Voor schrijvers, door schrijvers

Meer van deze schrijver lezen?

  • Columns

    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
  • Meedoen?

    Wil je ook een column publiceren op Schrijverspunt? Dat is mogelijk door eerst in te loggen (lid worden is gratis).
  • Beoordelen

    Schrijvers stellen je waardering en/of commentaar bij een artikel erg op prijs!
    Periodiek verwijderen we 'oudere' inzendingen o.b.v. geen of lage waarderingen door bezoekers. Door een waardering (1-5 sterren) te geven bepaal jij dus mede de continuïteit in publicatie van een inzending!

Column

Jouw column hier toevoegen?

Nederlanders en klagen

columnsWaarom klaagt het Nederlandse volk zo veel?

Zijn wij Hollanders dusdanig murw geslagen dat wij ons alleen nog laten leiden door negatieve gevoelens en dito gesprekken? Is het maanden achtereen slecht weer, dan klagen we steen en been: een te hoge energierekening, een te laag vitamine D-niveau, een verprutste oogst op het platteland waardoor we voor groenten van de koude grond de hoofdprijs moeten betalen. Ik kan nog wel even doorgaan. Is het daarentegen een lange periode warm weer, is het ook niet goed: we slapen dan slechter, de planten verpieteren in de tuin en we slepen ons dan iedere dag naar het werk, blij dat we daar wel airco hebben.

Onlangs was ik op vakantie in Macedonië, in Ohrid. Een gebied in voormalig Joegoslavië waar het voor ons westerlingen goedkoop vertoeven is. Het eten kost er nauwelijks iets, de mensen lopen de benen onder hun kont vandaan om het ons naar de zin te maken. En dat is moeilijk. Erg moeilijk. Ik hoorde gesprekken waarvan mijn tenen gingen krullen. Te weinig bestek, het eten te eentonig, de kamer verouderd en waarom is er geen animatie? Of is de aanwezige animatie te luidruchtig? En het personeel bleef minzaam vriendelijk lachen, hetgeen ik pas een echte prestatie vond.

Wat wil je nou zeurpiet? Een driesterrenhotel is gebaseerd op de levensstandaard van de Macedoniërs zelf. Het is nog steeds ‘s lands wijs, ’s lands eer. Wil je een uitgebreid ontbijt, met alles erop en eraan en nog meer dan dat, moet je niet naar een dergelijke omgeving gaan. Al heb ik mijn twijfels of het mogelijk is om dergelijk klagende mensen het überhaupt naar de zin te kunnen maken. Die vallen onder de noemer ‘notoire klagers om maar aandacht te krijgen’. Wat zullen die een rotleven hebben, denk ik dan stiekem.

Met een lach denk ik af en toe terug aan een vakantie op Kos, twintig jaar geleden. Het was op dat moment Grieks paasfeest. Voor de Grieken een eeuwenoude traditie waarbij lamsvlees op het huiselijk menu staat. Geen wonder dat er in de restaurants geen lamsvlees te verkrijgen is gedurende die twee dagen. Een luid roepende, zeer gezette toerist (jawel: een Hollander) in tuinbroek (Oh my God) en met rood aangelopen gezicht, bleef maar schreeuwen naar het personeel dat hij lam wilde. Dat is toch typisch een geval van het niet willen begrijpen.

Klagen. Een tweede aard van heel veel mensen. Ik geef toe, ook ik doe hieraan mee. Alleen, klagen brengt zoveel negatieve gevoelens met zich mee die juist het klagen weer doen aanwakkeren. Een neerwaartse spiraal die je het beste kunt doorbreken door zelf te veranderen. Waar heb je zelf invloed op? Focus je vervolgens daarop, speel hierop in en doe dat op meerdere vlakken. Je zult merken dat het klagen langzamerhand minder wordt. Waarom? Omdat je de regisseur over je eigen leven bent geworden in plaats van een marionet in het grote geheel dat ‘samenleving’ heet. Waarin we zoveel moeten wat we eigenlijk helemaal niet willen.

© Irma Kurpershoek

Dit artikel delen?
Pin It
  • Hits: 1410
(De gemiddelde waardering is 5 door 1 stem(-men)

Reacties   

# Nederlanders en klagenGuest 27-09-2013 09:22
Je hebt helemaal gelijk, Irma ! We kunnen dat zelf veranderen.
We klagen overal en altijd. Laatst stond ik achter iemand in de rij bij de Aldi. De hele rij aan het mopperen dat er een kassa meer open zou moeten. Ik gaf de mevrouw voor me antwoord toen ze me vroeg: 'of niet ?'. Mijn antwoord: 'het is hier met reden goedkoper, mevrouw, heeft u daar al eens over nagedacht?' Meteen draaide ze zich weer om, om even later terug te draaien: 'u heeft helemaal gelijk'. ;-) Mooi geschreven, Irma.
Melden aan beheerder

Login of registreer om een reactie te plaatsen

Inzendingen in deze rubriek:

Hoogste beoordeling

Top 3 : De laatste 3 maanden

Top 3 : Totaal

Meeste hits

Top 3 : De laatste 3 maanden

Top 3 : Totaal

Meer schrijfactiviteiten

Jouw quote te lezen voor anderen?

Een quote is een aanhaling of een citaat, ofwel een weergave van wat iemand gezegd heeft. Wij en anderen zijn erg benieuwd naar jouw quote. De quote mag van jezelf zijn of een leuke door jou gevonden…

De schrijfopdracht. Net iets lastiger...

Maar een schrijfopdracht is ook leuk en spannend.Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een…