Roef Mast

De (a)-sociale wielrenner

© Roef Mast op 16.01.2022.

Wielrenners zorgen voor nogal wat irritatie, wat zacht uitgedrukt, op de weg. Met name als ze in grote groepen met een hoge snelheid door de dropen/ steden heen rijden. Ze gedragen zich als een soort van race vrachtwagen, bestaand uit losse ongeleide projectielen.Aangezien de meeste wielrenners, tot grote ergernis van de mede weggebruiker, nog steeds geen bel hebben gemonteerd wordt er hard geschreeuwd. Iets dat gewoon agressief overkomt. Schreeuwen naar willekeurige weg gebruikers die daar toevallig zijn is ook gewoon asociaal.Hierdoor is de toon in de ontstaande situatie al gezet en ontstaat er een voelbare grillige sfeer.

De rede dat wielrenners geen bel op hun racemonsters hebben is eigenlijk achterhaald. Het is niet “stoer”, ja wielrenners hebben nogal een ego want het ziet er niet gesoigneerd uit. Een ieder die niks met wielrennen heeft snapt dat gewoon niet en dat is ook logisch. Volgens de wetgeving moet iedere fiets voorzien zijn van een bel! Tegenwoordig zijn er bellen die er erg mooi uitzien. Kong bijvoorbeeld. Ook zijn er modellen die geïntrigeerd zijn met de beugel voor de GPS-tracker. Dan valt de bel geheel weg in de stroomlijning van het model. Van oudsher zit er geen bel op de racefiets omdat het extra ballast is, en dan ga je minder hard. Tsja echt waar... Tevens hebben de profs geen bel, en daar wil men zich toch mee identificeren. Niet wielrenners vallen van hun stoel van het lachen en zullen ons nooit meer serieus nemen.. De reserveband die de meeste wielrenners wel meezeulen is ruim 5x zo zwaar, (bel 20gram, binnenband 100gram).Oké, geen bel is zo 1980 dat de hedendaagse wielrenners zich kapot moet schamen als er geen bel op hun racemonster zit.

Waarom gaan wielrenners op onoverzichtelijke / gevaarlijke verkeerspunten zo hard?

Dat komt mede door Strava. Strava is een wielrenners platform, waarop te zien is waar, hoe hard en met wie iemand gefietst heeft. Met kudo's (het welbekende duimpje) kun je hier iemand een compliment mee geven. Hierbij is de gemiddelde snelheid die is gereden bepalend. Als Peter hard heeft gefietst krijgt hij meer aanzien binnen de community. Een gemiddelde snelheid van 34 km/uur is krachtiger dan een gemiddelde snelheid van 28 km/uur. Dus doet hij/zij er werkelijk alles aan om een zo hoog mogelijk gemiddelde te hebben. (Strava heeft de afdalingen al uit de segmenten, gemiddelde snelheid over een bepaald traject, gehaald omdat het jaarlijks teveel dodelijke slachtoffers eiste)Het gemiddelde daalt aanzienlijk als, bij een verkeersknooppunt, zijn snelheid zakt naar 10-15 km/uur. Dit scheelt echt aanzienlijk want om dit goed te maken moet er op een andere stuk ruim 40 km/uur worden gereden om het te compenseren.

Er zijn dus verklaarbare redenen waarom wielrenners z'n slechte reputatie hebben bij de overige weggebruikers, asociaal worden ze genoemd. Echter zijn wielrenners onderling juist super sociaal. Waarom rijden ze ander is groepsverband. Ze houden elkaar, als een kudde, uit de wind, er worden (soms) intellectueel gesprekken gevoeg over de zin en onzin van het (fietst) leven. Men begint op punt A gaan vervolgens zo hard mogelijk rijden om bij punt A te eindigen..... Na afloop is de befaamde 3de helft van groot sociaal belang, natuurlijk onder het genot van een glas speciaal bier. Met andere woorden, wielrenners worden als asociaal gebrandmerkt terwijl ze met een sociaal gelegenheid bezig zijn, groepsvorming is inherent aan sociaal gedrag.

Hoe dit te verbeteren.

Wielrenners; Zet je autostop van je GPS op ongeveer 20 km/uur, onder deze snelheid tellen de meters niet meer mee voor je gemiddelde op Strava. Er mist dan wel een paar honderd meter echter zal je gemiddelde hoger zijn dan voorheen. Monteer gewoon een hippe bel. Is het niet voor je eigen veiligheid dan wel voor de geruststelling van je medemens #doeeenslief.

Overige weggebruikers. Wij wij ook maar gezellige kudde dieren met een, onder groepsdruk, iets te groot ego. Wij proberen onze onvervulbare kinderdroom om Tom D. te zijn te compenseren met een hoog gemiddelde op Strava.

Met sportieve bel,

Roef Mast

Enthousiast over deze inzending?

We nodigen je graag uit om je mening te geven over deze publicatie. Dat is mogelijk door een commentaar van jou toe te voegen en/of door een waardering te geven. Klik hieronder s.v.p. op het gewenste item!

  • Jouw commentaar toevoegen? Schrijvers stellen je tips en opmerkingen op prijs. Dat is mogelijk in de tekstbalk

    Voeg hier je commentaar toe...
    You are a guest ( Sign Up ? )
    or post as a guest
    Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

    Wees de eerste om commentaar te geven.

    16.01.22
    Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl van deze inzending.
    Leuk stukje en voor mij absoluut informatief. Er zitten tekstueel nog wat schoonheidsfoutjes in.
    Show more
    1 van de 1 lezers vond deze review nuttig
    Je kunt ook een waardering geven voor deze publicatie!
  • Graag jouw waardering voor de kwaliteit van deze inzending: 1=minimaal, 2=matig, 3= voldoende, 4=goed, 5=perfect.
    Schrijf een commentaar
    PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE
     
    Je kunt ook een commentaar toevoegen voor deze publicatie!
  • Toelichting

    Op Schrijverspunt kun je in principe bij elke publicatie, d.m.v. een commentaar en/of een waardering, je mening geven. Alleen als een auteur feedback niet op prijs stelt is de mogelijkheid niet zichtbaar. De praktijk heeft geleerd dat de meeste auteurs feedback op prijs stellen. We nodigen je dan ook graag uit om je mening te geven over een publicatie. Dat is op twee manieren mogelijk:

    Commentaar

    Je kunt jouw commentaar geven op een publicatie of reageren op een ander commentaar of reactie.
    • Je kunt jouw commentaar toevoegen in de tekstbalk (Voeg hier je commentaar toe...) van het blok commentaar. Je commentaar is dan direct zichtbaar. Bij je commentaar kun je b.v. ook een emoji toevoegen.
    • Wil je een reactie toevoegen bij een ander commentaar of reactie? Klik dan bij het betreffende commentaar op 'Reageer'. ook dan verschijnt er een mogelijkheid om je tekst toe te voegen.
    • Elk commentaar is welkom. Dus geef gerust aan als je de publicatie met plezier hebt gelezen, maar ook opmerkingen over de stijl en het taalgebruik van de publicatie worden op prijs gesteld. Een mooie manier voor auteurs om eigen schrijfwerk te verbeteren.
    Commentaren of reacties lezen.
    • Bij elke publicatie kun je de commentaren of reacties lezen. Op de homepagina is daarnaast ook nog eens een overzicht van de actuele commentaren/reacties te vinden.
    • Wil je een bericht ontvangen van nieuwe commentaren/reacties dan kun je dat bovenin het blok Commentaar aangeven bij 'Ontvang een bericht bij nieuwe commentaren' of als je zelf een commentaar of reactie geeft.
    • Wil je alleen de commentaren zien bij een publicatie en geen reacties daarop? Klik dan bovenin het blok Commentaar op 'Inklappen alles'.
    Voorwaarden:
    Schrijvers en dus ook wij stellen een commentaar bij een publicatie erg op prijs. We proberen daarbij de mogelijkheid op Schrijverspunt om feedback te geven liefst zonder regels te laten. Dat vraagt alleen soms wat tolerantie en misschien wat invoelingsvermogen voor de ander. Samengevat respecteer elkaar.
    Is een commentaar of reactie volgens jou ongepast? Door met je muis over het commentaar of de reactie te gaan verschijnt er rechts een vlaggetje. Klik daar op om dit te melden bij websitebeheer.

    Waardering:

    Je kunt  commentaar geven op een publicatie, maar het is ook mogelijk om een waardering in cijfers te geven. Bij een waardering gaat om een beoordeling door jou van de kwaliteit van de publicatie. Je kunt kiezen uit 5 mogelijkheden om op te stemmen. 1=minimaal, 2=matig, 3= voldoende, 4=goed, 5=perfect.  De waardering is anoniem.
Hits: 619
Lekkerboek voor betaalbaar leesplezier
Tweedehands boeken
Nu opruiming!

Remco van Gastel: Stad van bier - Hoe Gouda de grootste bierproducent van Europa werd

- Klik hier!-

Meer publicaties lezen of zelf meedoen aan een schrijfactiviteit?

Klik op een van de mogelijkheden.