Columns

Columns op Schrijverspunt
  • Columns op Schrijverspunt
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. FTbannerEen column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
  • Wil je ook een column publiceren op Schrijverspunt? Dat is mogelijk door eerst in te loggen (lid worden is gratis).
  • Schrijvers stellen je waardering en/of commentaar bij een artikel erg op prijs!

    Een artikel beoordelen? Breng dan s.v.p. een stem uit  door op de gewenste(1-5) ster te klikken. (5 sterren is de hoogste waardering)

Eerste Schooldag

Een willekeurige dinsdagochtend, tien over acht. In de teamkamer van de school drinken de collega’s van vandaag koffie, voordat de deur open gaat en de kinderen binnenstromen. Zoals iedere ‘losse’ invaldag steek ik mijn hand in de lucht, zeg luid “Hoi, ik ben Bloem en ik val vandaag in voor...” alvorens een kop koffie te nemen en aan tafel plaats te nemen. Meestal krijg ik dan een vaag “Hoi” terug en gaat iedereen verder met zijn gesprek. Waarom zouden ze ook geïnteresseerd zijn in mij. Morgen staat er weer een ander onbekend gezicht. Ik kijk intussen rond, geniet nog even van de rust en luister mee met de gesprekken om mij heen. Wat kan ik veel leren in die tien minuten. Over hoe de collega’s over kinderen en ouders spreken, over hoe ze met elkaar en met mij omgaan. Over wat de reactie is als het tien voor half negen is en de eerste (overigens bijna altijd dezelfde) leerkracht opstaat om de schooldag te beginnen.

Mijn volgende leermoment is, als de kinderen en hun ouders de school binnen komen en ik in de deuropening sta, om de leerlingen te begroeten. “Hoi, ik ben juf Bloem, hoe heet jij?” Sommige kinderen komen onbevangen de klas in, blijkbaar niet eens verbaasd dat ik daar sta. Ik krijg een hand, een naam en met wat geluk een anekdote. Andere kinderen komen wat schuchter binnen, geven na wat aansporing van mij of mama een hand en zeggen hun naam. Een paar glippen na aansporing van mama ongeduldig achter de rij wachtenden langs en zoeken, mij negerend, hun stoel op. Mama verdwijnt even snel weer (“Daar ga ik zo nog even langs.” flitst het door mijn hoofd). Een enkeling heeft letterlijk drempelvrees en verschuilt zich achter de veilige benen van papa. “Het komt wel goed” weet ik uit ervaring te zeggen. En dat komt het ook. Meestal al binnen 5 minuten.

Zodra de kring is afgelopen en de werkles begint, natuurlijk altijd wat later doordat het nou eenmaal allemaal wat anders gaat, is het míjn klasje. Ze hangen aan mijn lippen, pakken mijn hand: “juf kom eens kijken!”, en klimmen op schoot. Ík ben de juf, en zelfs de enkeling die in de kring nog beweerde: “Jíj bent niet de baas, dat is juf Carin” komt naar me toe om zijn beklag te doen over Pietje, die als vierde in de bouwhoek zit. Ze helpen me graag, want déze juf weet natuurlijk nog niet dat de hulpjes als eerste mogen kiezen, of dat je maar met zijn tweeën in de zandtafel mag. En natuurlijk maken ze daar maar al te graag misbruik van, want deze juf weet óók niet dat je eigenlijk maar één tekenpapiertje per dag mag, of dat Lisa en Tamara niet naast elkaar mogen in de kring.

Kwart over drie, alle kinderen zijn weer afgegeven aan de respectievelijke ouders of BSO. Ik veeg de vloer, zet de stoeltjes op tafel en ruim kasten, huis- en bouwhoek nogmaals op. Ik schrijf een korte overdracht voor de vaste leerkracht of de invaller van morgen en dan steek ik mijn hoofd om de deur bij de parallelcollega (“Hoe ging het?” – “Prima” – “Lief klasje hé?”) en vraag of ik nog iets voor ze kan doen. Meestal niet, maar hé, het gaat om het idee. Ik sluit de ramen, pak mijn jas en ga de deur uit. Op naar huis, waar een grote berg administratie van dertig verschillende werkgevers op me wacht.
Dit artikel delen?
Pin It
  • Hits: 832
(Gemiddelde waardering 4.5 met 2 waardering(-en)

Login of registreer om een reactie te plaatsen

Wil je deze schrijver nomineren!

Bezoekers van Schrijverspunt kunnen 2 verschillende schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver 2019. Je kunt de schrijver van dit artikel nomineren door op de groene button te klikken.

Dank voor je nominatie!

Elke bezoeker van Schrijverspunt kan schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver. In totaal mag elke bezoeker 2 verschillende schrijvers nomineren over heel 2019. Nomineren is mogelijk tot 31 december 2019.

Omdat we streven naar een eerlijke nominatie voor Talentvolle schrijver 2019 controleren we elke nominatie op geldigheid. Ongeldige nominaties tellen niet mee in de score en verwijderen we.

Om de geldigheid van een nominatie te controleren vragen we je hieronder je e-mailadres in te vullen.  We garanderen dat we dit emailadres niet aan derden verstrekken en slechts gebruiken voor controle. Na afronding van de nominatie verwijderen we  dit e-mailadres.
Ongeldige invoer

Alle gepubliceerde inzendingen

Geef een waardering voor een artikel
Schrijvers stellen je waardering en/of commentaar bij een artikel erg op prijs!

Hoogste beoordeelding:

Schrijfwedstrijden

Boekentip

Top 10 : Meest gelezen

BookBuster