Columns

Columns op Schrijverspunt
  • Columns op Schrijverspunt
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. FTbannerEen column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
  • Wil je ook een column publiceren op Schrijverspunt? Dat is mogelijk door eerst in te loggen (lid worden is gratis).
  • Schrijvers stellen je waardering en/of commentaar bij een artikel erg op prijs!

    Een artikel beoordelen? Breng dan s.v.p. een stem uit  door op de gewenste(1-5) ster te klikken. (5 sterren is de hoogste waardering)

Verbinding

‘Nou, dat doen we dus niet!’ zegt hij.

Ik zet mijn koffie neer en kijk strak naar de persoon aan de andere kant van de tafel. Hij kijkt twintig seconden net zo strak terug zonder met zijn ogen te knipperen.
Tegenover me zit mijn zoon. Slechts negen jaar en tien keer zo eigenwijs als ik. En ik ben leraar, dus dat zegt wat. Nou en, boeit mij dat en doe ik lekker toch niet zijn zonder twijfel zijn meest gebruikte zinnen.
De twintig seconden stilte worden verbroken door mijn zoon die nog steeds zonder oogknipperen zegt: ‘Nou, komt er nog wat van?’
Hij had gevraagd of ik met hem wilde knutselen, maar ik wilde liever samen tekenen. Ik zit niet te wachten op prittlijm aan mijn vingers en overal papiersnippers, maar mijn jongste spruit is onvermurwbaar en spreekt de zin uit waarmee deze column opent.

Koffie is mijn vriend. Mijn steun in barre tijden, mijn beloning na hard zwoegen, mijn vlucht in nood, mijn brandstof waarop ik existeer. Ik neem nog een flinke slok en zet de schakelaar in mijn brein om van ‘tekenen’ naar ‘knutselen’. Het duurt even voordat het lampje begint te branden. Twintig seconden om precies te zijn.

Even daarvoor had ik al een andere schakelaar omgezet, namelijk die van ‘alleen in een hoekje kruipen’ naar ‘actief bezig zijn met de relaties in mijn gezin’. Het duurde wat langer voordat dat lampje ging branden. Het is niet dat ik geen tijd met mijn gezin wil doorbrengen, au contraire. Maar het is nu zondag en het grootste deel van de zaterdag heb langs de lijnen van verschillende voetbalvelden doorgebracht en op het verjaardagsfeestje van een nichtje.
Daarvoor heb ik al de hele week gewerkt en nu ben ik moe. Communicatiemoe. Eén van de grote energieproblemen van een leraar. Het is niet te geloven hoeveel communicatiekeuzes je maakt in een gemiddelde werkweek. En thuis stopt dat niet voordat je in slaap valt. Daarbij heb ik een redelijk introverte persoonlijkheid, wat wil zeggen dat ik het beste energie bijtank in eenzaamheid. Ik houd van stilte en alleen zijn. Tot zo ver, want ik hoor u al denken: kies dan ander werk, je wilde zelf kinderen en zeur niet zo, vent.
Ik heb helemaal geen behoefte om een meelijwekkend verhaal te houden, maar wel dat u begrijpt dat het tijd kost eer bepaalde lampjes gaan branden.

Ik neem de laatste slok koffie, pak de schaar en begin te knippen in een oranje vel papier. Na twee tellen ben ik in orde en zitten we mooi samen te knutselen. We maken een ‘destroyer’. Mijn zoon het voertuig en ik de bak met bommen. Lege theedoosjes, satéprikkers en gekleurd papier zijn de ingrediënten.
Een half uur later is de destroyer klaar. Tevreden ruimen we de boel op. ‘Dat was cool, pap’, is de conclusie van junior en ik krijg een high five. Geweldig, verbinding. Het kostte me wat moeite, maar dan heb je ook wat. Ik zat in de belevingswereld van mijn zoon: destroyers, tdbloons, galaxy life, snipertoren en sterrenbasis. Ik heb geen idee wat het allemaal betekent, maar we waren samen iets leuks aan het maken en ervoeren beiden de verbinding die het opleverde.

Verbinding is de basis voor een goede samenwerking. Verbinding met kinderen krijg je door aan te sluiten bij hun belevingswereld. Maakt niet uit of ze negen zijn of zestien en of ze thuis zijn of op school.

Erik Dijkstra
Dit artikel delen?
Pin It
  • Hits: 404
(Gemiddelde waardering 0 met waardering(-en)

Login of registreer om een reactie te plaatsen

Wil je deze schrijver nomineren!

Bezoekers van Schrijverspunt kunnen 2 verschillende schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver 2019. Je kunt de schrijver van dit artikel nomineren door op de groene button te klikken.

Dank voor je nominatie!

Elke bezoeker van Schrijverspunt kan schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver. In totaal mag elke bezoeker 2 verschillende schrijvers nomineren over heel 2019. Nomineren is mogelijk tot 31 december 2019.

Omdat we streven naar een eerlijke nominatie voor Talentvolle schrijver 2019 controleren we elke nominatie op geldigheid. Ongeldige nominaties tellen niet mee in de score en verwijderen we.

Om de geldigheid van een nominatie te controleren vragen we je hieronder je e-mailadres in te vullen.  We garanderen dat we dit emailadres niet aan derden verstrekken en slechts gebruiken voor controle. Na afronding van de nominatie verwijderen we  dit e-mailadres.
Ongeldige invoer

Hoogste beoordeelding:

Top 10 : Meest gelezen

Schrijfactiviteiten