Columns

Columns op Schrijverspunt
  • Columns op Schrijverspunt
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. FTbannerEen column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
  • Wil je ook een column publiceren op Schrijverspunt? Dat is mogelijk door eerst in te loggen (lid worden is gratis).
  • Schrijvers stellen je waardering en/of commentaar bij een artikel erg op prijs!

    Een artikel beoordelen? Breng dan s.v.p. een stem uit  door op de gewenste(1-5) ster te klikken. (5 sterren is de hoogste waardering)

Leve onze God, de marketingmachine

Mijn man drinkt graag Cola Light. Geen Cola Zero. Cola Light. Als we samen op café gaan, gebeurt het regelmatig dat de ober zich vergist. Zo belandt de Cola light meestal bij mij, terwijl hij met mijn Ice Tea opgescheept zit. Onlangs sprak een collega hem er zelfs op aan:
‘Waarom drink jij eigenlijk altijd Cola Light? Dat is toch voor vrouwen?’
Dat verbaasde mij toch wel. Want waarom is Cola Light eigenlijk voor vrouwen en Cola Zero voor mannen? Het is niet zo dat het mannelijke gestel niet bestand is tegen Cola Light. Het is geen gevaarlijk goedje waarvan je plots borsten krijgt. Cola Light is een vrouwendrank omdat ons marketingapparaat dat zegt. En blijkbaar veroorzaakt dat een soort kortsluiting in onze hersenen.

Fifty shades of mainstreaming

Hetzelfde geldt voor boeken. Waarom wordt het ene boek een bestseller en het andere niet?
Omdat het zoveel beter geschreven is? In sommige gevallen speelt dat wellicht mee.
Maar wat veel belangrijker is, is de marketingmachine die erachter zit.
Waarom is ‘Fifty Shades of Grey’ zo’n hetze en een boek van een random Vlaamse of Nederlandse schrijver niet? Omdat dat specifieke boek op een bepaald moment naar ons hoofd gesmeten werd. Je kon er letterlijk niet naast kijken: naast de schreeuwerige affiches in de gekende boekhandels, reclame op tv, sociale mediaposts. Als klap op de vuurpijl moedigden de recensies in de media ons aan om het boek te kopen en vooral de film te gaan kijken.
Want je wilt toch niet de enige zijn die de boot mist?

Ook op onze befaamde Antwerpse boekenbeurs zal je weinig ander aanbod vinden dan de eenheidsworst die je in alle bekende boekhandels vindt. Toch profileert de Boekenbeurs zich als het evenement op literair vlak en iedereen gelooft dat. Sterker nog, we hebben er tien euro inkom voor over om alleen maar onze neus tussen de deur te steken.

Nieuwe tijden, nieuwe goden

Er was een tijd dat de spelers van verzuiling bepaalden wat we moesten denken en doen. Door de loop van tijd werd de invloed van die maatschappelijke reuzen minder. Het lijkt er op dat we die vervangen hebben door een nieuwe godheid: de deus ex marketing. De godheid die met een magische oplossing komt voor elk probleem in ons leven. We doen wat de marketingmachine zegt en volgen de massa. Dat heeft niet alleen invloed op wat we kopen en hoe we er uitzien, maar zelfs hoe we ons leven inrichten. Het beste voorbeeld: het ideaalbeeld van de hedendaagse vrouw. Je weet wel, de carrièrevrouw die de perfecte moeder is van minstens twee spruiten (uiteraard een jongen en een meisje). Bovendien ziet ze er elke dag uit om door een ringetje te halen, heeft ze een druk sociaal leven en een roze wolk van een relatie. Ergens beseffen we allemaal het onrealistische van dat plaatje. En toch streven we het na.

Moraal van dit verhaal: moeten we allemaal kluizenaarsbestaan leiden en alleen zelfgemaakte kleren dragen? Nee hoor, volg gerust de laatste mode en ga naar ‘Fifty Shades of Grey’ kijken, als dat jouw guilty pleasure is. Maar stel af en toe de deus ex marketing eens in vraag. Stap ook eens dat lokale kledingwinkeltje binnen. Lees eens een boek van een schrijver waar je nog nooit van hoorde. Wees tegendraads en drink als man gerust een Cola Light of een Hoegaarden Rosé. En laat je verrassen door de pareltjes die je ontdekt.

Dit artikel delen?
Pin It
  • Hits: 229
(Gemiddelde waardering 5 met 2 waardering(-en)

Login of registreer om een reactie te plaatsen

Wil je deze schrijver nomineren!

Bezoekers van Schrijverspunt kunnen 2 verschillende schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver 2019. Je kunt de schrijver van dit artikel nomineren door op de groene button te klikken.

Dank voor je nominatie!

Elke bezoeker van Schrijverspunt kan schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver. In totaal mag elke bezoeker 2 verschillende schrijvers nomineren over heel 2019. Nomineren is mogelijk tot 31 december 2019.

Omdat we streven naar een eerlijke nominatie voor Talentvolle schrijver 2019 controleren we elke nominatie op geldigheid. Ongeldige nominaties tellen niet mee in de score en verwijderen we.

Om de geldigheid van een nominatie te controleren vragen we je hieronder je e-mailadres in te vullen.  We garanderen dat we dit emailadres niet aan derden verstrekken en slechts gebruiken voor controle. Na afronding van de nominatie verwijderen we  dit e-mailadres.
Ongeldige invoer

Alle gepubliceerde inzendingen

Geef een waardering voor een artikel
Schrijvers stellen je waardering en/of commentaar bij een artikel erg op prijs!

Hoogste beoordeelding:

Schrijfwedstrijden

Boekentip

Top 10 : Meest gelezen

BookBuster