Voor schrijvers, door schrijvers

Meer van deze schrijver lezen?

  • Columns

    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
  • Meedoen?

    Wil je ook een column publiceren op Schrijverspunt? Dat is mogelijk door eerst in te loggen (lid worden is gratis).
  • Beoordelen

    Schrijvers stellen je waardering en/of commentaar bij een artikel erg op prijs!
    Periodiek verwijderen we 'oudere' inzendingen o.b.v. geen of lage waarderingen door bezoekers. Door een waardering (1-5 sterren) te geven bepaal jij dus mede de continuïteit in publicatie van een inzending!

Column

Jouw column hier toevoegen?

Onbevangen

In de kleuterklas kon iedereen nog alles. Ik ook. Ongeremde onbevangenheid maakte van ons briljante kunstenaars van wie de kunstwerken steevast muren, schoorsteenmantels en bureaus van onze intimi opsierden. Trots toonden mijn ouders mijn laatste werken aan wie maar op bezoek kwam waarna mij, zonder uitzondering, bewonderende blikken en complimenten te beurt vielen. Al jong kon ik de herkenningsmelodie van ‘Swiebertje’ op mijn mondharmonicaatje spelen en ‘Muss i denn’. Dat vond iedereen fantastisch! Ik was geen wonderkind misschien, maar het scheelde niet veel. Dacht ik...

Want de juf van de lagere school en de leraar van de muziekschool kwamen in mijn leven. Zij introduceerden criteria voor succes. Dat strooide roet in het eten want toen kon ik ineens weinig meer en bleek ik veel te moeten leren over hoe iets precies moest. Ik moest proberen te voldoen aan wat ánderen succes noemden. Ik deed mijn best maar onverholen bewondering, zoals ik die in mijn jonge jaren had ervaren, bleef uit. De successtandaarden maakten mij middelmatig begaafd: niet vreselijk slecht en ook niet buitengewoon goed. Ruim voldoende om uiteindelijk te slagen in het leven, maar toch…

Leren bestaat uit twee elementen: aanleren én afleren. Je leert iets nieuws aan dat in plaats komt van wat je daarvoor deed. Wat je daarvoor deed leer je af. Zo leerde ik af wat ik nu, nu ik ouder en wijzer ben, nog graag zou willen bezitten: mijn kinderlijke onbevangenheid! Zou dat nog te leren zijn zonder Alzheimer als mijn leermeester?

Dit artikel delen?
  • Hits: 74
(De gemiddelde waardering is 3 door 1 stem(-men)

Reacties   

# RE: OnbevangenGuido Aerts 24-02-2020 15:09
Dat 'rioet' in jouw eten heeft je niet belet een puik schrijver te worden.
# onbevangenMartin Reekers 24-02-2020 15:38
Dank Guido
Groet
Martin

Login of registreer om een reactie te plaatsen

Inzendingen in deze rubriek:

Hoogste beoordeling

Top 3 : De laatste 3 maanden

Top 3 : Totaal

Meeste hits

Top 3 : De laatste 3 maanden

Top 3 : Totaal