• Cursiefje
  • Blog
  • Column
  • Cursiefje
  • Essay
  • Haiku
  • Poëzie
  • Senryu
  • Limerick
  • Vrij vers
  • 55 woorden
  • Kort verhaal
  • Flitsverhaal
  • Volksverhalen
  • SF & Fantasy
  • Proefstuk
  • Ik, schrijver
  • 3 kleuren
  • Schrijfopdracht
  • Mijn schrijftip
  • Cursiefje

    518 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Blog

    257 gepubliceerde artikelen.
    Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
    Maximaal 1000 woorden. 
  • Column

    436 gepubliceerde artikelen.
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
  • Cursiefje

    518 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Essay

    1 gepubliceerde artikelen.
    Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een we­ten­schap­pe­lijk, cul­tu­reel of fi­lo­so­fisch on­der­werp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen.
    Maximaal 1000 woorden.
  • Haiku

    274 gepubliceerde artikelen.
    Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst waarin de natuur, of iets in de natuur, centraal staat, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht..
  • Poëzie

    1146 gepubliceerde artikelen.
    Poëzie is de kunst van het dichten. Ook is poëzie een verzamelnaam voor gedichten en verzen. Poëzie is een taaluiting waarbij een grote nadruk ligt op vorm, klank en beeldspraak. Het geheel is meer dan de som der delen.
    Toen hem gevraagd werd een definitie van poëzie te geven, zei de dichter Robert Frost: "Poetry is the kind of thing poets write." - Poëzie is wat dichters schrijven .
  • Senryu

    407 gepubliceerde artikelen.
    Senryu is een vorm van Japanse dichtkunst over de onvolkomenheid van de mensen, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht.
  • Limerick

    33 gepubliceerde artikelen.
    Een limerick is een gedicht van vijf regels met het rijmschema a a b b a. In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam die meestal gekozen wordt vanwege het rijm. Voorts heeft een limerick vaak humoristische of dubbelzinnige inhoud. De laatste regel is de clou.
  • Vrij vers

    18 gepubliceerde artikelen.

    Een vrij vers is een gedicht zonder regelmatige strofebouw. De eerste strofe telt bijvoorbeeld zes, de tweede twee, de derde vijf verzen. Het gaat om poëtische teksten die vooral een sfeer oproepen. De strofe in een vrij vers heeft veelal een eenheid van idee. Vrije verzen hebben vaak eveneens geen vast maatsysteem. Het ontbreken van (eind)rijm komt eveneens vrij vaak voor in het vrije vers. Daarentegen komt binnen- en middenrijm veel voor in vrije verzen en soms zelfs voorrijm.

  • 55 woorden

    1030 gepubliceerde artikelen.
    Waarom een verhaal in exact 55 woorden (incl. titel)? Omdat de vorm ons dwingt te schrappen tot de essentie van wat we willen zeggen. “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, of anders gezegd, in weer een andere taal: “Less Is More.” Alleen fictie komt in aanmerking. Dus een echt, afgerond prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind en met één of meerdere personages , moet in exact 55 woorden, inclusief de titel, worden verteld.
  • Kort verhaal

    976 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Flitsverhaal

    119 gepubliceerde artikelen.
    Een flitsverhaal is, bij Schrijverspunt, een krachtig en compleet verhaal in het kleinst mogelijk (maximaal 150) aantal woorden. Het moet een begin, midden en einde hebben en bij voorkeur een draai of verrassing aan het einde. De voorkeur gaat uit naar een verhaal in een of slechts meerdere zinnen. Geen zgn quotes, wijsheden, gezegden, etc. Het meest beknopte en sprekend voorbeeld van een flitsverhaal is het verhaal dat Ernest Hemingway schreef.
    " Te koop: babyschoenen. Nooit gedragen."
  • Volksverhalen

    39 gepubliceerde artikelen.
    Sprookjes behoren tot een oude orale traditie en bevatten vaak een zedenles of diepere wijsheid. Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse 'sproke', dat verhaal of vertelling betekent. Als ongeschreven vertelling richtte een sproke zich tot ongeletterde volwassenen. De bekende sprookjes kennen we natuurlijk allemaal maar we lezen/horen ook graag verhalen die zelf verzonnen zijn. In deze schrijfactiviteit bieden we de mogelijkheid om zelf verzonnen sprookjes of een fabel toe te voegen. Gewoon om lekker voor te lezen voor kinderen of wie ze ook maar horen wil.
    Maximaal 1000 woorden.
  • SF & Fantasy

    12 gepubliceerde artikelen.
    Science fiction en Fantasy vallen beide onder een speculatief fictiegenre waarin veel elementen, personages en instellingen worden gecreëerd uit verbeeldingskracht en speculatie in plaats van uit de realiteit en het dagelijks leven. Er is echter een duidelijk verschil tussen science fiction en fantasy. Science fiction is gebaseerd op wetenschap en technologie en geeft daarom scenario's weer die op een dag waar zouden kunnen zijn. Fantasie daarentegen heeft betrekking op veel bovennatuurlijke elementen en vindt plaats in een wereld die niet bestaat en nooit kan bestaan.
    Bij een SF of Fantasyverhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Proefstuk

    19 gepubliceerde artikelen.
    Je schrijft veel en graag en bent meestal tevreden over je schrijfresultaten. Je deed al mee aan schrijfactiviteiten en schrijfwedstrijden maar je kunt nu ook een verhaal of gedicht laten zien waar je echt trots op bent of... waar je juist nog over twijfelt maar wat je wel graag aan anderen wilt laten zien. Dat is mogelijk in deze rubriek. Leden van Schrijverspunt kunnen in deze rubriek een schrijfresultaat tonen als een proefstuk van eigen kunnen. Er zijn geen voorwaarden voor genre, aantal woorden, etc. Het is jouw proefstuk wat jij graag aan anderen wilt laten lezen. Je mag max. 1 proefstuk insturen!
    Van lezers verwachten we respect voor de publicatie. Beloon de schrijver voor zijn/haar durf en inzet met serieuze feedback.
  • Ik, schrijver

    9 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Schrijf een fantasierijk verhaal met als onderwerp 'Ik, schrijver'. Waarheidsgetrouw of compleet fictief, het is aan jou als het maar de moeite waard is om te lezen. Probeer de lezer te boeien en mee te trekken in jouw wereld als schrijver.
  • 3 kleuren

    4 gepubliceerde artikelen.
    Een verhaal geschreven in maximaal 300 woorden waarbij 3 kleuren een rol spelen. De schrijver bepaalt zelf de kleuren. Het is echter niet de bedoeling om een kleur sec alleen als kleur te gebruiken maar ook als bv begrip, symbool of gemoedstoestand (Een blauwtje lopenZich groen en geel ergeren, wit wegtrekken, etc) .
  • Schrijfopdracht

    87 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Inzenden voor deze schrijfactiviteit is niet meer mogelijk. Op termijn beëindigen we deze mogelijkheid.
  • Mijn schrijftip

    Elke auteur heeft zo haar/zijn persoonlijke ervaringen met schrijven en weet vaak wat haar/hem beter, makkelijker, lezenswaardiger, spannender, etc. doet schrijven. Die ervaringen willen we hier graag delen met andere schrijvers. Zo beknopt mogelijk worden hier persoonlijke schrijftips voor schrijvers beschreven. Voor de een een ervaring, voor de ander wellicht een eye-opener.
    Maximaal 20 woorden.

Ook jouw artikel is welkom! Ga s.v.p. naar het overzicht van deze schrijfactiviteit om ook jouw verhaal/gedicht toe te voegen.

Cristóbal

Ik vermei me af en toe in de straten van Barcelona, en dat wéét Kris. Men zegt dat Barcelona 'in' is, dat het een grote roep heeft bij city-trippers, zoals dat bijvoorbeeld een tijd geleden met Praag óók het geval was. Je moet er dus geweest zijn, wil je 'mee' zijn. Een mens kan toch niet altijd weer opnieuw zeggen dat hij naar Parijs getrokken is, of naar Londen, of naar Amsterdam. Loopt er dan iets fout bij mij, want zo te zien bewandel ik de omgekeerde weg? Ik moet dringend eens naar Parijs gaan, ook Londen heb ik alleen maar en passant gezien, en zelfs de grachten van Amsterdam ken ik nog niet, o jeetje. Maar Barcelona, daarmee kan ik uitpakken. Ik moet dat daadwerkelijk ook eens gedaan hebben, want zekere dag kwam Kris mij enkele 'tips' vragen: "Volgende week gaan we naar Barcelona, zie je."

            Ik zei hem dat hij zich ´s middags om één uur aan de kop van de Ramblas moest opstellen, vlakbij de Placa de Catalunya. Hij zou daar de heren zien komen, van alle pluimage, om met elkaar de grote en de kleine problemen van het leven te bespreken. Ze klitten spontaan samen in groepjes, die dan weer afkalven of aanzwellen al naargelang de aangesneden thema´s publieke belangstelling wekken. Want daar wordt de actualiteit gedissecteerd, worden frustraties geventileerd, opinies te vuur en te zwaard verdedigd. Ik zei Kris dat hij zich in zo 'n groepje moest zien te nestelen, op de eerste rij, om ook als hij geen snars van de discussie begreep, het Catalaans temperament eens aan te voelen. Maar dan moest hij wel zijn Pascalleke erbuiten laten. In Spanje wordt de mannelijkheid immers nog de eer aangedaan, die ze eeuwenlang in heel het Avondland werd aangedaan: het woord te voeren past de man, denkt men daar - en men handelt ernaar. Dus valt in de praatgroepen op de Ramblas niet één vrouw te bespeuren - wel, wel.

            En als de heren uitgepalaverd zijn, Kris, en de groepjes oplossen in de gewone middagdrukte, moet je eens langzaam de Ramblas zeewaarts aflopen. Daar op het einde, hoog op een sokkel verheven en met de vinger wijzend naar Amerika, staat je wereldberoemde naamgenoot, Cristóbal Colón. Sedert ik dié tegen het lijf gelopen ben, heb ik de neiging om in mijn eigen omgeving geen enkele Kris of Kristof of Kristoffel nog Kris, of Kristof of Kristoffel te noemen. Ik spreek ze steevast aan met 'Cristóbal'. En tot vervelens toe moeten ze aanhoren dat het accent niet op de laatste, maar op de vóórlaatste lettergreep ligt. "Zeg niet Cristobál, maar Cristóbal. Je zegt toch ook niet Kristoffél, maar wel Kristóffel." Ik denk dat Kris, je weet wel, die van Pascalleke, mij vroeg of laat die litanie nog eens zal voorzeggen vóór ik de kans krijg ze voor de zoveelste keer zelf opnieuw te debiteren. Want ook déze Kris, die van Pascalleke dus, is niet lang Kris geweest voor mij; hij is vrij snel Cristóbal geworden.

            Cristóbal is dus tussen Kerst en Nieuwjaar met zijn Pascalleke nog vlug eens naar Barcelona gevlogen. Het zag er immers naar uit dat hun beweginsgvrijheid naderhand flink aan banden zou worden gelegd, want Nona was op komst. Daarom knepen ze er inderhaast met z´n tweetjes nog eens onderuit. Dat het Nona zou worden, wisten ze op dat ogenblik nog niet. Maar met het wonder van de echografie hadden ze het wonder van de natuur heel dicht gevolgd, en er was wel degelijk iémand op komst. Persoonlijk loop ik niet zo hoog op met het eerste van die twee wonderen, ik heb er indertijd een kater aan overgehouden. Daags vóór de geboorte van onze jongste spruit werden wij voor het eerst met dat nieuwe speeltuig uit de gynaecologiewinkel geconfronteerd, en fraai vond ik het niet. Terwijl hij met een receptor de bolle buik van mijn echtgenote aftastte, en wij als analfabeten naar de wazige beeldvorming ervan op een klein schermpje zaten te kijken, liet de gynaecoloog van dienst plots de nakende geboorte in twee stukken uiteenvallen: "Kijk," zei hij, alsof hij een konijn uit zijn hoed ging toveren, "het is een jongetje." ´s Anderendaags moesten we dan maar voor de afwerking terugkomen, want ja, we wisten dan wel alles wat er te weten viel, maar dat jochie moest er toch nog uit ook. Anderen hebben het daar allemaal niet zo moeilijk mee. Ze zijn er, integendeel, op gevlast om de camera obscura te verlichten nog vóór deze zelf na die ondraaglijke negen maanden zijn vrucht aan het zonlicht prijsgeeft. Cristóbal en Pascalleke behoren tot dat kamp, de club der ongeduldigaards. Gulzig proevend van de technologische vooruitgang hebben ze, nu al op groot scherm en in kleur, hun kleine Nona geobserveerd in alle fazen van haar vroegste ontwikkeling. De eerste keer dat er 'iets te zien' geweest was - "Joeng, dat is raar" -, is Cristóbal zijn verhaal komen doen. Hij kon het beeld maar niet loslaten, en plastischer dan hij dat deed, had ik het nooit kunnen beschrijven: "Joeng, dat is raar, precies een garnaal die daar ligt te zwalpen!"

            Het gebazel van de heren ´s middags op de Ramblas is na de Barcelonatrip niet meer ter sprake gekomen. Het is tenslote ook maar een detail, een vluchtig streepje verf op een schilderij, dat verder zo imponerend kleurrijk is, dat je eigenlijk bij geen details blijft stilstaan. En toch stel ik me voor dat hij daar, letterlijk, bij stilgestaan heeft. Ik doe mijn ogen toe, zie Pascalleke daar op de Ramblas zich enigszins op afstand houden, terwijl Cristóbal haastig het culinair vocabularium overloopt in Zo zeg ik het in het Spaans, en dan te midden het Barcelonese heerschap begint te peroreren over het wonder van dat garnaaltje - gamba, sí una gamba! - dat zich almaar krom zwom; over het wonder - milagro, milagro! - van de techniek, die het menselijk oog een verlengstuk geeft - increíble! - en over het wonder van de mens zelf - milagro, milagro, Nona milagro! Zie ze kijken, de heren van Barcelona, naar zoveel aandoenlijke trots.

            En dan op een keer, lang na zijn trip naar Barcelona, krijg ik een cadeautje van Cristóbal. Een turf van een roman over de perikelen van - raad eens - het Barcelona van het begin van de 20ste eeuw. Ik moet deemoedig bekennen dat ik er nog altijd niet aan begonnen ben. Maar het is nu plechtig beloofd, Cristóbal, ik zal er eens ernstig werk van maken.

Feedback voor schrijfactiviteiten

Review voor: "Cristóbal"

© Lieven Vandekerckhove
14.02.21
Feedback:
Met plezier gelezen!
  • Kwaliteit
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
  • lieven vandekerckhove 14.02.21
    dank u, Annemarie. Zoals ik al aan Janneke meedeelde, is dat een stukje dat meer dan 20 jaar oud is (maar wel nergens gepubliceerd).
13.02.21
Feedback:
Weer mooi geschreven Lieven!
  • Kwaliteit
    5.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig

In elke boekenwinkel: