Columns

Columns op Schrijverspunt
  • Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. FTbannerEen columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
  • Wil je ook een column publiceren op Schrijverspunt? Dat is mogelijk door eerst in te loggen (lid worden is gratis).
  • Schrijvers stellen je waardering en/of commentaar bij een artikel erg op prijs!

    Een artikel beoordelen? Breng dan s.v.p. een stem uit  door op de gewenste(1-5) ster te klikken. (5 sterren is de hoogste waardering)

Het Nieuwe Leren geleerd

Afgelopen maand kreeg ik er op mijn werk een nieuwe mentorgroep bij. De tweede groep die de studie gaat volgen volgens het principe van het Nieuwe Leren. In september beet een andere groep de spits af.

In het Nieuwe Leren werkt de student niet volgens vakken en jaarlagen en lessen, maar volgt hij zijn eigen route waarbij hij uitgaat van een praktijksituatie. In het geval van onze opleiding Verzorgende is die praktijksituatie een zorgvrager. Meestal betekent dat een zorgvrager op leeftijd die in een zorginstelling woont.  Aan de hand van die zorgvrager geeft de student zelf zijn theoriegedeelte richting. Heb je een zorgvrager met dementie, dan ga je alles uitzoeken over dementie. Heeft een  zorgvrager Parkinson, dan verdiep je je eerst in Parkinson. Enzovoorts.

Niet gehinderd door enige vorm van kennis werden wij docenten samen met onze mentorkinderen het diepe in geflikkerd. Zoek het maar uit. De eerste lessen verdwaalde ik zelf nog in de nieuwe systemen. Systemen die bovendien nog niet helemaal gevuld waren. Dat moesten we zelf doen. Gevolg was dat wij constant achter de feiten aanrenden en druk waren om alle onrust en geklaag het hoofd te bieden. Niet zelden verzandde een les die drie kwartier zou moeten duren in een discussie van anderhalf uur. Als de studenten zelfstandig gingen werken, rende ik als docent als een gek van de een naar de ander, terwijl minstens de helft van de studenten niets deed, omdat ze op antwoord van een vraag wachtten. En dus gingen kletsen. Het was chaos alom.

Dat moest anders, besloot het team toen twee nieuwe groepen hun opwachting maakten. Er moest meer structuur, meer helderheid, opdrachten om mee te kunnen starten. We hadden geleerd van onze eerste ervaring. We hadden er genoeg van, wij zouden van het Nieuwe Leren het Nieuwere Leren met een vleugje Oud Leren maken.

En het gaat. De nieuwe groepen hebben het systeem nog niet helemaal door, maar ze kunnen aan het werk en dan volgt het begrip vanzelf. Het scheelt natuurlijk minstens evenveel dat wij docenten het systeem doorhebben. Dat we weten welke invalshoeken je kunt gebruiken, waar alles te vinden is en hoe je moet werken. We spartelen nog steeds in het diepe, maar we hebben zwemvesten aangetrokken.

Toch zit het me niet lekker. Die eerste groep is intussen bijna gehalveerd. De helft van de studenten heeft het binnen een half jaar op moeten geven. En hoewel ik weet dat één zo’n groep in het bestaan van ons ROC maar een spetter in het diepe zwembad is, hebben we voor mijn gevoel toch een aantal mensen moeten laten verdrinken zonder een vinger uit te steken. En daar baal ik van. De proefkonijnen, de teststudenten, de uitval waarvan we wisten dat hij hoog zou zijn de eerste keer. Stuk voor stuk mensen die vol enthousiasme aan nieuwe opleiding begonnen en popelden om in de zorg aan de slag te gaan. Stuk voor stuk mensen die nu met kapotgeslagen verwachtingen zonder werk thuis zitten.

We hebben veel geleerd. We kunnen het, dat Nieuwe Leren. Maar laten we dan nu even een paar jaar geen nieuwe onderwijsconcepten meer lanceren. Hierbij blijven voorlopig, en niet over drie jaar weer achter een nieuwe trend aanhollen, die aangejaagd is door alweer een nieuwe minister van Onderwijs die met frisse energie aan zijn nieuwe functie begint. De docenten kun je er wel mee lastig vallen, we zijn het intussen gewend. Maar laat onze studenten alsjeblieft een paar jaar met rust.

Dit artikel delen?
Pin It
  • Hits: 308
(Gemiddelde waardering 5 met 2 waardering(-en)

Login of registreer om een reactie te plaatsen

Wil je deze schrijver nomineren!

Bezoekers van Schrijverspunt kunnen 2 verschillende schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver 2019. Je kunt de schrijver van dit artikel nomineren door op de groene button te klikken.

Dank voor je nominatie!

Elke bezoeker van Schrijverspunt kan schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver. In totaal mag elke bezoeker 2 verschillende schrijvers nomineren over heel 2019. Nomineren is mogelijk tot 31 december 2019.

Omdat we streven naar een eerlijke nominatie voor Talentvolle schrijver 2019 controleren we elke nominatie op geldigheid. Ongeldige nominaties tellen niet mee in de score en verwijderen we.

Om de geldigheid van een nominatie te controleren vragen we je hieronder je e-mailadres in te vullen.  We garanderen dat we dit emailadres niet aan derden verstrekken en slechts gebruiken voor controle. Na afronding van de nominatie verwijderen we  dit e-mailadres.
Ongeldige invoer

Top 10: Hoogste beoordeelding in deze rubriek

Top 10 : Meest gelezen in deze rubriek

Periodiek verwijderen we 'oudere' inzendingen o.b.v. geen of lage waarderingen door bezoekers. Door een waardering (1-5 sterren) te geven bepaal jij dus mede de continuïteit in publicatie van een inzending!

Recente inzendingen voor schrijfactiviteiten met een hoge waardering van bezoekers.

Kortsluiting

okt 26, 2019 Schrijfopdracht Connie van Vuuren

DOOR WINTERMAGIE BEVANGEN

okt 30, 2019 Poëzie Rebelle van Reymerswael, schrijfgek

De pedante Peugeot

nov 01, 2019 Cursiefje Dorine Van der Marel

Het pluizenvisioen

nov 05, 2019 Column Reinder Veelinx

Meer schrijfactiviteiten