeeld zes, de tweede twee, de derde vijf verzen. Het gaat om poëtische teksten die vooral een sfeer oproepen. De strofe in een vrij vers heeft veelal een eenheid van idee. Vrije verzen hebben vaak eveneens geen vast maatsysteem. Het ontbreken van (eind)rijm komt eveneens vrij vaak voor in het vrije vers. Daarentegen komt binnen- en middenrijm veel voor in vrije verzen en soms zelfs voorrijm.

  • 55 woorden

    1046 gepubliceerde artikelen.
    Waarom een verhaal in exact 55 woorden (incl. titel)? Omdat de vorm ons dwingt te schrappen tot de essentie van wat we willen zeggen. “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, of anders gezegd, in weer een andere taal: “Less Is More.” Alleen fictie komt in aanmerking. Dus een echt, afgerond prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind en met één of meerdere personages , moet in exact 55 woorden, inclusief de titel, worden verteld.
  • Kort verhaal

    970 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Flitsverhaal

    124 gepubliceerde artikelen.
    Een flitsverhaal is, bij Schrijverspunt, een krachtig en compleet verhaal in het kleinst mogelijk (maximaal 150) aantal woorden. Het moet een begin, midden en einde hebben en bij voorkeur een draai of verrassing aan het einde. De voorkeur gaat uit naar een verhaal in een of slechts meerdere zinnen. Geen zgn quotes, wijsheden, gezegden, etc. Het meest beknopte en sprekend voorbeeld van een flitsverhaal is het verhaal dat Ernest Hemingway schreef.
    " Te koop: babyschoenen. Nooit gedragen."
  • Volksverhalen

    37 gepubliceerde artikelen.
    Sprookjes behoren tot een oude orale traditie en bevatten vaak een zedenles of diepere wijsheid. Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse 'sproke', dat verhaal of vertelling betekent. Als ongeschreven vertelling richtte een sproke zich tot ongeletterde volwassenen. De bekende sprookjes kennen we natuurlijk allemaal maar we lezen/horen ook graag verhalen die zelf verzonnen zijn. In deze schrijfactiviteit bieden we de mogelijkheid om zelf verzonnen sprookjes of een fabel toe te voegen. Gewoon om lekker voor te lezen voor kinderen of wie ze ook maar horen wil.
    Maximaal 1000 woorden.
  • SF & Fantasy

    13 gepubliceerde artikelen.
    Science fiction en Fantasy vallen beide onder een speculatief fictiegenre waarin veel elementen, personages en instellingen worden gecreëerd uit verbeeldingskracht en speculatie in plaats van uit de realiteit en het dagelijks leven. Er is echter een duidelijk verschil tussen science fiction en fantasy. Science fiction is gebaseerd op wetenschap en technologie en geeft daarom scenario's weer die op een dag waar zouden kunnen zijn. Fantasie daarentegen heeft betrekking op veel bovennatuurlijke elementen en vindt plaats in een wereld die niet bestaat en nooit kan bestaan.
    Bij een SF of Fantasyverhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Proefstuk

    19 gepubliceerde artikelen.
    Je schrijft veel en graag en bent meestal tevreden over je schrijfresultaten. Je deed al mee aan schrijfactiviteiten en schrijfwedstrijden maar je kunt nu ook een verhaal of gedicht laten zien waar je echt trots op bent of... waar je juist nog over twijfelt maar wat je wel graag aan anderen wilt laten zien. Dat is mogelijk in deze rubriek. Leden van Schrijverspunt kunnen in deze rubriek een schrijfresultaat tonen als een proefstuk van eigen kunnen. Er zijn geen voorwaarden voor genre, aantal woorden, etc. Het is jouw proefstuk wat jij graag aan anderen wilt laten lezen. Je mag max. 1 proefstuk insturen!
    Van lezers verwachten we respect voor de publicatie. Beloon de schrijver voor zijn/haar durf en inzet met serieuze feedback.
  • Ik, schrijver

    9 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Schrijf een fantasierijk verhaal met als onderwerp 'Ik, schrijver'. Waarheidsgetrouw of compleet fictief, het is aan jou als het maar de moeite waard is om te lezen. Probeer de lezer te boeien en mee te trekken in jouw wereld als schrijver.
  • 3 kleuren

    5 gepubliceerde artikelen.
    Een verhaal geschreven in maximaal 300 woorden waarbij 3 kleuren een rol spelen. De schrijver bepaalt zelf de kleuren. Het is echter niet de bedoeling om een kleur sec alleen als kleur te gebruiken maar ook als bv begrip, symbool of gemoedstoestand (Een blauwtje lopenZich groen en geel ergeren, wit wegtrekken, etc) .
  • Schrijfopdracht

    86 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Inzenden voor deze schrijfactiviteit is niet meer mogelijk. Op termijn beëindigen we deze mogelijkheid.
  • Mijn schrijftip

    Elke auteur heeft zo haar/zijn persoonlijke ervaringen met schrijven en weet vaak wat haar/hem beter, makkelijker, lezenswaardiger, spannender, etc. doet schrijven. Die ervaringen willen we hier graag delen met andere schrijvers. Zo beknopt mogelijk worden hier persoonlijke schrijftips voor schrijvers beschreven. Voor de een een ervaring, voor de ander wellicht een eye-opener.
    Maximaal 20 woorden.

Ook jouw artikel is welkom! Ga s.v.p. naar het overzicht van deze schrijfactiviteit om ook jouw verhaal/gedicht toe te voegen.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet!
“Doen jullie allemaal je ogen eens dicht. Wat zie je?” Vroeg de juffrouw die het kinderuurtje in de kerk hield aan de verzamelde jongeren.

Ze hoefden er niet lang over na te denken. De een zag niets, de ander duisternis. Mijn dochter durfde niets te zeggen. Als grapje vroeg mijn vriendin het ook aan mij. Ik gaf serieus antwoord, maar zij dacht dat ik een grapje maakte.

Wat ik precies zag, ben ik vergeten. Maar dat ik van alles zie als ik mijn ogen sluit, is voor mij geen vraag. Ik zie wat ik denk en denken doe ik kennelijk zelfs in mijn slaap, want ik heb altijd prachtige dromen. Ik zie fantasiewezens, maar ook echte mensen. Ik zie kleuren en vormen.

In mijn dromen kom ik de meest fantastische toiletten tegen, vooral als ik nodig moet. Natuurlijk is er niet één geschikt om mijn behoefte op te doen: ze hebben glazen wanden, of je kunt er onmogelijk opklimmen. Dat is maar goed ook, zo blijft het bed droog.

Plaatjes zien in mijn hoofd heb ik altijd gekund, daarom houd ik ook zo van verhaaltjes vertellen. “Tante Janneke heeft een verhaaltjeshoofd,” concludeerde één van mijn nichtjes lang geleden al eens en mijn dochter heeft dat menigmaal beaamd. Daarom vind ik het ook zo moeilijk te begrijpen dat anderen niets zien, helemaal niets.

Ik heb een jongetje les gegeven die echt geen fantasie had. Hij kon geen zin bedenken, behalve dan: Henk fietst of Henk voetbalt. Met veel moeite kon ik hem aanleren om er een plaats aan toe te voegen, zodat we kregen: Henk fietst in het park, of Henk voetbalt in het park en daarna lukten zelfs zeer ingewikkelde zinnen als Henk fietste gisteren in het park. Na zo een prestatie moest hij echt even uitrusten.

Als probeersel heb ik deze jongen een leesboekje gegeven, een verhaal met veel plaatjes van Geronimo Stilton. Aan het eind stonden moppen. Hij las ze door zonder een kik te geven.

“Begrijp je ze?” vroeg ik wat verbaasd.

“Ja hoor!” was het antwoord.

“Lees er dan eens eentje voor.”

Dat deed hij. We schoten allemaal in de lach, behalve hij. Toch kon hij me zonder problemen uitleggen waar de grap over ging.

“Ik vind het gewoon niet leuk,” zei hij kortaf.

Hij snapte de woorden wel, maar hij zag het niet, als u begrijpt wat ik bedoel.

Toch is er ook iets dat ik niet zie, echt niet, ook al doe ik zo mijn best. Ik zie niet hoe mensen er uitzien, ik onthoud het ook niet. Mocht ik ooit getuige van een misdrijf worden, dan hebben ze niks aan me. Ik kan mijn eigen man nog niet beschrijven, behalve dan dat ik dingen van hem weet. Ik weet dat hij een bril heeft, maar ik zie hem niet als ik mijn ogen sluit. Nou ja, eigenlijk zie ik hem wel, maar ik zie hoe hij is, niet hoe zijn uiterlijk er uitziet. Ik mis het ook compleet als iemand naar de kapper is geweest of tien kilo is afgevallen. Hierin stuit ik vaak tegen onbegrip als anderen informeren of ik een bepaald iemand heb gezien. “Heeft ze korte grijze haren, is ze een beetje mollig en heeft ze een bril?” levert van mijn kant geen reaktie op. Ik heb meestal geen idee. Wel kan ik vertellen dat ze niet zo aardig was, felle ogen had en een schreeuwerige stem.

De juffrouw waar ik mee begon, vertelde een verhaal uit de Bijbel over een blinde man die ziende werd. Een echte blinde, maar dan een vrouw, vertelde me eens dat zij dat zo zag, dat deze man geestelijk gezien ziende werd.

“Ik ben wel blind, maar ik zie toch van alles,” vertelde ze me.

Ik vond dat indrukwekkend en ben het nooit vergeten.

Zijn we misschien allemaal op bepaalde terreinen blind, terwijl we op andere terreinen meer zien dan onze medemensen?

Feedback voor schrijfactiviteiten

Waardering(-en) voor: "Ik zie, ik zie wat jij niet ziet!"

© Janneke De Leeuw van Weenen
25.10.20
Feedback:
En nu eens filosoferend, het midden houdend tussen column en cursiefje. Goed verwoord!
  • Waardering
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
  • Janneke De Leeuw van Weenen 25.10.20
    Dank je wel Lieven, ik probeer inderdaad wat verschillende dingen uit om te zien wat me beter af gaat :)
14.10.20
Feedback:
Bijzonder mooi cursiefje Janneke. Ik denk dat je het, in je laatste zin, bij het rechte eind hebt.
  • Waardering
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
13.10.20
Feedback:
Ik denk dat het antwoord op de vraag ‘ja’ is.
  • Waardering
    4.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
11.10.20
Feedback:
Goed stuk, Janneke. Wat kunnen mensen verschillend zijn. Ikzelf kan me gezichten haarscherp voor de geest halen, zelfs al ik mensen jarenlang niet heb gezien. Je slotconclusie zal wel juist zijn.

vanalles - van alles

  • Waardering
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig

In elke boekenwinkel: