Voor schrijvers, door schrijvers

Column

Aantal gepubliceerde inzendingen: 657

Kassa's

Het is zaterdag. Met mijn winkelwagen vol boodschappen probeer ik de beste rij uit te zoeken. Mijn ogen gaan langs alle kassa's. Ik zie een rij waar maar twee mensen in staan. Ze hebben een mandje, geen winkelwagentje. Vol goede moed zet ik mijn karretje in de korte rij en dan gebeurt het. De cassière haalt een gevuld stokbroodje langs de scanner. Ze kijkt een beetje moeilijk en probeert het artikel nog een keer te scannen. Het lukt niet. Vriendelijk glimlachend verontschuldigt ze zich.
'Sorry mevrouw, het artikel staat niet in de kassa. Even de filiaalmanager bellen.'
Ze pakt de telefoon en belt. Geen reactie. Ze toetst een ander nummer in. Dit keer heeft ze wel geluk.
'Ik heb hier een gevuld stokbrood, maar de kassa pakt hem niet.'
De mensen achter mij zuchten en de rij wordt langer. De filiaalmanager is inmiddels bij de kassa aangekomen en kijkt naar het stokbrood.
'Waar heeft u dit stokbrood vandaan?', vraagt hij beleefd.
'Gewoon, bij de broodafdeling', antwoordt de mevrouw.
De filiaalmanager pakt het broodje en verdwijnt er mee. Vanuit mijn ooghoeken kijk ik naar de kassa ernaast. Ook een lange rij en van rij wisselen loopt bij mij meestal verkeerd af. De filiaalmanager is inmiddels teruggekomen met twee stokbroodjes.
‘Probeer deze maar te scannen’, zegt hij tegen de caissière.
De mevrouw protesteert. ‘Die wil ik niet hoor. Dat is niet hetzelfde stokbroodje.’
De filiaalmanager knikt de dame vriendelijk toe. ‘Het gaat alleen om de barcode en...’
‘Deze pakt hij ook niet’, onderbreekt de caissière hem.
De man loopt een beetje rood aan. ‘Gebruik de plu voor brood maar.’
In de rij klinkt gemopper. ‘Had hij dat niet meteen kunnen doen’, zegt er iemand.
‘Maar wat moet ik dan rekenen?’, vraagt de caissière.
‘Doe maar 2.50.’
‘Nee hoor,’ zegt de dame. ‘Bij de broodafdeling staat dat het in de aanbieding is. Het stokbroodje kost 1.25. Daar heb ik er twee voor.’
‘Maar ik heb het al aangeslagen. Wilt u er dan twee?’
De dame is zichtbaar boos, maar ze houdt zich in.
‘Nee, ik wil er één. Corrigeer het maar.’
De caissière kijkt hulpeloos naar haar chef.
‘Ik weet niet hoe dat moet.’
‘Ik roep de hoofd caissière wel even’, zegt hij. ‘Voor correcties heb je een speciale kaart nodig en die heb ik niet bij me.’
Inmiddels ben ik geneigd om de dame 1,25 te geven en aan te bieden het brood van haar over te nemen, maar de hoofd caissière komt aangerend en corrigeert het bedrag. Nu gaat het sneller en eindelijk ben ik aan de beurt.
‘Wilt u een bon?’
Ik knik. Ze drukt op een knop, maar de bon komt er niet uit. Het klepje van de bonprinter komt omhoog en langzaam bubbelt er een prop papier omhoog.
‘Wilt u echt een bon?’, probeert ze.
Ik probeer vriendelijk te knikken.
‘Een ogenblik.’
Ze roept een collega en laat haar de bonprinter zien.
‘Weet jij hoe dat ding werkt?’
Haar collega probeert iets. Zonder succes. Ze besluiten de filiaalmanager te bellen. Gelukkig kan hij de printer wel weer in het gareel krijgen en even later sta ik met mijn afgerekende boodschappen, de bon te controleren. Mijn bon klopt niet. Ze heeft twee pakken toiletpapier afgerekend en ik heb er maar één. Zuchtend loop ik naar de servicebalie.
‘Kan ik u helpen?’, vraagt de servicemedewerkster vriendelijk.
‘Er is een pak toiletpapier teveel afgerekend.’
Ik overhandig haar de bon en doe mijn best om aardig te blijven. Ze kan er immers ook niets aan doen, maar het kost moeite.
‘Mag ik het pak toiletpapier?’
Ik overhandig haar het grote voordeelpak. Ze probeert het terug te scannen maar het lukt niet.
‘Een ogenblikje, ik haal er even iemand bij....’
Dit artikel delen?
Auteur: ©Grazia Hattem
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.
Hits: 1139
Publicatie op .
Tags: Columns
 
  Meer van deze schrijver:

Geef een waardering voor: "Kassa's"

Geschreven door Grazia Hattem . Geplaatst in Column.
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.

Jouw feedback hier?

Dat is mogelijk met een waardering en/of jouw commentaar te geven.
Ook kun je reageren op commentaar van anderen.
 
Periodiek verwijderen we 'oudere' inzendingen o.b.v. geen of lage waarderingen. Door een waardering te geven bepaal jij dus mede de continuïteit in publicatie van een inzending!