Column

SCHRIJFACTIVITEIT: COLUMN

Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos. Maximaal 750 woorden

Klik voor meer schrijfactiviteiten in het menu op SCHRIJFACTIVITEITEN.

Winnen of verliezen

Publicatie: 13.07.2021 | Els Hijlkema
Ze heeft gewonnen!
Ze doet gewoon niets meer. Heeft geen diploma nodig. Weet toch al wat ze later gaat doen.
Haar kwaliteit: een sterke eigen wil. Haar valkuil: een sterke eigen wil.
 
De grote vraag hier is: wie heeft een grotere fixed mindset? Zij of haar omgeving? Wie is de kip en wie het ei?
Zij, gestopt met haar pogingen te passen binnen het systeem? Of de docenten met de overtuiging dat ze “hier” niet thuishoort en het niveau niet aankan?
Omdat ze niets doet. Omdat ze slechte cijfers haalt. Omdat ze gaandeweg nog minder doet. Omdat ze ‘dwars’ is. Omdat ze steeds bozer wordt.
Ze weten echt niet meer wat ze met haar aan moeten.
Ze moet dit, zij zou moeten dat, als ze niets doet, dan…
 
Ze zit tegenover me, afwachtend, lichtelijk wantrouwend. Weer iemand die me gaat vertellen wat ik allemaal zou moeten doen. Zonde van de tijd! Maar ze stelt zich open; we gaan het gesprek aan.
Ik vertel wat ik zie in het onderwijs. Ben zelf ook docent. Zie wat de onbedoelde fixed mindset van docenten soms kan veroorzaken. Zet daar ook mijn vraagtekens bij.
Ik zie een voorzichtig glimlachje komen, dat verandert in een grotere glimlach als ik haar vraag of zij ook zo dwars wordt als mensen zeggen: “omdat ik het zeg” of “omdat het zo hoort”.

Vertel dat ik in basis echt niet dwars ben, maar dat ik als zzp’er werk binnen het onderwijs. Omdat ik de zaken graag op mijn eigen manier doe. Zodat ik mezelf niet verlies. En daar heb ik haar!!
Ze is niet dwars, ook niet lui, ze kan het wel. Maar niet op de manier die voor veel leerlingen wel werkt in ons huidige schoolsysteem. Ze wil zichzelf blijven, gezien worden in hoe zij denkt, hoe zij zich voelt, leren op een manier die bij haar past. Als ze maar wist hoe……
Zij heeft, als beelddenker, een andere manier van lesstof verwerken nodig, een andere manier van uitleg, een andere manier van toetsen soms.

Want heus…. Ze wil echt wel. Maar als zij zichzelf niet mag zijn, wie is ze dan als ze moet leren en werken op een manier waar ze ongelukkig van wordt? Dan ziet zij zichzelf ook niet meer. En dan heeft ze pas echt een probleem. Dan heeft ze verloren!

WAARDERING

HITS:

460

Enthousiast over deze inzending? Deel je enthousiasme op sociale media m.b.v. onderstaande buttons.

Commentaar en/of waardering voor dit artikel:

Iedere bezoeker (lid zijn is niet noodzakelijk) kan een waardering geven voor dit artikel! Schrijvers stellen je tips en opmerkingen op prijs.
21.07.21
Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl a.u.b.
Mooi beschreven en hoe herkenbaar!
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
14.07.21
Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl a.u.b.
Mooi beschreven!
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
Naar boven

Ook meedoen aan een schrijfactiviteit? Meedoen is gratis. We publiceren je inzending voor minimaal 12 maanden. Meedoen is mogelijk door eerst in te loggen en dan bovenin de pagina op de rode balk te klikken. Nog geen lid? Aanmelden is gratis.