Voor schrijvers, door schrijvers

Column

Aantal gepubliceerde inzendingen: 652

Keuzemenu's

Keuzemenu’s

Er is maar weinig in dit ondermaanse dat mij zo buitensporig ergert als het fenomeen ‘keuzemenu’ dat mij voorgeschoteld wordt als ik willekeurig welke organisatie bel. Er is geen ontkomen aan. Altijd moet je je door een keuzemenu heen eten als door een rijstebrijberg om luilekkerland te bereiken. ‘Om u beter van dienst te kunnen zijn’, is dan steevast het adagium. Na de keuze volgt dan: ‘Een ogenblik geduld alstublieft, al onze medewerkers zijn in gesprek’.  Ik ga dan rekenen. ‘Al onze medewerkers’, hoeveel zouden dat er zijn? Meer dan één, neem ik dan aan. Laten we zeggen drie. Op een keuze menu van 5 opties zouden dat er dan 15 zijn… In totaal 15 mensen die in de startblokken staan om mijn vraag te beantwoorden. Natuurlijk allemaal gespannen afwachtend welke keuze ik zal intoetsen, want dat weten ze natuurlijk niet van te voren. Dan toets ik mijn keuze in en… ineens zijn ze allemaal in gesprek. Dat snap ik. Want de gelukkige die mijn telefoontje mag beantwoorden roept vanzelfsprekend luid over de afdeling  ‘Yes, deze is voor mij!’ en gaat iedereen af voor boxjes en high 5’s om dit heuglijke feit met collega’s te delen, te toasten en taart te eten. Logisch dat je dan als beller even moet wachten.

Vroeger belde je een organisatie en dan waren er één of twee telefonistes (v/m) waaraan je de vraag stelde en dan direct doorverbonden werd met de betreffende afdeling. Superefficiënt natuurlijk maar lang niet zo spannend als bij elk inkomend telefoontje te kijken naar welke keuze het wordt. Wat is er leuker dan weddenschappen af te sluiten van: ‘Ik zet er een krat bier op dat de volgende beller een 5 intoetst!’ Het lijkt mij verslavend. Het is dan niet meer dan logisch dat iedere organisatie die serieus werk maakt van het gemotiveerd houden van de medewerkers kiest voor zo’n keuzemenusystematiek.

Misschien moet ik me er dus maar niet ergeren maar voor ogen houden wat mijn telefoontje en menukeuze voor geluk brengen in organisaties. Het zal me niets verbazen als ik, na mijn dood, bij de hemelpoort aangekomen hoor: ‘Welkom bij de hemel! Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn vragen we u uw Burgerservicenummer in te toetsen en af te sluiten met een hekje. Er volgt nu een keuzemenu: wilt u een plaats in de hemel aan de linkerkant van het politieke spectrum, kies een 1. Wilt u graag tot de middengroep toetreden toets 2. Wilt u tot de rechtervleugel toetreden toets 3. Voor seks, drugs en rock & roll toets 4. Ik zie mezelf dan '4' intoetsen waarop ik dan vast hoor: “Welkom in de hel. Al onze medewerkers zijn in gesprek en u weet net zo goed als wij dat dit een eeuwigheid gaat duren’.

Dit artikel delen?
Auteur: ©Martin Reekers
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.
Hits: 319
Publicatie op .

Geef een waardering voor: "Keuzemenu's"

Geschreven door Martin Reekers . Geplaatst in Column.
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.

Ook jouw feedback hier?

Dat is mogelijk met een waardering en/of jouw commentaar te geven.
Ook kun je reageren op commentaar van anderen.
 
Periodiek verwijderen we 'oudere' inzendingen o.b.v. geen of lage waarderingen. Door een waardering te geven bepaal jij dus mede de continuïteit in publicatie van een inzending!

A Taste of Talent ?

Elke keer, bij een nieuw bezoek aan deze pagina, een ander en actueel leespakket!
Wist je?

Random:

Verdwijntruc
| Eelco Visser | Quote