Skip to main content

Aanvraag ISBN

cbisbn
€ 20,00 (€ 16,53 excl. BTW)

ISBNISBN staat voor International Standard Book Number. Het is een unieke identificatie waarmee een uitgave vindbaar is voor (online) boekhandels en bibliotheken.
 
Door het registreren van een ISBN zorg je ervoor dat alle informatie over je boek bij elkaar blijft: van titel, auteur, verschijningsdatum tot cover en flaptekst. Door deze unieke identificatie kan er geen misverstand ontstaan in de communicatie rond jouw titel.
Met het ISBN kunnen boekhandels, webshops en bibliotheken je boek snel en gemakkelijk vinden. Wordt het boek uitgegeven via CB, dan kunnen alle bij het CB aangesloten (online-) boekverkopers je boek direct bestellen. Kortom, een ISBN maakt jouw uitgave uniek, herkenbaar en vindbaar. Om een boek in de boekwinkel te kunnen verkopen is een ISBN voor je boek noodzakelijk. Met het ISBN kun je een EAN-barcode op de achterkant van je boek plaatsen.
 
Bij  Schrijverspunt Clusteruitgeverij kun je een ISBN aanvragen onder de eigen uitgever-/imprintnaam met gebruikmaking van de prefix van Schrijverspunt.

Enkele aandachtspunten:
  • Een ISBN regelt géén auteursrechten
  • Iedere verschijningsvorm krijgt/heeft een eigen ISBN. Geef jij jouw boek uit als paperback, maar ook als hardcover, dan krijgen deze twee versies ieder een eigen ISBN. Hetzelfde geldt als je van je boek een e-boek of een luisterboek maakt.
  • Van het ISBN-nummer kun je een EAN-barcode voor je boek maken en op je boek (laten) aanbrengen.

Bureau ISBN beheert de toepassing van het ISBN voor titels van in Nederland en Vlaanderen gevestigde uitgevers. De kerntaak is de bibliografische registratie van alle titels met een ISBN binnen het werkgebied Nederland en Vlaanderen.

Voor het aanvragen van een ISBN vragen we u ons de noodzakelijke informatie te verstrekken, inclusief de NUR-code en Thema van het boek aan te geven. Om deze reden kunt u 1 ISBN per keer bestellen.
Deze identificatiecodes worden door boekhandels en bibliotheken gebruikt om boeken onder het juiste genre te plaatsen waardoor het sneller gevonden kan worden door de lezer. Vanwege het grote aanbod aan boeken is een goede classificatie van je boek derhalve van doorslaggevend belang.

NUR staat voor Nederlandstalige Uniforme Rubrieksindeling.  De NUR-code wordt vermeld in het colofon.

We adviseren u om, voorafgaand, al een keuze te maken. Dat is mogelijk door op onderstaande link te klikken. Je kunt dan een overzicht downloaden! De te downloaden NUR lijst kun je opslaan en eventueel later opnieuw gebruiken. Na het aanklikken is de lijst te vinden in uw downloadmap.
Let op: .Je kunt je boek meerdere NUR-codes meegeven. Vermeldt eventuele extra codes in het opmerkingenveld.

klikhier

Het thema is een nieuw classificatiesysteem dat op termijn de NUR gaat vervangen. Thema is veel uitgebreider dan NUR en ook logischer ingedeeld. Je kunt per boektitel meerdere Themacodes opgeven, waarbij de eerst gekozen als hoofdcode geldt. Vermeldt eventuele extra codes in het opmerkingenveld.
Thema kent 25 hoofdonderwerpen met tot maximaal 4 niveaus subonderwerpen.
We adviseren u om voorafgaand al een keuze te maken. Klik daarvoor op onderstaande link.

klikhier