Voor schrijvers, door schrijvers

Column

Aantal gepubliceerde inzendingen: 652

Cookie

Millennials, medemensen geboren tussen 1980 en 2000, zijn een zielige bevolkingsgroep. Zij vormen de eerste generatie die het qua welvaart minder krijgt dan hun ouders. Bovendien hebben ze veel te lijden van de nimmer aflatende ongeregelde stortvloed aan informatie die ze bereikt via, hoofdzakelijk, hun telefoon. Ze kunnen er geen orde in scheppen, er niet aan voldoen, op den duur niet meer tegen en depressies liggen op de loer. Het is blijkbaar niet eenvoudig het virtuele kaf van het digitale koren te onderscheiden. Wat is waar, wat niet, wat is belangrijk, wat niet? Wat is relevant voor mij, wat niet? Wij zijn in een redactieloos tijdperk aanbeland. Ik heb me lang afgevraagd wie uiteindelijk besluit welke onderwerpen in, bijvoorbeeld, het NOS Journaal en de hoofdartikelen van de grote dagbladen aan de orde komen. Wie bepaalt wat we te zien krijgen en wat we ervan moeten vinden? Inmiddels realiseer ik me dat die beslismacht een rudimentair overblijfsel uit een vervlogen tijd is. Ten tijde van de verzuiling was alles helder: baas en bisschop bepaalden tot welke groep we behoorden en wat we mochten denken. Tijdens de revolutie van de zestiger jaren werd die maatschappij onttakeld. Na de doorgedraafde egomaatschappij eind twintigste eeuw zijn we nu circulair bezig. Letterlijk: zat de eindredacteur eerder aan de zendzijde van wat we moesten weten, nu bevindt die zich aan beide kanten en Facebook, Twitter en de andere onzichtbare online machten reguleren wat een is en wat nul. Geven ons een voorgebakken cookie van eigen deeg.

13 januari 2018 #BinnenDoorDenker
Dit artikel delen?
Auteur: ©Robert Beernink
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.
Hits: 565
Publicatie op .
Tags: Columns
Meer van deze schrijver:

Geef een waardering voor: "Cookie"

Geschreven door Robert Beernink . Geplaatst in Column.
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.

Jouw feedback hier?

Dat is mogelijk met een waardering en/of jouw commentaar te geven.
Ook kun je reageren op commentaar van anderen.
 
Periodiek verwijderen we 'oudere' inzendingen o.b.v. geen of lage waarderingen. Door een waardering te geven bepaal jij dus mede de continuïteit in publicatie van een inzending!