Column

SCHRIJFACTIVITEIT: COLUMN

Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos. Maximaal 750 woorden

Klik voor alle schrijfactiviteiten in het menu op SCHRIJFACTIVITEITEN.

Lulhannes & Schuifpuidoos - inclusieve reclame

Publicatie: | Han Maas

Nee, ik heb het niet over slecht acteren. Het zijn nu eenmaal niet de beste acteurs die zich voor een paar centen hiervoor lenen. Maar hoe zo’n reclame begint…

‘Hoi schat, je had gebeld?’

‘Ja, er is hiernaast ingebroken,’ zegt een vrouw voor de schuifpui. Haar man belt vanaf zijn werk zo te zien. Ze zegt niet hoe het met de buren is, of er veel is gestolen, maar vervolgt: ‘Zo kunnen we niet slapen, ik wil dat we een alarm installeren.’

‘Goed idee,’ vindt haar man, ‘ik ga gelijk bellen.’ Dan denk ik: lulhannes, jij bent druk aan het werk, laat haar lekker zelf bellen. Tijd zat. Ze heeft een lang vest aan en een bloes met grote manchetten eronder, dus is het niet aannemelijk dat ze de vloer gaat schrobben. Toon je een beetje een powervrouw met je voeten op de vloerverwarming. Doe toch niet zo rolbevestigend, schuifpuidoos!

Supermarktketens pakken het wat anders aan. Huur een bekende acteur in en laat hem voor een jaarsalaris – voor dat bedrag kijkt een gemiddelde klant nooit meer naar aanbiedingen – de lulhannes uithangen door met een speelgoedautootje te spelen. Of kwak er een irritant bijdehante oma tegenaan, een vrouwelijke supermarktmanager en een te lief zoontje. Kleur alles bij WK-gelegenheid oranje (kleur bekennen mag dan wel). Dit is het gecreëerde ‘lekkere’ van de supermarkt dat op de uitgedachte route van plofkip tot het schap met afbakbrood niet te vinden is. Daarvoor moet je toch echt bij de ambachtelijke slager en warme bakker zijn. Hun reclame is kwaliteit, het echte lekkere.

En om het inclusief te maken: een paar bonuskinderen aan tafel in een gemengd gezin – zijn bonuskinderen en gemengd eigenlijk niet contaminerend? Zoals de zin op de zelfscan: “U kunt mogelijk gecontroleerd worden”. Er wordt wat verhaspeld tegenwoordig!

Het wordt tijd dat die leverancier van alarmsystemen ook inclusieve reclame gaat maken: ‘Hoi schat’, maar dan man tegen man, vrouw tegen vrouw, non-binair tegen non-binair in allerlei kleurschakeringen. Maak het lekker geforceerd inclusief. (Laat ook even weten hoe het met de buren is.)

Op 5 december een inclusieve special: de veiligheidscamera registreert een paar vreemd geklede ‘personen’ op het dak, die in een schoorsteen klimmen. Man en vrouw zijn niet van elkaar te onderscheiden en kleur is niet te zien op het zwart-witbeeldscherm.  

Enthousiast over deze inzending? Deel je enthousiasme op sociale media m.b.v. onderstaande buttons.

Reacties:

Iedere bezoeker kan een reactie geven! Schrijvers stellen je tips en opmerkingen op prijs. Wil je automatisch een bericht ontvangen bij een reactie? Klik op de + boven de reacties.
18.10.21
Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl van deze inzending.
Een realistisch stuk tekst over misstanden in de supermarktketen en erg goed geschreven Han! Ik geef je vier sterren en een pluim! Hoop alleen dat je je niet blijft ergeren aan dit feit! Veel plezier verder nog!
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig

Ook gratis meedoen aan een schrijfactiviteit? We publiceren je inzending voor minimaal 12 maanden. Meedoen is mogelijk door in te loggen en dan bovenin de pagina op de rode balk te klikken. Nog geen lid? Aanmelden is gratis.