Columns

Columns op Schrijverspunt
  • Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. FTbannerEen columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
  • Wil je ook een column publiceren op Schrijverspunt? Dat is mogelijk door eerst in te loggen (lid worden is gratis).
  • Schrijvers stellen je waardering en/of commentaar bij een artikel erg op prijs!

    Een artikel beoordelen? Breng dan s.v.p. een stem uit  door op de gewenste(1-5) ster te klikken. (5 sterren is de hoogste waardering)

Cold War verdient geen Oscar

Regisseur Pawel Pawlikowski won met Ida een Oscar. Zijn Cold War werd twee keer genomineerd. Alle recensies zijn lovend. Waarom laat de film mij dan toch teleurgesteld achter?

Iemand zegt in een scene: ‘De tijd doet er niet toe als je van elkaar houdt.’ Zakdoek gereed: altijd mooi, de eeuwige liefde. Denk aan Titanic of Tristan en Isolde. Maar die verwachting wordt niet waar gemaakt.

Het liefdesverhaal van Zula en Wiktor overbrugt 15 jaren: van 1949 tot 1964. Ondertussen volgen we ook een sentimenteel Pools volksliedje dat via allerlei omzwervingen -samen met Zula- ouder en wijzer wordt. Beide verhaallijnen culmineren in een doorleefde jazz uitvoering van het liedje in een Parijse nachtclub. Twee harten, oyoyoy.

De regisseur maakt grote sprongen in de tijd en we zien niet wat er tussendoor gebeurt. Soms mogen we de punten op de tekening zelf verbinden.

Het muzikale verhaal bewijst dat in een samengebalde scène veel kan worden verteld. In een uitsnede met zingende dames van een folkloristisch ensemble, is ZuIa onderaan in beeld. Ze ziet Wiktor in de zaal. Een close up blijft uit en Zula zingt gewoon door. Het vaste beeldkader (het ensemble) symboliseert haar vrijwillig gekozen keurslijf: Polen. De pijn in haar ogen laat zien hoe ze wordt verscheurd.

Maar verder overheerst in het leven van onze twee harten de (uitmuntende) zwart-wit fotografie. Veel beelden kennen we uit het collectief geheugen. Het idyllische landleven in Polen. Een zolderkamertje in Parijs met een doorkijkje op de Eiffeltoren. Twee geliefden in een innige omhelzing varend op de nachtelijke Seine - de Notre-Dame licht op als een immens spinnenweb. Mooi gefilmd, dat wel.

Nostalgie mag weer en misschien verklaart dat het succes van de film. De intieme beeldratio van een ouderwetse televisie (4:3) helpt mee aan de evocatie van een vervlogen tijdperk. Het is stil op straat. Mensen zoeken elkaar op om te praten. Ze kijken in elkaars ogen, niet naar beeldschermen.

Maar ansichtkaarten en nostalgie brengen mij niet dichter bij de hoofdpersonen. Net zo min als hun dode vissenblik tijdens de seks. Of was de daad in die jaren echt zo saai?

Tegen het einde mag ik wel heel veel losse eindjes zelf verbinden na de terloopse opmerking: ‘…daar is mama.’ In filmtijd heeft Wiktor net gezegd dat hij veroordeeld is tot 15 jaren strafkamp. Het kind betekent dat Zula, koel en berekenend, het zaad van een andere man heeft ingezet als schaakstuk in een groter plan: haar invloedrijke echtgenoot kan Wiktor bevrijden.

Als de twee harten dan eindelijk weer samen zijn in de slotscène, is mijn hart door de koude oorlog behoorlijk onderkoeld geraakt. Samen vrijwillig dood? Prima. Het kind van Zula redt zich wel.

Dit artikel delen?
Pin It
  • Hits: 409
(Gemiddelde waardering 5 met 2 waardering(-en)

Login of registreer om een reactie te plaatsen

Wil je deze schrijver nomineren!

Bezoekers van Schrijverspunt kunnen 2 verschillende schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver 2019. Je kunt de schrijver van dit artikel nomineren door op de groene button te klikken.

Dank voor je nominatie!

Elke bezoeker van Schrijverspunt kan schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver. In totaal mag elke bezoeker 2 verschillende schrijvers nomineren over heel 2019. Nomineren is mogelijk tot 31 december 2019.

Omdat we streven naar een eerlijke nominatie voor Talentvolle schrijver 2019 controleren we elke nominatie op geldigheid. Ongeldige nominaties tellen niet mee in de score en verwijderen we.

Om de geldigheid van een nominatie te controleren vragen we je hieronder je e-mailadres in te vullen.  We garanderen dat we dit emailadres niet aan derden verstrekken en slechts gebruiken voor controle. Na afronding van de nominatie verwijderen we  dit e-mailadres.
Ongeldige invoer

Top 10: Hoogste beoordeelding in deze rubriek

Top 10 : Meest gelezen in deze rubriek

Periodiek verwijderen we 'oudere' inzendingen o.b.v. geen of lage waarderingen door bezoekers. Door een waardering (1-5 sterren) te geven bepaal jij dus mede de continuïteit in publicatie van een inzending!

Recente inzendingen voor schrijfactiviteiten met een hoge waardering van bezoekers.

Kortsluiting

okt 26, 2019 Schrijfopdracht Connie van Vuuren

DOOR WINTERMAGIE BEVANGEN

okt 30, 2019 Poëzie Rebelle van Reymerswael, schrijfgek

Het pluizenvisioen

nov 05, 2019 Column Reinder Veelinx

De pedante Peugeot

nov 01, 2019 Cursiefje Dorine Van der Marel

Meer schrijfactiviteiten