Column

SCHRIJFACTIVITEIT: COLUMN

Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos. Maximaal 750 woorden

Klik voor meer schrijfactiviteiten in het menu op SCHRIJFACTIVITEITEN.

De (a)-sociale wielrenner

Publicatie: 16.01.2022 | Roef Mast

Wielrenners zorgen voor nogal wat irritatie, wat zacht uitgedrukt, op de weg. Met name als ze in grote groepen met een hoge snelheid door de dropen/ steden heen rijden. Ze gedragen zich als een soort van race vrachtwagen, bestaand uit losse ongeleide projectielen.Aangezien de meeste wielrenners, tot grote ergernis van de mede weggebruiker, nog steeds geen bel hebben gemonteerd wordt er hard geschreeuwd. Iets dat gewoon agressief overkomt. Schreeuwen naar willekeurige weg gebruikers die daar toevallig zijn is ook gewoon asociaal.Hierdoor is de toon in de ontstaande situatie al gezet en ontstaat er een voelbare grillige sfeer.

De rede dat wielrenners geen bel op hun racemonsters hebben is eigenlijk achterhaald. Het is niet “stoer”, ja wielrenners hebben nogal een ego want het ziet er niet gesoigneerd uit. Een ieder die niks met wielrennen heeft snapt dat gewoon niet en dat is ook logisch. Volgens de wetgeving moet iedere fiets voorzien zijn van een bel! Tegenwoordig zijn er bellen die er erg mooi uitzien. Kong bijvoorbeeld. Ook zijn er modellen die geïntrigeerd zijn met de beugel voor de GPS-tracker. Dan valt de bel geheel weg in de stroomlijning van het model. Van oudsher zit er geen bel op de racefiets omdat het extra ballast is, en dan ga je minder hard. Tsja echt waar... Tevens hebben de profs geen bel, en daar wil men zich toch mee identificeren. Niet wielrenners vallen van hun stoel van het lachen en zullen ons nooit meer serieus nemen.. De reserveband die de meeste wielrenners wel meezeulen is ruim 5x zo zwaar, (bel 20gram, binnenband 100gram).Oké, geen bel is zo 1980 dat de hedendaagse wielrenners zich kapot moet schamen als er geen bel op hun racemonster zit.

Waarom gaan wielrenners op onoverzichtelijke / gevaarlijke verkeerspunten zo hard?

Dat komt mede door Strava. Strava is een wielrenners platform, waarop te zien is waar, hoe hard en met wie iemand gefietst heeft. Met kudo's (het welbekende duimpje) kun je hier iemand een compliment mee geven. Hierbij is de gemiddelde snelheid die is gereden bepalend. Als Peter hard heeft gefietst krijgt hij meer aanzien binnen de community. Een gemiddelde snelheid van 34 km/uur is krachtiger dan een gemiddelde snelheid van 28 km/uur. Dus doet hij/zij er werkelijk alles aan om een zo hoog mogelijk gemiddelde te hebben. (Strava heeft de afdalingen al uit de segmenten, gemiddelde snelheid over een bepaald traject, gehaald omdat het jaarlijks teveel dodelijke slachtoffers eiste)Het gemiddelde daalt aanzienlijk als, bij een verkeersknooppunt, zijn snelheid zakt naar 10-15 km/uur. Dit scheelt echt aanzienlijk want om dit goed te maken moet er op een andere stuk ruim 40 km/uur worden gereden om het te compenseren.

Er zijn dus verklaarbare redenen waarom wielrenners z'n slechte reputatie hebben bij de overige weggebruikers, asociaal worden ze genoemd. Echter zijn wielrenners onderling juist super sociaal. Waarom rijden ze ander is groepsverband. Ze houden elkaar, als een kudde, uit de wind, er worden (soms) intellectueel gesprekken gevoeg over de zin en onzin van het (fietst) leven. Men begint op punt A gaan vervolgens zo hard mogelijk rijden om bij punt A te eindigen..... Na afloop is de befaamde 3de helft van groot sociaal belang, natuurlijk onder het genot van een glas speciaal bier. Met andere woorden, wielrenners worden als asociaal gebrandmerkt terwijl ze met een sociaal gelegenheid bezig zijn, groepsvorming is inherent aan sociaal gedrag.

Hoe dit te verbeteren.

Wielrenners; Zet je autostop van je GPS op ongeveer 20 km/uur, onder deze snelheid tellen de meters niet meer mee voor je gemiddelde op Strava. Er mist dan wel een paar honderd meter echter zal je gemiddelde hoger zijn dan voorheen. Monteer gewoon een hippe bel. Is het niet voor je eigen veiligheid dan wel voor de geruststelling van je medemens #doeeenslief.

Overige weggebruikers. Wij wij ook maar gezellige kudde dieren met een, onder groepsdruk, iets te groot ego. Wij proberen onze onvervulbare kinderdroom om Tom D. te zijn te compenseren met een hoog gemiddelde op Strava.

Met sportieve bel,

Roef Mast

WAARDERING

HITS:

173

AANGEPAST:

16 januari 2022

Enthousiast over deze inzending? Deel je enthousiasme op sociale media m.b.v. onderstaande buttons.

Commentaar en/of waardering voor dit artikel:

Geef s.v.p. alleen 5 sterren als het werk perfect is en jij geen verbeteringsmogelijkheden ziet. Schrijvers stellen jouw tips en opmerkingen vooral op prijs.
16.01.22
Graag je feedback a.u.b.:
Leuk stukje en voor mij absoluut informatief. Er zitten tekstueel nog wat schoonheidsfoutjes in.
Show more
1 van de 1 lezers vond deze review nuttig
  • W.J. (Hans) Villerius 17.01.22
    'Nog wat schoonheidsfoutjes' is een naar mijn smaak intrigerend(!) understatement.
    • Louisa Weijenbergh 17.01.22
      Misschien heb je gelijk maar dit uitspreken zet de boel meer op scherp dan ik persoonlijk nodig vind
16.01.22
Graag je feedback a.u.b.:
Leuk stukje en voor mij absoluut informatief. Er zitten tekstueel nog wat schoonheidsfoutjes in.
Show more
2 van de 2 lezers vond deze review nuttig
  • W.J. (Hans) Villerius 17.01.22
    'Nog wat schoonheidsfoutjes' is een naar mijn smaak intrigerend(!) understatement.
    • Louisa Weijenbergh 17.01.22
      Misschien heb je gelijk maar dit uitspreken zet de boel meer op scherp dan ik persoonlijk nodig vind
Naar boven

Ook meedoen aan een schrijfactiviteit? Meedoen is gratis. We publiceren je inzending voor minimaal 12 maanden. Meedoen is mogelijk door eerst in te loggen en dan bovenin de pagina op de rode balk te klikken. Nog geen lid? Aanmelden is gratis.