• Column
  • Blog
  • Column
  • Cursiefje
  • Essay
  • Haiku
  • Poëzie
  • Senryu
  • Limerick
  • Vrij vers
  • 55 woorden
  • Kort verhaal
  • Flitsverhaal
  • Volksverhalen
  • SF & Fantasy
  • Proefstuk
  • Ik, schrijver
  • 3 kleuren
  • Schrijfopdracht
  • Mijn schrijftip
  • Column

    Column

    434 gepubliceerde artikelen.
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
  • Blog

    256 gepubliceerde artikelen.
    Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
    Maximaal 1000 woorden. 
  • Column

    434 gepubliceerde artikelen.
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
  • Cursiefje

    523 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Essay

    1 gepubliceerde artikelen.
    Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een we­ten­schap­pe­lijk, cul­tu­reel of fi­lo­so­fisch on­der­werp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen.
    Maximaal 1000 woorden.
  • Haiku

    277 gepubliceerde artikelen.
    Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst waarin de natuur, of iets in de natuur, centraal staat, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht..
  • Poëzie

    1147 gepubliceerde artikelen.
    Poëzie is de kunst van het dichten. Ook is poëzie een verzamelnaam voor gedichten en verzen. Poëzie is een taaluiting waarbij een grote nadruk ligt op vorm, klank en beeldspraak. Het geheel is meer dan de som der delen.
    Toen hem gevraagd werd een definitie van poëzie te geven, zei de dichter Robert Frost: "Poetry is the kind of thing poets write." - Poëzie is wat dichters schrijven .
  • Senryu

    412 gepubliceerde artikelen.
    Senryu is een vorm van Japanse dichtkunst over de onvolkomenheid van de mensen, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht.
  • Limerick

    36 gepubliceerde artikelen.
    Een limerick is een gedicht van vijf regels met het rijmschema a a b b a. In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam die meestal gekozen wordt vanwege het rijm. Voorts heeft een limerick vaak humoristische of dubbelzinnige inhoud. De laatste regel is de clou.
  • Vrij vers

    24 gepubliceerde artikelen.

    Een vrij vers is een gedicht zonder regelmatige strofebouw. De eerste strofe telt bijvoorbeeld zes, de tweede twee, de derde vijf verzen. Het gaat om poëtische teksten die vooral een sfeer oproepen. De strofe in een vrij vers heeft veelal een eenheid van idee. Vrije verzen hebben vaak eveneens geen vast maatsysteem. Het ontbreken van (eind)rijm komt eveneens vrij vaak voor in het vrije vers. Daarentegen komt binnen- en middenrijm veel voor in vrije verzen en soms zelfs voorrijm.

  • 55 woorden

    1042 gepubliceerde artikelen.
    Waarom een verhaal in exact 55 woorden (incl. titel)? Omdat de vorm ons dwingt te schrappen tot de essentie van wat we willen zeggen. “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, of anders gezegd, in weer een andere taal: “Less Is More.” Alleen fictie komt in aanmerking. Dus een echt, afgerond prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind en met één of meerdere personages , moet in exact 55 woorden, inclusief de titel, worden verteld.
  • Kort verhaal

    974 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Flitsverhaal

    121 gepubliceerde artikelen.
    Een flitsverhaal is, bij Schrijverspunt, een krachtig en compleet verhaal in het kleinst mogelijk (maximaal 150) aantal woorden. Het moet een begin, midden en einde hebben en bij voorkeur een draai of verrassing aan het einde. De voorkeur gaat uit naar een verhaal in een of slechts meerdere zinnen. Geen zgn quotes, wijsheden, gezegden, etc. Het meest beknopte en sprekend voorbeeld van een flitsverhaal is het verhaal dat Ernest Hemingway schreef.
    " Te koop: babyschoenen. Nooit gedragen."
  • Volksverhalen

    38 gepubliceerde artikelen.
    Sprookjes behoren tot een oude orale traditie en bevatten vaak een zedenles of diepere wijsheid. Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse 'sproke', dat verhaal of vertelling betekent. Als ongeschreven vertelling richtte een sproke zich tot ongeletterde volwassenen. De bekende sprookjes kennen we natuurlijk allemaal maar we lezen/horen ook graag verhalen die zelf verzonnen zijn. In deze schrijfactiviteit bieden we de mogelijkheid om zelf verzonnen sprookjes of een fabel toe te voegen. Gewoon om lekker voor te lezen voor kinderen of wie ze ook maar horen wil.
    Maximaal 1000 woorden.
  • SF & Fantasy

    13 gepubliceerde artikelen.
    Science fiction en Fantasy vallen beide onder een speculatief fictiegenre waarin veel elementen, personages en instellingen worden gecreëerd uit verbeeldingskracht en speculatie in plaats van uit de realiteit en het dagelijks leven. Er is echter een duidelijk verschil tussen science fiction en fantasy. Science fiction is gebaseerd op wetenschap en technologie en geeft daarom scenario's weer die op een dag waar zouden kunnen zijn. Fantasie daarentegen heeft betrekking op veel bovennatuurlijke elementen en vindt plaats in een wereld die niet bestaat en nooit kan bestaan.
    Bij een SF of Fantasyverhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Proefstuk

    19 gepubliceerde artikelen.
    Je schrijft veel en graag en bent meestal tevreden over je schrijfresultaten. Je deed al mee aan schrijfactiviteiten en schrijfwedstrijden maar je kunt nu ook een verhaal of gedicht laten zien waar je echt trots op bent of... waar je juist nog over twijfelt maar wat je wel graag aan anderen wilt laten zien. Dat is mogelijk in deze rubriek. Leden van Schrijverspunt kunnen in deze rubriek een schrijfresultaat tonen als een proefstuk van eigen kunnen. Er zijn geen voorwaarden voor genre, aantal woorden, etc. Het is jouw proefstuk wat jij graag aan anderen wilt laten lezen. Je mag max. 1 proefstuk insturen!
    Van lezers verwachten we respect voor de publicatie. Beloon de schrijver voor zijn/haar durf en inzet met serieuze feedback.
  • Ik, schrijver

    9 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Schrijf een fantasierijk verhaal met als onderwerp 'Ik, schrijver'. Waarheidsgetrouw of compleet fictief, het is aan jou als het maar de moeite waard is om te lezen. Probeer de lezer te boeien en mee te trekken in jouw wereld als schrijver.
  • 3 kleuren

    4 gepubliceerde artikelen.
    Een verhaal geschreven in maximaal 300 woorden waarbij 3 kleuren een rol spelen. De schrijver bepaalt zelf de kleuren. Het is echter niet de bedoeling om een kleur sec alleen als kleur te gebruiken maar ook als bv begrip, symbool of gemoedstoestand (Een blauwtje lopenZich groen en geel ergeren, wit wegtrekken, etc) .
  • Schrijfopdracht

    87 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Inzenden voor deze schrijfactiviteit is niet meer mogelijk. Op termijn beëindigen we deze mogelijkheid.
  • Mijn schrijftip

    Elke auteur heeft zo haar/zijn persoonlijke ervaringen met schrijven en weet vaak wat haar/hem beter, makkelijker, lezenswaardiger, spannender, etc. doet schrijven. Die ervaringen willen we hier graag delen met andere schrijvers. Zo beknopt mogelijk worden hier persoonlijke schrijftips voor schrijvers beschreven. Voor de een een ervaring, voor de ander wellicht een eye-opener.
    Maximaal 20 woorden.

Ook jouw artikel is welkom! Ga s.v.p. naar het overzicht van deze schrijfactiviteit om ook jouw verhaal/gedicht toe te voegen.

Zap: Op1 Naar2

De periode waarin ik de indruk had dat een praatprogramma op tv, zoals DWDD en Pauw, een schoolvoorbeeld was van geïnstitutionaliseerd egocentrisme ligt nu ongeveer een maand achter ons. Uit deze zin kan de lezer afleiden dat ik mij vaak geërgerd heb aan Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw. In de praatprogramma’s DWDD en Pauw vlogen de onderwerpen over de tafel en had ik vaak de indruk dat de talkshowhost belangrijker was dan de gast of het onderwerp dat besproken werd. De gasten waren altijd dezelfde. Zij werkten aan hun imago van BN’er en waren blij dat ze in het programma aan mochten schuiven. Zo kreeg de kijker een kritiek- en risicoloos programma voorgeschoteld waarin de presentator en de gasten altijd op één lijn zaten. Ook was er amper tijd om een onderwerp uit te diepen. Soms dacht ik dat ik zat te kijken naar een uitzending van de Amsterdamse omroep AT5. Dat was helemaal het geval toen de talkshowhost sprak over “onze burgemeester” waarmee hij de burgemeester van Amsterdam bedoelde.
Gelukkig zijn we nu af van het hoge ons kent ons gehalte en van het, om niet altijd even begrijpelijke redenen, dolenthousiaste publiek. Ook zijn we voor eens en hopelijk altijd af van de storende DWDD sticker op nieuwe boeken die in stapels bij de ingang van de boekhandel lagen. Coververvuiling, wie zat daar nu op te wachten.
Toch blijft de vraag of we al met al beter af zijn nu DWDD en Pauw ons hebben verlaten? Want nu hun programma’s verdwenen zijn en laat op de avond het programma Op1 voor Pauw in de plaats is gekomen, besef ik pas hoe groot het vakmanschap van Pauw en Van Nieuwkerk als presentator is.

In de tijd van Pauw en DWDD verlangde ik naar het uitdiepen van één onderwerp binnen het programma. Met Op1 zijn we nu beland in een talkshow waarin er voornamelijk aandacht is voor één onderwerp: Het coronavirus. Dit is niet door programmamakers bedacht. Het is hen overkomen. Ook nu komen vaak dezelfde gasten voorbij al zijn het andere personen dan voorheen. Nu zijn het de zogenoemde deskundigen waarvan een paar de kans aangrijpen om in korte tijd zich te profileren als een BN’er. Zij kunnen spreken, maar zwijgen is niet hun ding. Daarom verlang ik na weken corona nu naar meer variatie in onderwerpen. De laatste week ben ik wat dat betreft hoopvol gestemd.

Nu het coronavirus steeds minder haar stempel drukt op de samenleving, is er binnen het programma ook meer ruimte voor andere onderwerpen. Nu komt het op de kwaliteit van de talkshowhosts aan. En, sorry dat ik het zeg, maar daar ben ik niet gerust op. Zo vroeg ik mij gisteravond af: waarom zit ik steeds vaker met kromme tenen en plaatsvervangende schaamte te luisteren en te kijken naar Op1? Waarom verlang ik op de late avond terug naar de kwaliteit van een presentator als Pauw?
Vooropgesteld, ze doen hun best die nieuwe presentatoren van Op1. Toch zijn ze niet allemaal toegerust om zo’n programma in goede banen te leiden. Ik zal een paar voorbeelden geven:

Vb1. Het te vaak stellen van gesloten vragen en het niet doorvragen met open vragen: Voor de nerveuze gast die voor het eerst op de televisie komt is het een groot voordeel dat de “beginnende” talkshowhost te vaak geneigd is om gesloten vragen te stellen. Dit zijn de vragen die beginnen met een werkwoordsvorm en die met ja of nee te beantwoorden zijn. Bijvoorbeeld: “Vindt u ook niet dat de intelligente lockdown moet worden afgebouwd.” (Zeg ja of nee.) De gesloten vragen zijn irritant, maar het toppunt van irritant is dat de vragensteller niet doorvraagt als het antwoord van de gast overeenstemt met de mening van de presentator. Zo komt de kijker niets te weten. 

Vb2. De mening van de talkshowhost laten prevaleren boven de mening van de deskundige door als er meerdere gasten aanwezig zijn voorrang te geven aan de gast die de gewenste mening naar voren brengt. 

Vb3. In het kader van corona de eigen angsten leidend laten zijn bij het stellen van de vragen. “Bent u ook niet bang dat we, als we de terrassen weer openen, in september opnieuw in de ellende belanden?” (Zeg ja of nee.) Zo kan het gebeuren dat kijkers die gedeprimeerd zijn vanwege de corona-ellende, nog neerslachtiger worden als de sporadisch positieve geluiden van de deskundige betreffende het terugdringen van het virus, door de mitsen en maren van de angstige talkshowhost teniet worden gedaan. 

Vb4. Last but nog least: Het niet luisteren naar het antwoord van de gast, maar in de tussentijd op zoek zijn naar een nieuwe vraag op het moment dat de gast aan het woord is. Dit heeft de laatste weken een paar keer geleid tot een vraag waarvan het antwoord al in een eerdere fase gegeven was. Tenenkrommend al is het daarentegen ook wel mooi om te zien hoe de gast geduldig opnieuw het antwoord geeft zonder zijn ergernis te laten blijken. 

We weten allemaal dat een talkshow geen vraag en antwoord spel is. Het programma heet niet voor niets een talkshow. Een praatprogramma waarin plaats is voor gesprek en discussie en niet alleen voor het geven van door de host gewenste antwoorden. Hoewel het programma nog niet zo lang bezig is en iedere host zijn of haar kans verdient, lijkt het er sterk op dat niet iedere host de kans zal benutten. Een grondige evaluatie is op zijn plaats. Dit om een aantal hosts en de kritische kijker uit het lijden te verlossen. Het kan wat mij betreft niet snel genoeg gebeuren, want te vaak heb ik al naar een andere zender gezapt. 

Programma’s kun je terugkijken. De kijker kan deze mogelijkheid voor wat betreft Op1 het beste terzijde leggen. De makers van Op1 raad ik aan om de mogelijkheid van terugkijken niet onbenut te laten.