Skip to main content
Louisa Weijenbergh

Pas op met overstappen!

© Louisa Weijenbergh op 23.11.2022.

Vanmorgen ontving ik een telefoontje van een zorgaanbieder waar ik het komend jaar waarschijnlijk een behandeling zal gaan krijgen.

'Dag mevrouw. Ik neem contact met u op omdat het binnenkort weer mogelijk is om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Omdat u volgend jaar een behandeling bij ons krijgt wil ik u graag informeren dat wij u adviseren vooral niet over te stappen naar zorgverzekeraar QQ of TT. De reden daarvoor is dat zij onze behandelingen niet altijd vergoeden. Dit horen wij en u echter pas achteraf waardoor dit een enorme schadeportie voor ons bedrijf betekent.'

Best een bizar telefoontje, zo lijkt het. Al moet ik u bekennen dat ik alle begrip heb voor deze ondernemer. Als indicerend wijkverpleegkundige maakte ik dit in de afgelopen jaren namelijk zelf ook mee. Hoe zorgwekkend het met de zorg in Nederland is gesteld leg ik u in de tekst hieronder verder uit.

Zorgverzekeraars werken samen met door hen geselecteerde aanbieders van zorg. Dit zijn zogenaamde gecontracteerde zorgaanbieders. Omdat deze bedrijven de vraag naar zorg niet aankunnen is er ruimte voor ongecontracteerde aanbieders.
Of en hoe deze zorgaanbieders aan hun geld komen, nadat zij de zorg hebben geboden, is afhankelijk van gunfactor, individuele procedures, op het individu toegespitste regelgeving, overgebleven budgetten en natuurlijk de stand van de pet van medewerker van afdeling medische beoordelingen.

Als indicstiesteller voor wijkverpleging, bijvoorbeeld, maakte ik van alles mee. Let wel, deze gebeurtenissen zijn waargebeurd en dit is nog niet eens alles!
-Dat ik als mevrouw van den Heerik veel meer voor elkaar kreeg dan als ik belde uit naam van mevrouw Özüdün.
-Dat ik bij verzekeraar A ongeveer vier keer zoveel formulieren moest invullen en zo veel langer bezig was om eenzelfde zorg vergoed te krijgen
-Dat bij een cliënt twee keer achter elkaar alle documenten 'zoek' waren geraakt binnen dezelfde aanvraag waardoor wij te laat waren om nog vergoeding te krijgen
-Dat uitbetaling aan de zorgaanbieder door drukte soms wel tot twaalf weken kan uitlopen

Hoewel ik hierover boeken zou kunnen schrijven volstaat het mijns inziens dat u goed nagaat of en naar welke zorgverzekeraar u overstapt in het nieuwe jaar. Want zo'n factuur van enkele duizenden euro's, daar zit u (net als ik) vast niet op te wachten.

 Geplande einddatum:

Nog hier te lezen tot:
22-12-2024

Hits

450 hits voor deze inzending

Enthousiast over deze inzending?

Dank voor het lezen van de inzending van deze schrijver. Je kunt hieronder een reactie geven. Schrijvers stellen je tips en opmerkingen op prijs. Je kunt ook zelf meedoen aan een schrijfactiviteit!
  • Waardering voor deze inzending (Klik op het duimpje om te waarderen.)

    Voeg hier je commentaar toe...
    You are a guest ( Sign Up ? )
    or post as a guest
    Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

    Wees de eerste om commentaar te geven.

    26.11.22
    Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl van deze inzending.
    Heel goed en duidelijk opgeschreven. Pas las ik ook in de krant dat een mevrouw zelf het ziekenhuisbezoek moest betalen omdat dit niet op het verzekeringslijstje stond van goedgekeurd. Ik keek meteen naar de zorgverzekering van mijn vader: die mocht dus ook niet naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis. Maar ook niet naar het Radboud ziekenhuis in Nijmegen, waar hij regelmatig moet zijn. Hij gaat dus overstappen. Er is duidelijk heel veel mis in zorgverzekeringsland!
    Show more
    1 van de 1 lezers vond deze review nuttig
    23.11.22
    Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl van deze inzending.
    zo heftig allemaal. helaas meerdere keren tegen aangelopen met mezelf en met zoonlief toen hij 18 werd.
    Show more
    0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
  • ZELF MEEDOEN

    Eerst inloggen s.v.p.! Meedoen is alleen mogelijk voor leden. Nog geen lid? Je kunt je gratis registreren als lid.