Loading...
Column
Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. FTbannerEen column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.

Wil je ook een column publiceren op Schrijverspunt? Dat is mogelijk door eerst in te loggen. We publiceren columns in volgorde van ontvangst en maximaal een per dag. Bij veel inzendingen is het dus mogelijk dat je column pas weken later zichtbaar is.

Columns

ondernemen

En toen had ik ineens een bedrijf. Schrijven met een twist, bedacht door een borrelaar op een netwerkbijeenkomst en ik moest de andere dag al naar de Kamer van Koophandel. Klonk wel leuk, dus dat werd ´m dan. En daar kwam ik op kantoor waar ik plichtmatig en eigenlijk wat beschaamd vertelde dat ik nu echt een eigen bedrijf had. Ik wist namelijk bij God niet wat ik allemaal zou gaan doen om echt geld te verdienen. Maar mijn bazin was enthousiast, er moest gebak komen. En dat doe je dan, als brave werknemer. Wat deed ik nou eenmaal? Ik hield interviews met ondernemers voor 30 euro per interview. Wat ik ook nog eens zelf moest zien binnen te halen...acquisitie werd niet apart uitbetaald. De interviews waren uit de losse pols, zoals ik dat gewend was voor de krant waar ik als vrijwilliger voor schreef. Maar ze waren tevreden dus ik was ook wel een beetje trots. En toen kwam die trut van een collega met een hele lijst vragen voor ondernemers! Om mijn interviews beter te structureren. Wie denkt ze wel niet dat ze is, mevrouw de media-expert. Omdat ik eigenlijk toch ook wel altijd naar iedereen luister, ben ik ze gaan gebruiken, die vragen, en ik moet zeggen dat het werk daardoor wel een stuk beter ging. Ik had nu het gevoel dat ik echt professioneel was! Maar hoe beter de interviews, hoe slechter de relatie met mijn opdrachtgevers. Als een echte ondernemer stuurde ik facturen, met een BTW-nummer, volgnummer, banknummer, data, product etc etc zoals ik dat had geleerd op het seminar van de belastingdienst, maar betalingen bleven uit. Mijn betalingstermijn was 15 dagen en die verliepen stilzwijgend. Ik stuurde een herinneringsmail, zonder reactie. Ja alleen dat ik het woord ´moeten´ niet mag gebruiken, dat staat zo onvriendelijk. Van Sabrina kreeg ik het antwoord dat ik betaald zou krijgen als de klant betaald had. Zij zat zelf ook nogal krap. Schoorvoetend geaccepteerd, ik wilde het haar ook niet moeilijk maken. Maar die afspraak bleek in ijzer gegoten, had niks met cashflow te maken, was een principeafspraak. En toen ben ik ontploft. Als ik lever, moet ik betaald worden, ongeacht of jouw klant betaalt. Ik hoef jouw debiteurenprobleem niet op te vangen als kleine ondernemer. Einde relatie, jammer, heel onsportief maar een mooi begin van mijn carrière.
Dit artikel delen?
Pin It
  • Hits: 616

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Nomineer deze schrijver!

Bezoekers van Schrijverspunt kunnen 2 schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver 2019. Je kunt de schrijver van dit artikel nomineren door op de blauwe button te klikken.