Voor schrijvers, door schrijvers
Blog

Column

Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos. Columns zijn wat minder uitgebreid en graven doorgaans minder diep dan essays, maar gaan verder dan de meeste cursiefjes.
Aantal gepubliceerde inzendingen: 668

Autorit versus openbaar vervoer

Stel, ik wil een dagje naar Den Haag. Dan heb ik een aantal manieren om daar te komen. Het openbaar vervoer is een optie, maar met de auto zou ook kunnen. Een retourtje met de trein van Arnhem naar Den Haag kost me bijna €41,-. Met een benzineauto kost dit me ongeveer €31,-. Dan weet ik wel wat ik kies. Een treinkaartje is dus fors duurder dan brandstofkosten, hoe kan dit terwijl Nederland zo graag duurzaam wilt zijn?

In Nederland zijn we druk bezig om steeds duurzamer te leven. Zonnepanelen, elektrische auto, snelheid op de snelweg verlagen, noem maar op. Ondanks al deze maatregelen staan we nog steeds in de top 10 van de meest vervuilde landen van Europa. Een groot deel van de uitstoot komt door auto’s.

Door het grootste probleem van de uitstoot in Nederland aan te pakken, namelijk de CO2 uitstoot, kan ons land duurzamer worden. Van alle vervoersmiddelen in Nederland is de auto na het vliegtuig de grootste uitstoter van CO2. Dat we steeds duurzamer willen worden, is goed. Maar wat ik raar vind, is dat het lijkt dat alsof overheid iets over het hoofd ziet. Binnenkort moet iedereen 100 kilometer per uur op de snelweg gaan rijden om de uitstoot te verminderen. Het vervolg hiervan is dat er meer files op de wegen gaan komen. File betekent meer uitstoot. Volgens praktijktests van TNO blijkt zelfs dat de C02 uitstoot hoger is wanneer er file wordt gereden dan bij een snelheid van 130 kilometer per uur. Ziet de overheid hier iets over het hoofd?

In plaats van bezig zijn met snelheden verminderen op de snelweg, vind ik dat er meer gekeken moet worden naar het openbaar vervoer. De uitstoot van treinen is namelijk vele malen minder dan die van auto’s. De reden dat ik vaak voor de auto kies, is omdat het goedkoper is dan het openbaar vervoer. In het kader van duurzaamheid, zou je denken dat er al is gekeken naar een oplossing om meer mensen met het openbaar vervoer te laten reizen. Tot mijn verbazing zijn treinkaartjes nog steeds fors duurder dan een ritje met de auto. Het CBS meldt dat de prijzen van het openbaar vervoer de afgelopen 10 jaar zelfs met bijna 30 procent gestegen zijn. Vreemd, als we juist meer mensen willen stimuleren om met het openbaar vervoer te reizen.

Ik denk dat we meer resultaat kunnen behalen op het gebied van duurzaamheid door wat te doen aan de hoge prijzen van het openbaar vervoer. Want ja, de gemiddelde mens en ook ik kiest vaak toch voor de goedkoopste optie.
Dit artikel delen?
Auteur van dit artikel:
© Celine Hendriks
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.
Hits: 259
Publicatie op .
Tags: Columns
 
  Meer van deze schrijver:

Geef een waardering voor: "Autorit versus openbaar vervoer"

Geschreven door Celine Hendriks. Geplaatst in Column.
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.
Grammatica & Spelling:
Passend in deze rubriek:

Jouw feedback hier?

Dat is mogelijk met een waardering en/of jouw commentaar te geven.
Ook kun je reageren op commentaar van anderen.
 
Periodiek verwijderen we 'oudere' inzendingen o.b.v. geen of lage waarderingen. Door een waardering te geven bepaal jij dus mede de continuïteit in publicatie van een inzending!