1 post
  • images/deelname/Column.jpg
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
    Klik op SCHRIJFACTIVITEITEN (tabs hieronder) voor alle mogelijkheden!
    415 gepubliceerde inzendingen
  • Tekst opsturen:
    Ook jouw artikel is welkom! Inzenden van een verhaal/gedicht is mogelijk door eerst in te loggen. Registreren is gratis! Alleen door eerst in te loggen en op de knop hieronder te klikken kom je op een pagina waar je de schrijfactiviteit kunt selecteren waar je aan mee wilt doen. Op die pagina kun je ook de titel en tekst voor je artikel toevoegen. Lees vooraf de voorwaarden. Let op: Na inzending is wijziging van je tekst niet meer mogelijk (m.u.v. Plusleden)
    Je artikel is, na inzending, vrijwel direct te zien in de betreffende schrijfactiviteit en bij je profiel. We publiceren een artikel minimaal een jaar (plusleden langer!), daarna verwijderen we het artikel en de commentaren, etc. automatisch.
  • De publicatievoorwaarden
    • Inzendingen dienen te voldoen aan de voorwaarden zoals aangegeven bij de betreffende schrijfactiviteit, Nederlandstalig en van voldoende kwaliteit (grammaticaal en inhoudelijk) te zijn. We accepteren geen afbeeldingen van een tekst, maar alleen de daadwerkelijke tekst!
    • Agressieve, onwettelijke, lasterlijke, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen, naar interpretatie van de redactie, zijn niet toegestaan. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen, zonder opgave van redenen, niet te publiceren, resp. te verwijderen.
    • De auteursrechten van een inzending blijven te allen tijde bij de inzender. Schrijverspunt brengt geen wijzigingen aan in de tekst.
    • Inzenders mogen geen door rechten beschermde teksten of afbeeldingen plaatsen.
    • Het plaatsen van persoonlijke informatie zonder toestemming van de redactie (zoals e-mailadressen, website en/of telefoonnummers) is niet toegestaan evenals teksten, advertenties en links van promotionele dan wel commerciële aard.
    • De redactie is niet aansprakelijk voor de gevolgen, juridisch of in andere zin, van de activiteiten van leden op Schrijverspunt, noch in Nederland, noch daarbuiten. De inzender blijft als enige verantwoordelijk en aansprakelijk voor de inhoud van zijn/haar bericht(en).
    • Bij inzending hanteert Schrijverspunt de actuele privacyregels. Onze privacyverklaring is onderaan op elke pagina te vinden.
    • We publiceren een inzending in principe een jaar lang op onze website. Voor plusleden is die periode langer.
    • Door het insturen van je schrijfactiviteit stem je in met deze voorwaarden.

     

Publicatie: 04-05-2021

Hits: 501

Als een auteur geen behoefte heeft aan feedback verschijnt er geen mogelijkheid voor reacties.

Sneeuwwitje zwart gemaakt

Aangepast: 04-05-2021
Vandaag las ik het bericht: Sneeuwwitje ongevraagd gekust, dat kan niet meer.
Behalve verbazing en verbijstering, beginnen er ook vragen in mij op te borrelen als de eerste de beste vulkaan die op uitbarsten staat.
Wat is het toch dat diegene die deze bewering de wereld in heeft geslingerd, heeft doen besluiten dat het kussen van Sneeuwwitje te maken zou hebben met ongewenste intimiteiten en respectloos gedrag? Is het niet zo dat Sneeuwwitje, opgebaard in een glazen kist na het eten van een giftige appel, uit de dood werd gewekt door de kus van een charmante, aardige, beschaafde prins? Zou je deze kus dus niet kunnen interpreteren als ‘liefde is sterker dan de dood’ of ‘liefde tot in de dood’? Of voor mijn part als een ‘kiss of life’? Waarom een sprookje als Sneeuwwitje zwart maken? Een negatieve lading geven aan een prachtig, eeuwenoud verhaal? Mijns inziens overigens een mooi stukje cultureel erfgoed, maar ja, wie ben ik. De gebroeders Grimm zouden zich in ieder geval nu in hun graf hebben omgedraaid bij het horen van dit bericht.
 
Ik wil diegene die over ‘de kus’ valt, de volgende opmerkingen meegeven:
 
Ik hoor in het bericht bijvoorbeeld niks over het feit dat het in Sneeuwwitje weer een vrouw is die gered moet worden door een man. Nogal ouderwets, nietwaar? Eigenlijk is dat ook niet meer van deze tijd. Vrouwen kunnen zich prima zelf redden. En verder gaat het, hoe kan het ook anders, om een zeer knappe, lieve en zorgzame prinses die ondanks haar status klaarblijkelijk in staat is uitstekend het huishouden te doen. Over dit traditionele rolpatroon valt de schrijver van het nieuwsbericht niet. En wil de schrijver niet even kritiek leveren op het altijd gepredikte schoonheidsideaal? Want dat is misschien nog wel kwetsender dan die kus. Want wie van ons dames herkent zich eigenlijk nog in deze prinses? Waarom zou een sprookjesprinses niet lelijk mogen zijn bijvoorbeeld? Of oud? Of zwart? Of een handicap hebben? Of lesbisch zijn? Of eigenlijk een man zijn? Het draait altijd weer om de ideale vrouw, blank, niet alleen knap en lief maar ook nog proper in huis en een ster in de keuken die, in dit sprookje, maar liefst zeven kerels tegelijk in de watten legt. Als ik het zo zeg, klinkt Sneeuwwitje haast als een getalenteerde maar wel zeer vulgaire vrouw. Maar nee, dan gaan we natuurlijk heerlijk schuil achter het feit dat het toentertijd nou eenmaal zo was dat de man werkte en de vrouw het huishouden deed. En ja, het schone (doch zwakke) geslacht moest natuurlijk gered worden door een dappere, sterke hoffelijke kerel. Eh pardon, heer. Maar in ieder geval niet door een vrouw. Sorry ladies.
En ja natuurlijk, ook in dit verhaal is het een vrouw die de bitch is. Datzelfde geldt voor het sprookje rondom de schoonheid Doornroosje, dat blijkbaar een even mooi doch net zo slaperig naïef wicht als Sneeuwwitje blijkt te zijn en bovendien de pech heeft haar redder pas na honderd jaar te treffen. Vermoedelijk omdat toentertijd TomTom nog niet was uitgevonden. Of ben ik nu te praktisch? En laten we ook Assepoester in dit verband niet vergeten. Een vrouw als slaaf in je huis hebben moet blijkbaar wel kunnen, met drie kenaus van slavendrijvers bovendien, want daar hoor ik de “kus-criticus” ook niets over zeggen.
 
Hoe dan ook, dit is zeker geen betoog om alle sprookjes nu naar het rijk der fabelen te verbannen, zeker niet. Ze leefden lang en gelukkig en dat moet wat mij betreft ook zo blijven. Ik wil maar zeggen tegen de antikussers van Sneeuwwitje, laten we de sprookjes van toen alsjeblieft de sprookjes van toen laten. Met alle, in onze ogen, antifeministische, stereotiepe trekjes en acties die in onze tijd als ‘not done’ , discriminerend of gruwelijk worden bevonden maar wel bij het fenomeen sprookje horen. Prik er door heen, lach erom, en als je dat echt niet kan, lees ze dan niet en laat die verhalen links liggen.
Want wat, wanneer en hóe een verhaal ook wordt geschreven: perfecte verhalen bestaan niet, en sprookjes zeker niet.
 
 
 
 
PS: Ik ontvang graag feedback
Ook jouw mening is hier welkom!

Reacties:

07.05.21
Feedback:
Mooie column! Ben het helemaal met je eens. Waarom overal wat achter zoeken? Goed je punt gemaakt met veel humor.
Show more
04.05.21
Feedback:
Prima column. Zonder enige twijfel 5 sterren!!
Show more
04.05.21
Feedback:
Heerlijk geschreven Annemarie! Is er een reden waarom je de bron niet vermeldt van waaruit je verontwaardiging opwelt? De cancelcultuur is immers een maatschappelijk fenomeen wat een stuk onze tijdgeest weerspiegelt. Zonder deze achtergrond laat je column zich bijna lezen als een gratuit –en overigens zeer lezenswaardig– cursiefje.
Show more
  • Annemarie Steenbergen 04.05.21
    Bedankt voor je waardering Hans. Goeie tip, ik zal de bron proberen toe te voegen. Heb er niet aan gedacht om die toe te voegen, maar ik snap je punt. Ga ik doen!

Meer van deze auteur:

Titel:Hits:Waardering:Link:
In verbinding
660
Lezen?
Achter namen gaan zielen schuil
549
Lezen?
Column
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens
541
Lezen?